Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Olympische Spelen Tokyo 2021

timo2.0
Forum-lid HC
Berichten: 7631
Lid geworden op: 21 jan 2008 15:59

timo2.0 31 jul 2021 14:47

Tweede Wereldoorlog? Waar beschuldig je mij nou allemaal weer van :roll:

Het genootschap Onze Taal stelt:
.
Waar komt de uitdrukking een donkerbruin vermoeden hebben vandaan en wat wordt ermee bedoeld?

Ergens een donkerbruin vermoeden van hebben betekent dat je er vrijwel van overtuigd bent dat je de waarheid over iets weet. Je weet bijna zeker hoe iets zit of wat er zal gebeuren. Het gaat daarbij altijd om iets negatiefs: er zal iets misgaan of verkeerd uitpakken.

In het Woordenboek der Nederlandsche Taal (WNT) staat dat men vroeger wel sprak van bruine wolken en het bruine zwerk om een betrokken, dreigende lucht mee aan te duiden. Bruin weer betekende in zeemanstaal ‘ruw, onstuimig weer’. Vermoedelijk kreeg bruin vandaar de figuurlijke betekenis ‘zorgwekkend’: ruw weer kon immers vervelende gevolgen hebben.

Het WNT vermeldt een (donker)bruin vermoeden hebben niet, maar wel een kwaad vermoeden hebben, dat ‘achterdochtig zijn’ betekende. De Dikke Van Dale vermeldt de zegswijze ‘Het ziet er bruin uit’ (‘het is zorgwekkend’) en sinds 1999 een donkerbruin vermoeden hebben. De oudste krantencitaten met een donkerbruin vermoeden dateren uit de jaren zeventig. In 1978 stond in Het Vrije Volk: “Ik weet het niet, maar ik heb een donkerbruin vermoeden.” En in De Vrije Zeeuw was op 23 december 1972 te lezen: “Bij de ingang (...) had ik al zo’n donkerbruin vermoeden, dat de rijzige, in ribfluweel gestoken gestalte niemand anders kon zijn dan de ex-chef van AVRO’s-Televisier.”
https://onzetaal.nl/taaladvies/een-donk ... den-hebben
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15825
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 31 jul 2021 15:12

Jij bent een gladde paling.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5018
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 31 jul 2021 15:57

Jans schreef: 31 jul 2021 08:23 Ik ken Bouwmeester niet, maar het gaat toch om hoe ze vaart? En dat ze door een gelukje het makkelijker krijgt, het zij zo.
De regerend olympisch kampioene beleefde vrijdag een superdag met drie geslaagde races. Haar concurrente Anne-Marie Rindom uit Denemarken maakte er daarentegen een potje van en werd onder meer gediskwalificeerd. Dat was geen toeval. „Ik dacht: ik ga gewoon vet veel herrie schoppen en chaos creëren”, bekende Bouwmeester. „Dat is wanneer mensen een beetje van slag raken. De Deense maakte uiteindelijk een grote fout door te wrikken en dan word je gewoon bestraft door de jury.”

Bron: https://www.telegraaf.nl/sport/90683359 ... os-creeren

Als je het met haar palmares zo moet winnen....

timo2.0
Forum-lid HC
Berichten: 7631
Lid geworden op: 21 jan 2008 15:59

timo2.0 31 jul 2021 16:13

Lcsmet schreef: 31 jul 2021 15:12 Jij bent een gladde paling.
Als je het niet kan halen met argumenten halen we er Volendam maar bij.
Een beetje triest toch :winkthumb:
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7823
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 31 jul 2021 17:43

Als je het met haar palmares zo moet winnen...

In het wielrennen gebeuren die dingen toch ook. De ander een beetje tarten zodat hij fouten maakt en je zelf met de overwinning kunt gaan lopen.(neem een Nibali)

Volgens mij hoort dat bij de sport in het algemeen. Je wint niet alleen maar op kracht, conditie en techniek. Het psychologische spel hoort er ook bij. Eigenlijk vind ik dat wel een leuke dimensie. Al gaat het soms inderdaad wat ver en wordt het onsportief.
Do or don’t, there is no try

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 31 jul 2021 18:08

MarkVeenstra schreef: 29 jul 2021 15:07 Tja, Hij zegt ook dat zijn benen niet goed genoeg waren om bergop bij te blijven. Terwijl hij toch ook al wat heuvelritten en bergachtige ritten gewonnen heeft.

Een neutraal parcours bestaat niet bij wielrennen, in mijn ogen. Want maak je het vlak als een tafellaken en zonder bochten, is het simpel dat de grootste motor in verhouding tot het frontaal oppervlak zal winnen. Gooi je er bochten in, of heuvels.., komen er wat andere renners bij kijken. Maar uiteindelijk is het een tijdrit, wie kan een parcours zo hard mogelijk rijden. Heeft denk ik weinig te maken met ronderenners die kort geleden nog in de tour zaten.

Denk dat Ganna gewoon goed op niveau is en op de baan zijn klasse nog wel laat zien.
Vorig jaar was het WK in de buurt van Rimini. Daar was het toch ook heuvelachtig? Daar werd hij wel wereldkampioen. Dus eerlijk gezegd snap ik in dat licht zijn uitspraak niet.

