Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Giro 2021

Gebruikersavatar
raven14
Forum-lid
Berichten: 3390
Lid geworden op: 13 dec 2013 18:25

Gebruikersavatar raven14 25 mei 2021 09:24

Het laatste woord over het inkorten van de etappe is ook nog niet gezegd. Het 'extreem weer' protocol is hiervoor namelijk niet ingeroepen... en nu is er een hele wespennest van commentaren die wijzen op andere mogelijkheden:

- de RAI wist dat ze de etappe niet goed in beeld kon brengen en heeft gevraagd om de lijdensweg geen 212 km te laten duren
- coureurs (bij monde van CPA, zeg maar de rijdersvakbond) zouden inkorten van de rit gevraagd hebben om een toch al zware Giro niet te laten ontsporen mbt uitvallers

Transparantie is er in ieder geval niet.
Laatst gewijzigd door raven14 op 25 mei 2021 09:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37674
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 25 mei 2021 09:39

Fotos in het linkje op de vorige pagina zijn inderdaad schitterend!

De Giro is dit jaar in elk geval niet zo leuk als dat die normaal is. Die ellendige Tour wordt door iedereen als het meest belangrijk gezien, waardoor dit met de huidige relatief magere bezetting van podiumkandidaten een saaie race wordt.
Ben wel benieuwd of Bernal toch niet naar de Tour gaat. Thomas gaat het nooit winnen van de Slovenen en Bernal hoeft zich de rest van deze week niet meer overmatig in te spannen.
Less is bore

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6102
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 25 mei 2021 09:53

wasbeer2006 schreef: 24 mei 2021 19:39 Of is Bernal echt zo goed?
Op de Zoncolan heeft hij het klimrecord met bijna 2 minuten verbeterd (stond op simoni(?) uit 2004). Zegt niet alles.
Maar gemiddeld met 6.2 W/kg omhoog. over 40 minuten
En laatste paar km aan 6.5 W/Kg . En ruim 1900 hm/u al zegt dat ook niet alles want als het extreem stijl is, gaat hm/u vaak ook hoger uitvallen.

Dit zijn hele goede waardes, maar niet mega uitzonderlijk lijkt me.
Was het vorig jaar met Hindley en Geogenhaert, niet dat die 2 een hele Stelvio op 6.4 w/kg zaten oid? En wat Pocagar en Roglic kunnen in een ronde.

Dus dan is de conclusie, Bernal is goed, gewoon goed in orde voor zijn capaciteiten en klasse. Maar dat er weinig strijd is, komt dan omdat de concurrentie hier aanwezig net even een stapje minder is. Misschien niet veel, maar net genoeg om het niet zo spannend te laten worden.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

a_v
Forum-lid
Berichten: 214
Lid geworden op: 14 aug 2015 21:32

a_v 25 mei 2021 10:38

https://twitter.com/laflammerouge16/sta ... 12257?s=20

Overzicht van de daaltijden. Bernal als enige van de grote mannen met velgremmen.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12661
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 25 mei 2021 13:19

MarkVeenstra schreef: 25 mei 2021 09:53 Dus dan is de conclusie, Bernal is goed, gewoon goed in orde voor zijn capaciteiten en klasse. Maar dat er weinig strijd is, komt dan omdat de concurrentie hier aanwezig net even een stapje minder is. Misschien niet veel, maar net genoeg om het niet zo spannend te laten worden.
Dan blijft nog de vraag wie van de concurrenten zou hem kunnen aanvallen.
Mogelijk Landa, maarja dat is in het verleden als kopman ook niet echt heel goed geweest.

Dus blijft de vraag wat houd je over naast de twee Slovenen. Volgens mij niemand die van hetzelfde niveau is. Over drie weken.

Interessant ook de afdaling, daar wordt dus ook met behoorlijk wat tijd gesmeten.

timo2.0
Forum-lid HC
Berichten: 7631
Lid geworden op: 21 jan 2008 15:59

timo2.0 25 mei 2021 14:02

daniel1975 schreef: 25 mei 2021 09:39 De Giro is dit jaar in elk geval niet zo leuk als dat die normaal is. Die ellendige Tour wordt door iedereen als het meest belangrijk gezien, waardoor dit met de huidige relatief magere bezetting van podiumkandidaten een saaie race wordt.
Ben wel benieuwd of Bernal toch niet naar de Tour gaat. Thomas gaat het nooit winnen van de Slovenen en Bernal hoeft zich de rest van deze week niet meer overmatig in te spannen.
Het algemeen klassement wellicht, maar de dagelijkse strijd om de ritwinst vind ik dit jaar meer spektakel bieden dan ik mij sinds tijden kan heugen.
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37674
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 25 mei 2021 16:31

Ja dat kan wel zo zijn, maar in een GT gaat het mij toch ook vooral om de top 10. En die strijd is weinig spannend.
Less is bore

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16241
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 25 mei 2021 17:30

Het is ook een beetje de pech dat één van de echte toppers een keer niet voor de Tour kiest en zo ongeveer de gehele subtop wel.
Hopelijk volgend jaar wel de strijd tussen Pogacar en Bernal in de Tour en wat meer subtoppers in de Giro.

