Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Veldrijden 2021-2022

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5650
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 22 nov 2021 18:40

MarkVeenstra schreef: 22 nov 2021 11:16 Ik ben misschien niet helemaal bij met de huidige opzet van het cross seizoen. Maar was de verandering om veel meer wereldbekers te organiseren niet (mede) met het argument van de UCI om de sport internationaler te krijgen? In plaats van talloze sub klassementjes ed.

Maar waarom world de wereldbeker dan in commerciële teams gereden en niet in landenteams? Of, zoals bij het schaatsen, met een max aantal startplekken per land terwijl daar ook de atleten in commerciële ploegen rijden.

Nu heb je een damesuitslag met 1 t/m 9 allemaal uit Nederland. Voor een world cup is dat toch gewoon knap waardeloos? Ik weet wel, soms rijdt er nog een Vlas tussen, of een Amerikaanse.
En als je max 3 of 5 per land doet, krijg je ofwel een kleiner veld ofwel grotere verschillen. Maar dat is vooral in eerste instantie lijkt me. Je moet eerst ruimte bieden voor ontwikkeling in de breedte, voordat het de dames aan de top moeilijk gemaakt worden.
Als de lokale kermiscross, of 1 subklassement wat er doorheen loopt, wel op commerciële teams richt. Zonder limiet op aantal deelnemers per land. Heb je volgens mij een prima mix van wedstrijden en mogelijkheden.

Bij de mannen gaat het dan om de belgen natuurlijk een zelfde soort verhaal, maar in iets mindere mate.
En de geselecteerden per land, op een world cup, hoeven natuurlijk niet per se als landenploeg te fungeren (doen ze nu ook niet op kampioenschappen immers :P). Kunnen desnoods in hun outfit van hun ploeg aan de start verschijnen.
vind ik ook.Maximum 5 atleten per land maar kom je dan aan 50 deelnemers per cross?
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 22 nov 2021 19:03

Dan rijden er slechts 10 de cross uit, al de rest wordt gedubbeld. Da's toch ook niet om aan te zien dan.
Afbeelding

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6058
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 22 nov 2021 21:00

Wat ik al zei, ik zit er te weinig in. De dimensie van startgelden is in de cross natuurlijk ook een zeer wezenlijk onderdeel.

Dat er veel gedubbeld gaan worden geloof ik meteen, maar dat zijn dan degene die nu niet eens aan de start staan. Geef ze een platform, dan is er perspectief, dan heb je in ieder geval een kans dat het niveau in de breedte omhoog kan. Zoals het nu gaat, smoor je juist de kleine landen.
Tegen het dubbelen zijn vast ook nog wel wat maatregelen te nemen, bijv combi maken met korte cross en normale lengte (beetje als sprint races van de mtb). En parcoursen wat langer maken misschien, waar dat kan.

Maar goed, zo'n switch naar het beperken van aantal deelnemers per land zal sowieso in eerste instantie een stuk kwaliteit kosten. En minder ruimte bieden voor rijders uit de landen waar de cross nu populair is, wat dan weer niet zo voordelig is voor de sponsoren en dus geldstromen.

Maar misschien dat juist daarom 1 goed nevenklassement wat ruimte biedt (wèl startgelden, team deelname ipv landen..)
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
EmPeHa
Forum-lid
Berichten: 3084
Lid geworden op: 30 jun 2014 22:35
Locatie: Achterhoek

Gebruikersavatar EmPeHa 23 nov 2021 06:47

Je hebt nu ook al de crossen die (hier) niet op televisie komen. Bijvoorbeeld de crossen waar David van der Poel vaak aan deel neemt. Als je daar opvallende uitslagen zou rijden, kom je ook wel in beeld voor het hoogste niveau. Daarnaast heb je nog het EK en het WK om aan het hoogste niveau te proeven of je te laten zien.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15825
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 23 nov 2021 14:42

