Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Wielerseizoen 2021

zeddleppelin
Forum-lid
Berichten: 69
Lid geworden op: 17 okt 2018 09:16

zeddleppelin 09 jun 2021 16:05

lugosi schreef: 09 jun 2021 11:05
fiedoo schreef: 09 jun 2021 10:39
t Is altijd een beetje gevaarlijk om zich met iemands persoonlijke ruzies of geschillen te moeien maar voor mij is een contract toch geen vodje papier dat je zo maar mag negeren omwille van een (terug volgens mijn bescheiden mening) nogal vrij makkelijk gevonden excuus.
Of het excuus makkelijk gevonden is, daar ben ik nog niet zo van overtuigd. Het is toch bizar dat wanneer je een zaak voorlegt aan twee rechters je twee uitspraken bekomt die 100% tegenstrijdig zijn. Het stoort me vooral dat de beroepsrechter de feiten waarop de eerste rechter zijn vonnis vormt niet weerlegt.

Feit is wel dat de beroepsrechter in deze in zijn vonnis het feit niet heeft opgenomen omtrent de gevraagde valse verklaring. Dat dit kernelement niet weerlegd of erkend wordt lijkt me wel de mogelijkheid te openen tot cassatieberoep. Of dit opschortend werkt weet ik niet.

Los van deze zaak is het toch schrijnend dat wetgeving niet duidelijker en specifieker geformuleerd is om zo'n tegenstellingen te voorkomen in uitspraken over één en dezelfde zaak.
Denk dat als je het arrest niet gelezen hebt(?), moeilijk kan gaan oordelen of cassatie slaagkansen heeft (laat staan dat de advocaten in dit dossier dit al kunnen, aangezien er voor cassatie eerst een advies moet komen vanwege een specifieke cassatie-advocaat).
Ik denk trouwens niet dat het schorsend werkt, tenzij het expliciet zou zijn uitgesloten in het arrest.

Alleszins verbaasde het mij toch wel dat WVA een strafrechtadvocaat onder de arm heeft genomen, die géén kaas gegeten heeft van arbeidsrecht (wat in België een zeer specifieke tak is). Had ik nu persoonlijk niet gedaan, maar soit.

Tja, rechtspraak is nog altijd casuïstiek, als je wat jij wil in wetgeving wil gieten, kan je evengoed een robot recht laten spreken. En een mens kan zich nog altijd missen (wie in deze mis is, laat ik in het midden, aangezien ik het dossier niet ken, hoewel ik toch een beetje het gevoel had van de spreekwoordelijke stok).

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7823
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 09 jun 2021 17:58

Was het niet zo dat een verzoek bij het hof van cassatie alleen gehonoreerd wordt als er mogelijk sprake is van het feit dat de rechtsregels niet juist zijn geïnterpreteerd door de lagere hoven?
Do or don’t, there is no try

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 4619
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 09 jun 2021 18:04

zeddleppelin schreef: 09 jun 2021 16:05

Denk dat als je het arrest niet gelezen hebt(?), moeilijk kan gaan oordelen of cassatie slaagkansen heeft (laat staan dat de advocaten in dit dossier dit al kunnen, aangezien er voor cassatie eerst een advies moet komen vanwege een specifieke cassatie-advocaat).
Ik denk trouwens niet dat het schorsend werkt, tenzij het expliciet zou zijn uitgesloten in het arrest.

Alleszins verbaasde het mij toch wel dat WVA een strafrechtadvocaat onder de arm heeft genomen, die géén kaas gegeten heeft van arbeidsrecht (wat in België een zeer specifieke tak is). Had ik nu persoonlijk niet gedaan, maar soit.

Tja, rechtspraak is nog altijd casuïstiek, als je wat jij wil in wetgeving wil gieten, kan je evengoed een robot recht laten spreken. En een mens kan zich nog altijd missen (wie in deze mis is, laat ik in het midden, aangezien ik het dossier niet ken, hoewel ik toch een beetje het gevoel had van de spreekwoordelijke stok).
Inderdaad is het nagenoeg onmogelijk om zonder een arrest in zijn volledigheid te kunnen inzien hieromtrent een prognose te maken. Anderzijds is het zo dat, omwille van de (door u genoemde) casuïstiek, er altijd kans op slagen is, ook al is de motivatie helemaal van de pot gerukt, onwaar, onrechtvaardig, onevenwichtig, etc....

