Pagina 163 van 180

Re: Wielerseizoen 2021

Geplaatst: 27 sep 2021 17:39
door lugosi
Ter toevoeging;
bij de mixed-relay tijdrit zag ik dat er ook een uci team was dat bestond uit verschillende nationaliteiten. Misschien is zoiets ook een piste om 'exotische renners' zonder wereldploeg een kans te bieden.

Re: Wielerseizoen 2021

Geplaatst: 27 sep 2021 18:00
door timo2.0
Het WK in z'n huidige vorm afschaffen zou in mijn ogen letterlijk de zoveelste knieval zijn voor de commercie.

Re: Wielerseizoen 2021

Geplaatst: 27 sep 2021 18:01
door Jans
timo2.0 schreef: 27 sep 2021 18:00 Het WK in z'n huidige vorm afschaffen zou in mijn ogen letterlijk de zoveelste knieval zijn voor de commercie.
Maar als binnen landenploegen er niet samengewerkt wordt....

Re: Wielerseizoen 2021

Geplaatst: 27 sep 2021 18:10
door timo2.0
Dat is dan een probleem voor die landenploegen. Laat de bondscoach die renners die niet in landsbelang willen koeren maar thuis. Sagan werd driemaal op rij wereldkampioen die heeft ook geen landenploeg om over naar huis te schrijven.

Re: Wielerseizoen 2021

Geplaatst: 27 sep 2021 18:32
door Ernie C.
Jans schreef: 27 sep 2021 18:01
timo2.0 schreef: 27 sep 2021 18:00 Het WK in z'n huidige vorm afschaffen zou in mijn ogen letterlijk de zoveelste knieval zijn voor de commercie.
Maar als binnen landenploegen er niet samengewerkt wordt....
Maar wat dan als er in een bepaalde wedstrijd niet wordt samengewerkt in een commerciële ploeg?

Het probleem ligt bij de bondscoaches en bonden zonder ruggengraat. Gewoon een paar jaar geen renners van DQS meer opstellen, dan is het zo afgelopen.

Maar het zijn voornamelijk de sterke landen waar dit speelt en het is leuk om over te ouwehoeren. Het wordt er dus eigenlijk alleen maar leuker van.

Re: Wielerseizoen 2021

Geplaatst: 27 sep 2021 18:33
door lugosi
timo2.0 schreef: 27 sep 2021 18:00 Het WK in z'n huidige vorm afschaffen zou in mijn ogen letterlijk de zoveelste knieval zijn voor de commercie.
De argumenten van Plugge (kwaliteit, selectiebeperking en impact door over/ondervertegenwoordiging teams en conflict tussen renners verschillende teams) zijn toch rationele argumenten. (in Belgie en misschien ook andere landen (? weet ik niet) is er ook altijd een politiek aspect geweest.)

Re: Wielerseizoen 2021

Geplaatst: 27 sep 2021 18:37
door lugosi
Ernie C. schreef: 27 sep 2021 18:32


Maar wat dan als er in een bepaalde wedstrijd niet wordt samengewerkt in een commerciële ploeg?

Je commerciële ploeg is je werkgever, die heeft mogelijkheden (tuchtrecht) om daar mee om te gaan. Dat is toch iets anders.
Een landenteam kan gewoon niets doen, behalve je niet oproepen. Daar lig je niet wakker van.
Sommige renners weigeren overigens gewoon, zoals Devenyns vorig jaar omdat hij echt niet achter Julian wou rijden.

Re: Wielerseizoen 2021

Geplaatst: 27 sep 2021 18:45
door daniel1975
wasbeer2006 schreef: 27 sep 2021 15:47
Evenepoel is een topper maar mentaal (nog) niet de sterkste en slimste. Hij is niet van het niveau, V Aert, Van der Poel, Pogacar, Verstappen en Hamilton.
Haal Hamilton hier maar uit hoor.
WK meermaals geworden door met stip beste auto en team. Nu hij onder druk staat zie je regelmatig foutjes die je anders nooit zag.

Re: Wielerseizoen 2021

Geplaatst: 27 sep 2021 18:45
door galileo2
timo2.0 schreef: 27 sep 2021 18:10 Dat is dan een probleem voor die landenploegen. Laat de bondscoach die renners die niet in landsbelang willen koeren maar thuis. Sagan werd driemaal op rij wereldkampioen die heeft ook geen landenploeg om over naar huis te schrijven.
Volledig mee akkoord.
Als de 150 hoogst geklasseerde renners van de UCI ranking laten vertrekken, dan bestaat de helft van het peloton uit 3 ploegen : DQS + TJV + INeos..

Re: Wielerseizoen 2021

Geplaatst: 27 sep 2021 20:35
door uninvitedguest
Enzzo schreef: 27 sep 2021 16:50
Misschien een categorie amateurs toevoegen?
Hebben ze in 1996 afgeschaft ten gunste van espoirs. Danny Nelissen was in 1995 de laatste wereldkampioen in die klasse. Overigens ook in een landenploeg.

Re: Wielerseizoen 2021

Geplaatst: 27 sep 2021 21:47
door Ernie C.
lugosi schreef: 27 sep 2021 18:37
Ernie C. schreef: 27 sep 2021 18:32


Maar wat dan als er in een bepaalde wedstrijd niet wordt samengewerkt in een commerciële ploeg?

Je commerciële ploeg is je werkgever, die heeft mogelijkheden (tuchtrecht) om daar mee om te gaan. Dat is toch iets anders.
Een landenteam kan gewoon niets doen, behalve je niet oproepen. Daar lig je niet wakker van.
Sommige renners weigeren overigens gewoon, zoals Devenyns vorig jaar omdat hij echt niet achter Julian wou rijden.
Je nationale bond is bij de meeste professionele sporten ook een werkgever en zelfs als het een bijbaan als vrijwilliger betreft, heb je je aan je contract te houden.

Maar het belangrijkste is natuurlijk dat de overkoepelende organisatie er helemaal geen baat bij heeft het concept aan te passen omdat sommige renners meer fan van hun ploegleider zijn dan van hun land.

Je loop als UCI zelfs het risico dat de commerciële ploegen nog startgeld gaan vragen ook.

Re: Wielerseizoen 2021

Geplaatst: 27 sep 2021 22:26
door uninvitedguest
Volgens mij is het vriij simpel wanneer je voor je land geselecteerd wordt.
Accepteer je de selectie dan rij je voor je land en dat is dan je team. Je houdt je dan ook aan de teamorders.
Dat kan dus inhouden dat je tegen een teammaat van je commerciële ploeg koerst en mogelijk terug moet halen.
Wil je dat risico niet lopen, dan bedank je voor de selectie van het nationale team.

Verder vindt ik het WK eigenlijk altijd wel leuk in zijn huidge vorm, niks aan veranderen dus. Een aantal exoten mogen een paar uur in beeld en dan gas erop. Af en toe een verrassing zoals die Cubaanse dame.
Geneuzel vooraf ook een soort van traditie over de landsbelangen versus de commerciële belangen etc.
Zelfde geldt toch ook enigszins voor de OS?

En zeg nou zelf, het WK in bijv Leuven maar ook in Harrogate was toch een reclame voor de sport?
Ik heb uit betrouwbare bron dat heel Kigali nu al langzaam op zijn kop staat vanwege het naderende WK daarzo ( maar ik kan het mis hebben :-)