MarkVeenstra schreef: 22 nov 2021 21:00 ....Maar goed, zo'n switch naar het beperken van aantal deelnemers per land zal sowieso in eerste instantie een stuk kwaliteit kosten. En minder ruimte bieden voor rijders uit de landen waar de cross nu populair is, wat dan weer niet zo voordelig is voor de sponsoren en dus geldstromen.
Bij de wereldbekercrossen zijn er een pak landen die zelfs niet genoeg crossers hebben om hun ploeg vol te maken.
Crossen is op dit moment, vooral financieel dan, een vooral Vlaamse aangelegenheid.
Ik zie bijna uitsluitend Vlaamse sponsors op de vlaggen en spandoeken op en naast het veld.
Veldrijden is juist een van de sporten waar bij de mindere landen zelfs de minste "atleet" mag deelnemen. dat deze beste man/vrouw dan niet goed genoeg is om te volgen daar kunnen de beteren toch niet aan doen.
I know myself like no one else
Nothing to defend

galileo2
Forum-lid
Berichten: 1038
Lid geworden op: 01 aug 2011 22:18
Locatie: Belgie

galileo2 23 nov 2021 21:48

Lcsmet schreef: 23 nov 2021 14:42
Crossen is op dit moment, vooral financieel dan, een vooral Vlaamse aangelegenheid.
Ik zie bijna uitsluitend Vlaamse sponsors op de vlaggen en spandoeken op en naast het veld.[/quote]

Alle crossen bestaan dankzij plaatselijke sponsors die bereid zijn om er minimaal 20.000 €
tegen aan te gooien, aangevuld met het plaatselijke gemeentebestuur die er ook nog eens 20.000 € bij doet.
Met dat laatste heb ik wel moeite, het zijn onze belastingscenten.
In het buitenland lukt dat veel moeilijker.

pino
Forum-lid
Berichten: 3287
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 23 nov 2021 22:20

Zwaar door de overheid gesponsorde frietsaus?

Ik heb de indruk dat een aantal Belgische notabelen en zakenmensen een wedstrijdje doen wie de grootste heeft. (Ploeg, camper, spandoek)
En daar varen een aantal renners wel bij.
Niet zijken maar reiden !

hayes

hayes 04 dec 2021 15:43

Van Aert :shock:

hayes

hayes 04 dec 2021 15:43

galileo2 schreef: 23 nov 2021 21:48
Lcsmet schreef: 23 nov 2021 14:42
Crossen is op dit moment, vooral financieel dan, een vooral Vlaamse aangelegenheid.
Ik zie bijna uitsluitend Vlaamse sponsors op de vlaggen en spandoeken op en naast het veld.
Alle crossen bestaan dankzij plaatselijke sponsors die bereid zijn om er minimaal 20.000 €
tegen aan te gooien, aangevuld met het plaatselijke gemeentebestuur die er ook nog eens 20.000 € bij doet.
Met dat laatste heb ik wel moeite, het zijn onze belastingscenten.
In het buitenland lukt dat veel moeilijker.
[/quote]

Ik weet dat Koksijde 100.000 euro in de cross steekt dit jaar.

i-mac

i-mac 04 dec 2021 15:49

hayes schreef: 04 dec 2021 15:43
Ik weet dat Koksijde 100.000 euro in de cross steekt dit jaar.
[/quote]
Dat is best veel geld. Eer je dat terug kan winnen ...

Brugge (en Antwerpen) betalen ook veel geld voor de RVV, maar dan weet je dat ze veel return in de plaats krijgen (lees : stad in beeld op TV). In de cross zal dat toch minder zijn.

hayes

hayes 04 dec 2021 15:55

Goh. Koksijde is wel een topcross waar gedurende het seizoen op tv dikwijls naar verwezen wordt.
Het draagt bij aan de imago van Koksijde als sportgemeente.
Bovendien is best wat personeel een hele week bezig met die cross ook.

Het is veel geld.
Maar koop eens een paar tv spots in prime time. Je zal voor één campagne meer kwijt zijn.
Koksijde is bovendien best een rijke kustgemeente.

Heel wat wegwedstrijden vergen ook veel medewerking van gemeentebesturen, politie,... Als je dat allemaal uitrekent, is koers zelden écht winstgevend voor de organisator.
ASO uitgezonderd :lol:

galileo2
Forum-lid
Berichten: 1038
Lid geworden op: 01 aug 2011 22:18
Locatie: Belgie

galileo2 04 dec 2021 15:59

Zie ik het goed?
Van Aert met aerodynamisch stuur in de cross?

Plaats reactie