Uiteraard zou een robot een veel rechtvaardiger en consistenter rechtsorgaan zijn dan een rechter (rechtbank).
Hieromtrent is al wel wat onderzoek gebeurd.
De koppeling tussen heuristiek en vooroordeel bijvoorbeeld (Tversky, Simon, Kahneman), repressentatieheuristiek, affectheuristiek en andere biassen tonen de problemen aan van de 'menselijke' rechtspraak. (ik hoorde Boudry onlangs nog tegen Sandell zeggen dat hij rechtspraak van een robot prefereerde; vrij van vooroordeel, bias, humeur, gemoedstoestand, etc....)

Waarom hij een strafpleiter gekozen heeft is me ook niet duidelijk, en waarom die hem niet heeft doorgestuurd naar een collega, nog minder.

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 4619
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 09 jun 2021 18:09

Enzzo schreef: 09 jun 2021 17:58 Was het niet zo dat een verzoek bij het hof van cassatie alleen gehonoreerd wordt als er mogelijk sprake is van het feit dat de rechtsregels niet juist zijn geïnterpreteerd door de lagere hoven?
Inderdaad, dat is de theorie. Procedures, interpretaties, etc. maar ook bijvoorbeeld de motivering. (allemaal heel breed interpreteer baar en bediscussieerbaar, zie bijvoorbeeld het euthanasieproces)

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 4619
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 09 jun 2021 18:15

barverme schreef: 09 jun 2021 15:09



Ik denk dat het voor beide partijen wel een aanzienlijk bedrag is hoor, zeker als je de gerechtskosten erbij telt, ook al verdienen/verdienden beiden zeer goed hun boterham. Het is niet zoals Sagan he, met zijn boete van 1000 Zwitserse Franken :D
Wout zou (volgens artikel in de Standaard van vandaag) zo'n 2.2 miljoen euro per jaar verdienen.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12477
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 10 jun 2021 09:16

Dat lijkt me een aannemelijk bedrag voor Wout.. Dan is circa 1/3 natuurlijk veel.
Ik weet ook niet hoe dat dan werkt. bruto/netto etc, Hij zal best iemand hebben die dat voor hem regelt.

Het belangrijkste is natuurlijk geweest dat het geen invloed op zijn prestaties heeft dat kost nog veel meer (geld) Of kan ie nog beter :-)

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 4619
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 10 jun 2021 09:52

Tja, zou wel een mentale tik kunnen zijn. Dat zullen we de komende maanden zien.

zeddleppelin
Forum-lid
Berichten: 69
Lid geworden op: 17 okt 2018 09:16

zeddleppelin 10 jun 2021 11:58

Voor de liefhebbers... het arrest met het toenmalige loon van Wout. Duidelijk waarom hij is overgestapt dus: omdat (a) zijn fiets slecht was, (b) hij buiten gepest werd of (c) elders beter kon verdienen (schrappen wat niet past).

https://www.rechtbanken-tribunaux.be/si ... ebsite.pdf

Deleted_User
Forum-lid
Berichten: 3564
Lid geworden op: 03 nov 2009 01:25

Deleted_User 10 jun 2021 12:25

Victor Krampenaerts start vandaag niet meer in de Baloise Belgium Tour.

https://sporza.be/nl/2021/06/10/victor- ... 315096954/

BartNL
Forum-lid
Berichten: 526
Lid geworden op: 22 jun 2014 13:01

BartNL 10 jun 2021 14:23

zeddleppelin schreef: 10 jun 2021 11:58 Voor de liefhebbers... het arrest ....
je snapt niet dat het dan zo lang duurt terwijl Wout van Aert blijkbaar vanaf begin rekening hield met een afkoopsom. Het huidige vonnis komt ongeveer overeen met het voorstel dat op 15 oktober 2019 al gedaan werd door vertegenwoordiging van Wout van Aert.
Lijkt mij dan ook sterk wanneer Van Aert deze uitspraak als een verlies ervaart. Zal hij destijds vast meegenomen hebben in zijn afspraken met Jumbo Visma ;)

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 10 jun 2021 14:25

Als ik Wout was, ik zou gewoon betalen om ervan af te zijn.

Het is inderdaad ongeveer het bedrag dat hij toen zelf (of zijn advocaat) had voorgesteld.

In Vlaanderen heeft Nuyens sowieso al het imago van l*l van de dag, elke dag (nog van voor de rechtszaak trouwens)
Afbeelding

i-mac

i-mac 10 jun 2021 14:44

Vraag is waarom Nuyens zo wordt afgeschilderd.

Plaats reactie