Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Wielerseizoen 2021

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6102
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 20 apr 2021 13:55

DQS heeft over het algemeen toch maar 1 of 2 mannen ZONDER vrije rol? Die de eerste 150km een beetje de vluchters moeten controleren.

De rest van het team is goed of wereldklasse en een ieder kan winnen. Van die club zijn er dan altijd wel 2 of 3 net wat minder. Dat Alaphilippe nu net niet met de voorsten mee kon, wil niet zeggen dat hij gefaald heeft toch? En in de tactiek van DQS, zouden er normaal nog 3 of 4 kopmannen moeten zijn die hierin mee hadden kunnen komen. Zoals Van Sevenhant, gelet op wat hij in koers meegemaakt had was hij sterk genoeg geweest. Maar na 2 of 3x terugkomen is echt finale rijden natuurlijk een illussie en kan je je beter nog 1x in dienende rol leegrijden.

Denk dat DQS in de breedte gewoon iets mindere ploeg had opgesteld dan dat ze in eerdere koersen hadden staan. En dan lijkt Alaphilippe de aangewezen kopman als enige - en daarin net niet met de voorsten meegekomen en dus gefaald. Maar naar mijn mening valt dat falen goed mee.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Deleted_User
Forum-lid
Berichten: 3564
Lid geworden op: 03 nov 2009 01:25

Deleted_User 20 apr 2021 14:10

Nog over de finish foto van de Amstel Gold Race. De zwart lijn tussen het witte is de finish en het begin van het zwarte is waar op gemeten zou moeten worden volgens de reglementen.

Als je dan naar dit plaatje kijkt, zou de weg onder de renners dus niet licht maar donker moeten zijn....

De donkere strook achter de wielen van van Aert is waar géén finishstreep meer ligt en dat gedeelte is lichter dan het asfalt tussen de witte strepen.

Neem daarbij nog de uiteenzetting rond het reclamebord....

Dus de apparatuur stond niet juist? Maar VÓÓR de finish? Maar wat was dan de situatie OP de finish

Afbeelding

Deleted_User
Forum-lid
Berichten: 3564
Lid geworden op: 03 nov 2009 01:25

Deleted_User 20 apr 2021 14:24

Gastheerg schreef: 20 apr 2021 08:56 Ik heb deze net zitten lezen.


Ik stelde ook direct na de koers aan een vriend de vraag: "is er wel eens een uitslag van een koers NA de huldiging aangepast anders dan door doping?"

Enige geval wat ik ken is Parijs-Roubaix 1949 waar eerst Mahe werd gehuldigd maar die had een andere weg genomen.
Dus paar uur later Serge Coppi op het podium maar daarmee was het nog niet klaar want maanden later werden ze maar beide tot winnaar uitgeroepen.
Er is meer dan Parijs-Roubaix....

https://nl.wikipedia.org/wiki/Emiel_Rogiers

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6102
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 20 apr 2021 14:30

Over de regels van opstellen foto finish...

De lijn van de foto finish is de finish. Niet de zwarte lijn op het wegdek. Beetje gek natuurlijk, want renners zien alleen die lijn. Maar de regel is dat dat alleen een benadering is van de finish.

En de finishcamera moet uitgelijnd worden op het witte stuk voor de zwarte finishlijn. Liefst zo dicht mogelijk tegen de zwarte lijn aan natuurlijk, maar kennelijk zit hier enige vrijheid.

Allemaal volgens de richtlijnen en regels van de UCI:

Laatste stuk van dit lange artikel: https://cyclingtips.com/2021/04/making- ... 3An5qBGETA

That seems fairly unequivocal, but further doubt has arisen from the UCI’s technical guide for organisers of road events. Hidden away on pages 220-227 of a publication that is not best described as thrilling reading, the UCI outlines the organiser’s responsibilities for photo finishes. For WorldTour races, two cameras recording to two backup computers are aligned on opposite sides of the road, automatically capturing a minimum of 3,500 images per second, while timing must be accurate to 1/1000 of a second.

In the section titled ‘Alignment with the line’, the guide states that “The camera must be lined up with the white section just before the finish line in the direction of the race. The white background allows the commissaires to check the camera alignment. The camera, finish line and gantry must be perfectly aligned.” Accompanying images to demonstrate this show a line some distance from the black central line on the finish strip.

en:

So is the finish line the white line or the black line in the middle of it? The answer, in fact, is that it is neither.

