Finishfoto topic

Over de wielersport en zijn beoefenaars.
Deleted_User
Forum-lid
Berichten: 3572
Lid geworden op: 03 nov 2009 01:25

Deleted_User 22 apr 2021 22:00

Omdat er binnen twee topics discussie liepen/lopen (want discussiëren blijft leuk) over finishfoto's, nu maar een apart topic :D

Nog een leuke nadenker over de fotofinish van Vollering in de Brabantse Pijl.

Op de televisiecamera zijn op de witte finishlijn twee zwarte blokjes te zien.

Afbeelding

Op de finishfoto zijn twee horizontale lijnen te zien:

Afbeelding

Nummer drie in de koers (Balsamo) rijdt precies op die lijn (zie bovenstaande foto) en op de televisiebeelden precies op het blokje (zie onderstaande foto):

Afbeelding

Als de donkere blokjes hetzelfde zijn als de twee horizontale lijnen (maar dan uitgesmeerd in de tijd), betekent dat dus dat de camera uitgelijnd is op de witte lijn ná de finish. Dat betekent dus dat (ook) daar de camera niet op de juiste plek stond??

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 12225
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 22 apr 2021 22:20

Die blokjes zijn waarschijnlijk een zeer slim hulpmiddel om de fotofinish uit te lijnen, precies in het laatste stuk van de eerste witte lijn, helemaal zoals het hoort.

Je moet dan alleen niet de finishlijn verkeerdom schilderen...
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 12225
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 22 apr 2021 22:24

Het begint er in ieder geval verdacht veel op te lijken dat die camera's min of meer lukraak ergens op die 72cm van de finish worden neergepleurd.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid
Berichten: 2888
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 22 apr 2021 22:25

The finish is at the finish line!

Genoeg gebazel de fotofinish telt altijd. Dus dat is de echte finishlijn in de praktijk. Je kan m alleen niet zien als renner.
Het probleem zit m waarschijnlijk in dat de finishlijn en boog er in de praktijk al zijn voordat de verantwoordelijke de finishfotoapparatuur voor die dag installeert. En dan zal het wel aankomen op een praktisch plekje...

Vaak gewoon in handen van een secundair ingehuurd bedrijfje. Vandaag wielrennen, de volgende week paardenracen. De handleiding van de UCI kennen ze vast niet goed genoeg. installeren op de lijn is voor hen goed genoeg. Dat die nodeloos complexer is dan bij veel sporten t zal voor hen wel.... dubbel witte/zwarte lijn in t midden.

De UCI juryleden zijn voorafgaand aan de koers met vanalles bezig tijdens en controleren de installatie van de apparatuur natuurlijk ook niet. Gaan er valselijk vanuit dat die installatielui t wel weten.

Ja er zijn overal voorschriften voor, maar de uitgevoerde praktijk is vaak weerbarstiger.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid
Berichten: 2888
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 22 apr 2021 22:47

Op bovenstaande afbeelding staat de camera max een 4cm na de zwarte lijn, maar zit in in zwart. Dus misschien is t maar 2cm. ipv ervoor zoals geadviseerd. Technisch gezien kan je in beide gevallen nog niet met zekerheid zeggen we de zwarte 4cm Streep als eerste raakt. Ervoor is iets beter, want je moet die 4cm zwart er nog bijtrekken

In beide gevallen heb je dezelfde wat als vraag en ongeveer dezelfde kans op fouten.

Die camera staat nog niet zo verschrikkelijk verkeerd. Bij de amstel was t nog veel verder weg.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

lugosi
Forum-lid
Berichten: 2343
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 22 apr 2021 22:53

Wat vooral opvalt is dat er veel strepen zijn; rode, groene, zwarte, gele,... en toch geen citroen te zien ....

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 5300
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 23 apr 2021 08:42

nou die kleuren zijn wel leuk.
Want bij de amstel ging het om die citroen (geel) en groene blaadje.., versus het rode bord.

Maar hier zie ik op de finishfoto geel (ipv wit of zwart).., en ter plaatse van die 2 blokjes is het ene blokje blauw en de ander rood. Terwijl dat geschilderd gewoon 2 zwarte blokjes zijn.

Dus de kleuren van de finishfoto relateren aan de kleuren in de fysieke wereld is niet zo eenvoudig.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

lugosi
Forum-lid
Berichten: 2343
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 23 apr 2021 09:01

Dat vertelde fotofinishspecialist Jooren ook al. Toch was dat het zogenaamde bewijs in het betoog op social media over de foute opstelling. Niet dus.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 12225
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 23 apr 2021 09:10

Dat is een kwestie van (automatisch, softwarematig) invullen van de kleuren. De vormen komen gewoon overeen met de echte achtergrond.
De rode streep in de gele baan op het reclamebord is weer te herleiden naar de juiste positie op de zwarte 'pijltjes'.

Bij de AGR komen zowel vorm als kleur overeen.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 12225
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 23 apr 2021 09:25

Afbeelding

Op deze foto lijkt het Radler bord wel meer op de lijn te staan trouwens.
Vanwege het onscherpe beeld is het niet heel betrouwbaar maar het ziet er wel wat beter uit.
Campagnolo Ultra Dork

Deleted_User
Forum-lid
Berichten: 3572
Lid geworden op: 03 nov 2009 01:25

Deleted_User 23 apr 2021 09:35

Dus we hebben een niet bewogen/scherp beeld vanuit de bijna perfect hoek en die trekken we in twijfel door een bewogen/onscherp beeld uit een onduidelijk hoek :-)

Het gele verticale streepje geeft de 'beweging' van de zwart finishlijn aan in de laatste foto. dus die rode dwarsstreep moet dan ook die dikte hebben toch?

NuitKor
Forum-lid
Berichten: 3118
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

NuitKor 23 apr 2021 09:42

Waarom werken ze niet, zoals met schaatsen, met een soort laser die precies op de zwartelijn staat. Die laser kan precies nauwkeurig registreren wie het eerste de lijn raakt.

Edit: ik bedenk mij net dat bij schaatsen per baan wordt gemeten, dat is bij wielrennen natuurlijk niet mogelijk.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers