Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Wielerseizoen 2021

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6036
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 06 apr 2021 11:42

BartNL schreef: 05 apr 2021 20:45
daniel1975 schreef: 05 apr 2021 19:00 Bevestigd wel een beetje mijn eerdere stelling dat VDP gebaat is bij een zo kort mogelijke sprint (ook als hij wel fit is). Dat startvermogen is idioot hoog.
Nu andere renners dat ook weten zal niemand meer tot de laatste 200m wachten met aangaan denk ik.
Wanneer je met "mijn eerdere stelling" bedoelt dat Mathieu dat altijd al zelf heeft gezegd over zijn sprint klopt dat wel ;)
De Nederlandse commentatoren riepen ook al kilometers voor de streep dat Van Der Poel zou hebben gewonnen. Maar Asgren was hem wel binnen 200 meter voorbij. Deze sprint liet zien dat na zo'n zware koers de sterkste wint dus feitelijk niets nieuws.
Maar hoe zit het dan met de sprints van van der Poel in de Amstel Gold Race? En Tour of Brittain 2 jaar geleden? Of op een NK..,
Daarin is hij juist sterk in een lange sprint, waar hij veel langer dan een "echte" sprinter, aan kan gaan.

Zijn wel altijd zware aankomsten, dat is in zijn voordeel daarbij, maar alsnog is de duur van zijn sprint erg lang. En dat is niet gek, want dat doet hij elke start van een MTB race of veldrit namelijk ook, de sprint naar de 1e bocht.
Ik dacht dat daar een mooie video uitleg van was van Lanterne Rouge op youtube, maar kan die toch niet meer terugvinden. Die pakte een aantal sprints van van der Poel erbij. oa. ook zijn NK titel waar hij na een vlucht, terug in het peloton, alsnog de pelotonsprint won.

Neemt niet weg dat het erop lijkt dat Mathieu ofwel kort en heel explosief moet sprinten. Ofwel een lange slopende sprint nodig heeft. En wat werkt zal afhangen van de koers en zijn tegenstander. Die lange sprint zal tegen van Aert niet goed werken, maar tegen iemand als Trentin aan het einde van een lange klassieker dan weer wel.

En misschien, ging van der Poel afgelopen zondag dan ook wel net even te vroeg aan, het was voor de 200m, terwijl vorig jaar hij op 180m aan ging.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
ophetkantje
Forum-lid
Berichten: 2197
Lid geworden op: 06 jan 2011 09:05

Gebruikersavatar ophetkantje 06 apr 2021 11:44

Wat een geleuter over te vroeg, te laat, te kort te lang sprinten, Volgens mij is het gewoon zoals MvdP zelf zegt, vandaag was er gewoon iemand sterker!
Ach, ik zeg ook maar wat

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12403
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 06 apr 2021 13:29

Ja niet teveel terugkijken. Verloren niets aan de hand, ook genoeg gewonnen.
Lange sprints, korte sprints, lange races en hele korte, hij heeft alles wel een keer gewonnen.

Ik had hem er niet eens verwacht zo ver in de finale!
Leuk dat we er weer een klassieker topper bij hebben!

ted038
Forum-lid
Berichten: 1489
Lid geworden op: 10 dec 2004 16:13
Locatie: Zwolle

ted038 06 apr 2021 13:40

Zodra op voorhand de winnaar al bekend is, is voor mij ook de lol eraf, ook als dat vdPoel, van Aert of vanVleuten is.

Dat er altijd een kans is op andere winnaars is fijn, en anders een mooie titanenstrijd in de finale.
En het vlaamse werk leent zich bij uitstek voor zo'n titanenstrijd/afvalrace, waar iedere inspanning teveel je mogelijk moet bekopen, wurst kase scenario zo'n 100 meter voor de finish .

Dat Quickstep bovengemiddeld veel goede renners heeft voor dit werk waar de anderen vrij snel alleen zitten helpt QS wel, en dat is hun eigen verdienste.
Of Asgreen zonder sterkte teamgenoten in de hele RVV ook dit gelukt was ? ..... We zullen het nooit weten.
( Vond zelf dat Asgreen bovengemiddeld keurig mee leek te rijden, ipv wieltjeplakken , dus ook daarvoor hulde, en idd terechte winnaar )

#zal niets nieuws toevoegen, maar zo denk ik erover ;)

Gebruikersavatar
Gastheerg
Forum-lid HC
Berichten: 6165
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:51
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 06 apr 2021 14:57

ophetkantje schreef: 06 apr 2021 11:44 Wat een geleuter over te vroeg, te laat, te kort te lang sprinten, Volgens mij is het gewoon zoals MvdP zelf zegt, vandaag was er gewoon iemand sterker!

Precies. Wordt iemand geklopt met een banddikte kan je er nog wel een avond over gaan filosoferen maar dit was gewoon duidelijk. MvdP was opmerkelijk goed. Knap gereden maar er was er 1 sterker.