The black line is a visual approximation of the placement of the finish, but the image from the photo finish camera is the true arbiter of the result – not the other way around. It’s technical and it’s a bit confusing, but it’s clear-cut and the riders and officials are playing the same game with the same known set of rules.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

patrickvb
Forum-lid
Berichten: 1678
Lid geworden op: 11 apr 2007 01:30
Locatie: Oilsjt en Dardennen

patrickvb 20 apr 2021 15:15

MarkVeenstra schreef: 20 apr 2021 14:30 En de finishcamera moet uitgelijnd worden op het witte stuk voor de zwarte finishlijn. Liefst zo dicht mogelijk tegen de zwarte lijn aan natuurlijk, maar kennelijk zit hier enige vrijheid.
Net met het oog op de correcte uitlijning worden in atletiek de kruisingen van de finishlijn met de banen zwart geverfd. Op de finishfoto van een loopwedstrijd zie je bijgevolg zwarte lijnen tussen de atleten en geen witte.

Zie je bij het installeren van de apparatuur geen zwarte lijnen, of een mix van wit en zwart, dan staat de camera verkeerd. (als in voor of achter de lijn of schuin t.o.v. de lijn)

Daar kan ik nog aan toevoegen dat de bevestiging van de camera niet onbelangrijk is.
Op onze lokale atletiekbaan in Aalst (B) hing de camera (voor de renovatie van de infrastructuur) aan een verlichtingspaal. Onder invloed van de zon zat er wat beweging in deze paal, voldoende om in de loop van een baanmeeting de uitlijning van de camera te moeten bijsturen.
Laatst gewijzigd door patrickvb op 20 apr 2021 15:21, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
raven14
Forum-lid
Berichten: 3390
Lid geworden op: 13 dec 2013 18:25

Gebruikersavatar raven14 20 apr 2021 15:20

... maar tegelijk is de finishfoto de enige waarheid volgens het reglement:


According to UCI regulations, the photo finish verdict is final, because the finish line is what the photo finish says it is.
“The finish occurs at the instant that the tyre of the front wheel meets the vertical plane rising from the starting edge of the finishing line. To this end, the verdict of the photo finish shall be final,” says section 1.2.100 on page 41 of the UCI regulations.
That photo finish is not a potentially flawed visual representation of who won, but the unequivocal determinant of it. The rider who wins the photo finish, wins the race’
Afbeelding

Gebruikersavatar
De Tukker
Forum-lid
Berichten: 1422
Lid geworden op: 18 mei 2017 21:22
Locatie: Enschede

Gebruikersavatar De Tukker 20 apr 2021 15:53

Jammer dat hiervan geen apart topic is gemaakt want er is naar aanleiding van de reacties nog een hoop te bediscussiëren. :D

De regels is wat mij betreft nu dus duidelijk namelijk: "The rider who wins the photo finish, wins the race".

Bij een eendaagse race lijkt dat prima, maar bij een etapperace, daar waar de rittijden bij elkaar worden geteld, slaat het m.i. nergens op en is het ook niet 'eerlijk'.

Laat ik een voorbeeld geven om uit te leggen wat ik bedoel.

Rijder A start als eerste (vanaf pole position). Rijder Z start als laatste, achterin het peloton. Beiden passeren derhalve op een ander moment de startlijn en hebben dientengevolge een andere starttijd.
Theoretisch (en zelfs praktisch) kan rijder Z het parcours sneller hebben afgelegd dan rijder A, terwijl rijder A als eerste over de finish komt.

Ik weet het, meestal is er sprake van een 'vliegende start' en het zijn maar (fracties van) seconden, maar als een tour gewonnen of verloren kan worden op één seconde verschil ...
Merckx Sallanches64
Cube Reaction Pro 2018

BartNL
Forum-lid
Berichten: 526
Lid geworden op: 22 jun 2014 13:01

BartNL 20 apr 2021 16:23

De Tukker schreef: 20 apr 2021 15:53 Ik weet het, meestal is er sprake van een 'vliegende start' en het zijn maar (fracties van) seconden, maar als een tour gewonnen of verloren kan worden op één seconde verschil
is een onzin vergelijking aangezien de afwijking per etappe door dit verschil hooguit een paar duizendste zal zijn en de klassementsrijders in maar enkele etappes verschillende tijden krijgen. Kan me ook niet herinneren dat een etappekoers op 5/100e seconde is gewonnen / verloren. Het is echt iets wat alleen voor rit winst speelt.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6102
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 20 apr 2021 16:25

De Tukker schreef: 20 apr 2021 15:53 Jammer dat hiervan geen apart topic is gemaakt want er is naar aanleiding van de reacties nog een hoop te bediscussiëren. :D

De regels is wat mij betreft nu dus duidelijk namelijk: "The rider who wins the photo finish, wins the race".