Overigens kan Ineos nog best meevallen in de Tour. Thomas rijdt dan wel defensief maar als Yates en Carapaz meegaan, dan kan dat nog voor een leuke koers zorgen.
Dat zijn niet de afwachtende types.
Campagnolo Ultra Dork

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5692
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 25 mei 2021 18:37

vraag is: neeem pogacar en roglic weg en hoeveel meer kwaliteit is er in de tour van 2020? Bernal is supersterk, vindt in de giro een parcours op zijn maat (giro is altijd meer een ronde voor klimmers) en het weer maakt het superzwaar.
Ik denk dat de huidige bernal er zeker roglic en wschlk ook pogacar oplegt.

1 SLOTadej Pogacar (SLO) Uae Team Emirates 87:20:05
2 SLOPrimoz Roglic (SLO) Jumbo - Visma 0:59
3 AUSRichie Porte (AUS) Trek - Segafredo 3:30
4 ESPMikel Landa Meana (ESP) Bahrain - Mclaren 5:58
5 ESPEnric Mas Nicolau (ESP) Movistar 6:07
6 COLMiguel Angel López Moreno (COL) Astana 6:47
7 NEDTom Dumoulin (NED) Jumbo - Visma 7:48
8 COLRigoberto Uran Uran (COL) EF Education First 8:02
9 GBRAdam Yates (GBR) Mitchelton - Scott 9:25
10 ITADamiano Caruso (ITA) Bahrain - Mclaren 14:03
11 FRAGuillaume Martin (FRA) Cofidis 16:58
12 ESPAlejandro Valverde Belmonte (ESP) Movistar 17:41
13 ECURichard Antonio Carapaz Montenegro (ECU) Team Ineos 25:53
14 FRAWarren Barguil (FRA) Arkéa - Samsic 31:04
15 USASepp Kuss (USA) Jumbo - Visma 42:20
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27566
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 25 mei 2021 18:50

Als je puur kijkt naar de watt/kg dan is het huidige niveau van Bernal gelijk aan dat van Pogacar en Roglic. Dan komt het dus aan op de vorm van de dag, geluk, ploeg, weer, enzovoorts. Waarbij Bernals tijdrit nog altijd veel minder is dan die van de Slovenen.

Gebruikersavatar
Gastheerg
Forum-lid HC
Berichten: 6165
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:51
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 25 mei 2021 19:04

Het algemeen klassement in een grote ronde boeit mij ook maar beperkt. Juist die strijd om de "kruimels" is prachtig. Vandaag serieus pak extra uren gewerkt zodat ik morgen de laatste twee beklimmingen kan zien.
Sowieso een mooi stuk waar ze doorheen rijden en die laatste twee zijn toch een paar serieuze bulten.
Vroeg naar bed en morgen vroeg beginnen.
Wie de Giro wint zal míj een konijn zijn. Iedere lekker koers mag ik graag van genieten en dat zien we toch steeds?

Hopelijk doet de RAI een beetje z'n werk.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12661
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 26 mei 2021 11:11

fiedoo schreef: 25 mei 2021 18:37 vraag is: neeem pogacar en roglic weg en hoeveel meer kwaliteit is er in de tour van 2020? Bernal is supersterk, vindt in de giro een parcours op zijn maat (giro is altijd meer een ronde voor klimmers) en het weer maakt het superzwaar.
Ik denk dat de huidige bernal er zeker roglic en wschlk ook pogacar oplegt.
Exact dit.

Er wordt hier veel geroepen dat het deelnemersveld zwak is.
Noem maar namen dan buiten de twee Slovenen?

Ik kom bij Landa, Dumoulin, Thomas. En misschien een ousider die door de juiste dingen te doen een keer wint...... Karapaz, maar daar kan je niet op rekenen, net als Landa. (dat vind ik van Roglic ook wel een beetje)

Daarnaast denk ik dat het in deze omstandigheden nog niet zo makkelijk is de wattages te trappen die Bernal doet. Zijn in de Watt per kilo de lange mouwen en natte jasjes meegenomen :)

Goed twee jaar terug dachten we ook dat Bernal de tour een aantal malen ging winnen en staan er toch weer nieuwe op. Ik ken niet het hele peleton, maar rijden er talenten Als Pogacar en Roglic en Bernal?

Ps....
dan zie ik weer Dumoulin op 7u48 als knecht, man man man, dan kan je ook winnen of iig podium rijden. Ik hoop dat die ze weer op een rij krijgt en het wil!!!

Plaats reactie