Wel genoten van deze koers!

i-mac

i-mac 06 apr 2021 15:01

Ik vraag me af of Wout en Mathieu niet teveel hooi op hun vork nemen. Door gans het corona gedoe hebben ze vorig najaar nog pittige koersen gereden (en gewonnen). dan snel de cyclocrosser op, en nu alweer een heel druk voorjaar erop zitten. Als ik dan lees dat Mathieu volgende week terug op zijn MTB kruipt ...
Ja, beiden zijn jong, en hebben zeker nog progressie. Maar het kan ook, ondanks een waarschijnlijke uitstekende opvolging van een medisch team, wel eens teveel zijn.

Ik geniet echt met volle teugen wat beiden doen.

Gebruikersavatar
mrcoffee
Forum-lid
Berichten: 2723
Lid geworden op: 11 nov 2004 10:59

Gebruikersavatar mrcoffee 06 apr 2021 15:19

Vlaanderen was weer een geweldige sloopkoers, iedereen zat helemaal kapot. Asgreen blijkt maar eens te meer geen pannekoek. Hij heeft zich kunnen handhaven waar de andere favorieten al op de rug lagen.
Vond dat MvdP bij de sprint wel op een (relatief) heel licht verzet zat maar hij zal het beste weten wat hij wel/niet moet doen. Mooie koers, met name door de acties van MvdP. Heb genoten!
Iedereen die sneller fietst dan ik is verdacht van doping! Wat zijn er toch veel dopingklanten tegenwoordig :O

Gebruikersavatar
mrcoffee
Forum-lid
Berichten: 2723
Lid geworden op: 11 nov 2004 10:59

Gebruikersavatar mrcoffee 06 apr 2021 15:21

In Baskenland houdt JV behoorlijk huis op de tijdrit. Ben benieuwd wat er vandaag en de komende dagen gaat gebeuren. Geweldige prestatie van Ide Schelling, ongelofelijk wat een progressie hij al heeft gemaakt sinds hij vorig jaar als neo is begonnen!
Iedereen die sneller fietst dan ik is verdacht van doping! Wat zijn er toch veel dopingklanten tegenwoordig :O

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 4562
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 06 apr 2021 17:38

wasbeer2006 schreef: 06 apr 2021 13:29
Lange sprints, korte sprints, lange races en hele korte, hij heeft alles wel een keer gewonnen.
Echt (nog) niet hoor.

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5628
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 06 apr 2021 18:49

ted038 schreef: 06 apr 2021 13:40 Zodra op voorhand de winnaar al bekend is, is voor mij ook de lol eraf, ook als dat vdPoel, van Aert of vanVleuten is.

Dat er altijd een kans is op andere winnaars is fijn, en anders een mooie titanenstrijd in de finale.
En het vlaamse werk leent zich bij uitstek voor zo'n titanenstrijd/afvalrace, waar iedere inspanning teveel je mogelijk moet bekopen, wurst kase scenario zo'n 100 meter voor de finish .

Dat Quickstep bovengemiddeld veel goede renners heeft voor dit werk waar de anderen vrij snel alleen zitten helpt QS wel, en dat is hun eigen verdienste.
Of Asgreen zonder sterkte teamgenoten in de hele RVV ook dit gelukt was ? ..... We zullen het nooit weten.
( Vond zelf dat Asgreen bovengemiddeld keurig mee leek te rijden, ipv wieltjeplakken , dus ook daarvoor hulde, en idd terechte winnaar )

#zal niets nieuws toevoegen, maar zo denk ik erover ;)
ik heb gisteren de laatste 80 kms van de rvv nog eens bekeken en asgreen heeft wel heel veel kunnen in het wiel rijden: toen alaphilippe vooruit reed, toen alaphilippe achterop was, toen asgreen op de koppenberg 10 sec achterlag op vdp en in een achtervolgend groepje reed kon hij ook in het wiel rijden want julian reed vooruit en toen hij met een groepje met alaphilippe samen vooraan zat was hij ook zuinig in zijn overnamebeurten. VDP en van aert reden telkens voluit op kop in de wind, asgreen heeft zich dikwijls kunnen sparen. Wschlk is het dat wat het verschil aan de meet heeft gemaakt.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5628
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 06 apr 2021 18:54

i-mac schreef: 06 apr 2021 15:01 Ik vraag me af of Wout en Mathieu niet teveel hooi op hun vork nemen. Door gans het corona gedoe hebben ze vorig najaar nog pittige koersen gereden (en gewonnen). dan snel de cyclocrosser op, en nu alweer een heel druk voorjaar erop zitten. Als ik dan lees dat Mathieu volgende week terug op zijn MTB kruipt ...
Ja, beiden zijn jong, en hebben zeker nog progressie. Maar het kan ook, ondanks een waarschijnlijke uitstekende opvolging van een medisch team, wel eens teveel zijn.

Ik geniet echt met volle teugen wat beiden doen.
in iedere koers woekeren ze te veel met hun krachten. Met mathieu zijn explosiviteit kan hij best wachten tot de laatste passage op de oude kwaremont of de patersberg. Ik heb ook de indruk dat wout en mathieu nog altijd te veel elkaar willen afmaken.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

kempenzoon
Forum-lid
Berichten: 44
Lid geworden op: 01 mar 2017 06:28

kempenzoon 06 apr 2021 19:58

En toch opmerkelijk vind ik dat ze bij quick step met latex binnenbrandjes rijden

https://cyclingtips.com/2021/04/the-tou ... clinchers/

Plaats reactie