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5650
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 31 jul 2021 18:59

fiedoo schreef: 31 jul 2021 12:49
Lcsmet schreef: 31 jul 2021 11:13
timo2.0 schreef: 31 jul 2021 01:29 ..........;(hoewel ik een donkerbruin vermoeden heb waarom dat is :mrgreen: )
Als je het niet kan halen met argumenten halen we er WO II maar bij.
Een beetje triest toch.
Maar terug naar de OS, Ivoorkust wint van Spanje en gaat naar de halve finale.
:mrgreen:

Op de spelen worden er weer heel sterke prestaties geleverd, vooral op de vrouwen-100m , nog eventjes wachten maar als dit regel wordt ga ik mij toch vragen beginnen stellen.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 4619
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 31 jul 2021 19:49

timo2.0 schreef: 31 jul 2021 14:47 Tweede Wereldoorlog? Waar beschuldig je mij nou allemaal weer van :roll:

Het genootschap Onze Taal stelt:
.
Waar komt de uitdrukking een donkerbruin vermoeden hebben vandaan en wat wordt ermee bedoeld?

Ergens een donkerbruin vermoeden van hebben betekent dat je er vrijwel van overtuigd bent dat je de waarheid over iets weet. Je weet bijna zeker hoe iets zit of wat er zal gebeuren. Het gaat daarbij altijd om iets negatiefs: er zal iets misgaan of verkeerd uitpakken.

In het Woordenboek der Nederlandsche Taal (WNT) staat dat men vroeger wel sprak van bruine wolken en het bruine zwerk om een betrokken, dreigende lucht mee aan te duiden. Bruin weer betekende in zeemanstaal ‘ruw, onstuimig weer’. Vermoedelijk kreeg bruin vandaar de figuurlijke betekenis ‘zorgwekkend’: ruw weer kon immers vervelende gevolgen hebben.

Het WNT vermeldt een (donker)bruin vermoeden hebben niet, maar wel een kwaad vermoeden hebben, dat ‘achterdochtig zijn’ betekende. De Dikke Van Dale vermeldt de zegswijze ‘Het ziet er bruin uit’ (‘het is zorgwekkend’) en sinds 1999 een donkerbruin vermoeden hebben. De oudste krantencitaten met een donkerbruin vermoeden dateren uit de jaren zeventig. In 1978 stond in Het Vrije Volk: “Ik weet het niet, maar ik heb een donkerbruin vermoeden.” En in De Vrije Zeeuw was op 23 december 1972 te lezen: “Bij de ingang (...) had ik al zo’n donkerbruin vermoeden, dat de rijzige, in ribfluweel gestoken gestalte niemand anders kon zijn dan de ex-chef van AVRO’s-Televisier.”
https://onzetaal.nl/taaladvies/een-donk ... den-hebben
Ik wil wel geloven dat je dit oprecht zo bedoelt, maar in Vlaanderen is de connotatie er wel degelijk.
Het wordt vooral gebruikt als discreditering in semi-politiek jargon als verholen verwijzing naar de Sturmabteilung (of meer algemeen sympathisanten van AH), vaak in een collaboratie-context.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37377
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 31 jul 2021 20:01

Ik snap de spraakverwarring. Ik moest ook even grinniken om het onbewuste verband, maar geloof niet dat er hier sprake is van opzet.
Donkerbruin vermoeden is in de NL taal een hele normale uitdrukking zonder enige verkeerde, dubbele betekenis.
Less is bore

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15825
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 31 jul 2021 20:14

Ik geloof in deze dan weer niet in de "onschuld" van Timo 2.0
Hij weet heel goed waar het over gaat.
I know myself like no one else
Nothing to defend

timo2.0
Forum-lid HC
Berichten: 7631
Lid geworden op: 21 jan 2008 15:59

timo2.0 31 jul 2021 20:38

Lcsmet schreef: 31 jul 2021 20:14 Ik geloof in deze dan weer niet in de "onschuld" van Timo 2.0
Hij weet heel goed waar het over gaat.
En ja, toen jij over WO2 begon dacht ik ook, verrek zo had ik het nog niet bekeken en ja, toen vond ik het net als Daniël best grappig. Maar dat was achteraf want ik gebruikte het als een volkomen normale uitdrukking die ik misschien niet dagelijks maar dan toch maandelijks wel eens gebruik. Jij bent de eerste die daarover valt. Ik heb nog een heel normale Nederlandse uitdrukking voor je: zoals de waard is, vertrouwt hij zijn gasten :roll:
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 4619
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 31 jul 2021 20:47

Nee_Nee schreef: 31 jul 2021 18:08

Vorig jaar was het WK in de buurt van Rimini. Daar was het toch ook heuvelachtig? Daar werd hij wel wereldkampioen. Dus eerlijk gezegd snap ik in dat licht zijn uitspraak niet.
Het WK in Imola vorig jaar had 135 hoogtemeters. De olympische tijdrit dit jaar had er 850. Geen vergelijk mogelijk lijkt me.

Plaats reactie