Bij een eendaagse race lijkt dat prima, maar bij een etapperace, daar waar de rittijden bij elkaar worden geteld, slaat het m.i. nergens op en is het ook niet 'eerlijk'.

Laat ik een voorbeeld geven om uit te leggen wat ik bedoel.

Rijder A start als eerste (vanaf pole position). Rijder Z start als laatste, achterin het peloton. Beiden passeren derhalve op een ander moment de startlijn en hebben dientengevolge een andere starttijd.
Theoretisch (en zelfs praktisch) kan rijder Z het parcours sneller hebben afgelegd dan rijder A, terwijl rijder A als eerste over de finish komt.

Ik weet het, meestal is er sprake van een 'vliegende start' en het zijn maar (fracties van) seconden, maar als een tour gewonnen of verloren kan worden op één seconde verschil ...
Maar voor klassementen worden rittijden afgerond op hele seconden en van aankomst van groepen de tijd van de voorste van de groep genomen.
Details achter de komma worden meegenomen vanuit de gereden tijdritten.

En aan die discussie, van rondes, kan je de discussies over de eerlijkheid van bonificaties weer hangen. Want kennelijk gaat het niet alleen om degene die het snelst van A naar B gaat over verschillende etappes.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

marsman
Forum-lid
Berichten: 2386
Lid geworden op: 23 nov 2008 13:05
Locatie: Midden NL

marsman 20 apr 2021 16:57

De Tukker schreef: 20 apr 2021 15:53 Laat ik een voorbeeld geven om uit te leggen wat ik bedoel.

Rijder A start als eerste (vanaf pole position). Rijder Z start als laatste, achterin het peloton. Beiden passeren derhalve op een ander moment de startlijn en hebben dientengevolge een andere starttijd.
Theoretisch (en zelfs praktisch) kan rijder Z het parcours sneller hebben afgelegd dan rijder A, terwijl rijder A als eerste over de finish komt.

Ik weet het, meestal is er sprake van een 'vliegende start' en het zijn maar (fracties van) seconden, maar als een tour gewonnen of verloren kan worden op één seconde verschil ...
Iedereen krijgt natuurlijk dezelfde starttijd, tijdverschillen worden alleen gemeten op de streep. Je hebt hooguit wat nadeel omdat je van achteruit naar voren moet. Maar in een wedstrijd van 200 km bij de profs zal dat nauwelijks gelden. Dan is er gelegenheid genoeg om zonder al te veel moeite naar voren te rijden. Bij korte criteriums is dit natuurlijk anders. En bij de meeste CX wedstrijden ben je kansloos als je achteraan moet starten.

Moest gelijk denken aan de actie van Tankink, die in de Tour nog stond te praten met een journalist terwijl het peloton al vertrokken was....
Ik pak ze wel weer in de afdaling :-)

Gebruikersavatar
Kiekeboe
Forum-lid
Berichten: 2440
Lid geworden op: 31 mar 2010 11:03
Locatie: West-Vlaanderen (B)

Gebruikersavatar Kiekeboe 20 apr 2021 17:04

Voor eens en voor altijd,
Het is Mauri Vansevenant en niet "Van Sevenhant"of iets in die trend.
Net dezelfde familienaam zoals zijn vader Wim, Vansevenant dus.

Gebruikersavatar
Gastheerg
Forum-lid HC
Berichten: 6165
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:51
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 20 apr 2021 17:10

afrit13 schreef: 20 apr 2021 14:24 Er is meer dan Parijs-Roubaix....
Eerst maar eens zien dat er überhaupt nog Parijs-Roubaix komt. Van alle grote eendagswedstrijden namelijk degene die het langst niet gehouden is :cry:

Ook een bizar verhaal. Kende deze niet. Triest maar ook boeiend om te lezen :winkthumb:

Plaats reactie