Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Wielerseizoen 2021

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5689
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 05 feb 2021 12:57

2° rit van het seizoen in de ster van Besseges: rotonde op 400 m van de eindmeet en zware valpartij in het peleton op die rotonde. Wie had het weer over veiliger parcours?
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6100
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 05 feb 2021 13:47

Maar ze waren daar al 2x eerder langsgekomen (lokale omloop).. Toen ging het goed, en alle renners waren dus al goed bekend met het parcours. Dat ze dan de slotronde meer risico's nemen. Te veel dus, is dan toch wel op het conto van de renners.
En het was ook niet een mini rotonde ofzo.., Je hebt wel eens smallere wegen of haakse bochten, korter voor de streep liggen.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
EmPeHa
Forum-lid
Berichten: 3107
Lid geworden op: 30 jun 2014 22:35
Locatie: Achterhoek

Gebruikersavatar EmPeHa 05 feb 2021 13:47

en een muurtje aan fotografen kort na de finish. Waaronder ook heel professionele met een iPhone.
Maar......vanaf april of zo moet het veiliger worden.
https://www.wielerflits.nl/nieuws/uci-s ... opleveren/

Of het is toch een aprilgrap.

barverme
Forum-lid
Berichten: 377
Lid geworden op: 25 jun 2019 10:34

barverme 05 feb 2021 14:08

Op zich was die rotonde helemaal niet gevaarlijk. Het waren de renners zelf die daar onverantwoorde risico's genomen hebben...

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5689
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 05 feb 2021 14:52

als er een peleton aan de sprint begint wat verwacht je dan? Dat ze de rotonde op 400m van de meet tegen 30 kms/u gaan nemen? Komaan zeg! kun je evengoed een massasprint organiseren met in de laatste 100m 20% bergaf liefst nog wat kasseien en de renners de schuld geven als het fout loopt!
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

Maruss
Forum-lid
Berichten: 807
Lid geworden op: 18 mei 2013 21:31

Maruss 05 feb 2021 15:28

EmPeHa schreef: 05 feb 2021 13:47
Maar......vanaf april of zo moet het veiliger worden.
https://www.wielerflits.nl/nieuws/uci-s ... opleveren/

Of het is toch een aprilgrap.
UCI kan zelden betrapt worden op een vooruitziende blik, dus zal wel niet.

uninvitedguest
Forum-lid
Berichten: 1703
Lid geworden op: 05 aug 2007 14:19
Locatie: Omg. Eindhoven

uninvitedguest 10 feb 2021 16:11

Doe alles wat je doet met hart en ziel.

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7980
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 10 feb 2021 23:21

VDP mag dus in alle drie de grote rondes starten. Ben benieuwd naar zijn programma dan!
'K ga niet ontgoochel'n, 'k ga der staan
…"

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 11 feb 2021 08:54

Alpecin mag sowieso in alle grote koersen starten (startrecht, geen plicht) omdat ze de Europe tour gewonnen hebben vorig jaar.

Alle voordelen van de World tour zonder de nadelen, dat hebben ze eigenlijk goed gezien.
Afbeelding

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6100
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 11 feb 2021 10:08

fiedoo schreef: 05 feb 2021 14:52 als er een peleton aan de sprint begint wat verwacht je dan? Dat ze de rotonde op 400m van de meet tegen 30 kms/u gaan nemen? Komaan zeg! kun je evengoed een massasprint organiseren met in de laatste 100m 20% bergaf liefst nog wat kasseien en de renners de schuld geven als het fout loopt!
Een rotonde, en zeker zo'n grote ruime rotonde, zou ook in de laatste kilometer geen probleem mogen zijn. Ze gaan toch ook regelmatig nog een haakse bocht om op 300m voor de streep (of korter)?

Laat ik het omdraaien. Hoe lang (en breed) zou het laatste rechte stuk dan wel niet moeten zijn?

Want als je deze rotonde niet op 400m maar op 800m had gelegd. Was het dan goed genoeg geweest? Snelheid en druk om voorin te blijven is niet anders op dat punt toch? Moet je de rotonde dan op 1200m hebben als uiterste? Of op 2km voor de meet?

En een grote brede rotonde (het was zeker niet een of andere kleine minirotonde met allerhande obstakels), of 20% omlaag plus kasseien in de laatste 100m. Ik snap dat je het even in het absurde wilt trekken. Maar met die vergelijk als "dan kun je net zo goed" .., zeg je feitelijk dat er in ieder geval in de laatste 400m geen bocht, helling, knik, oneffenheid oid meer te vinden mag zijn. Vandaar mijn vraag, hoe lang moet dan het laatste rechte stuk in jouw ogen zijn?
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

senior
Forum-lid
Berichten: 2211
Lid geworden op: 27 jul 2004 01:27

senior 11 feb 2021 10:26

Er is zelfs op vliegvelden gesprint en ook daar zien ze kans om te vallen. Veiligheid: prima maar je kunt overdrijven. Er bestaat ook nog zoiets als eigen verantwoordelijkheid i.c.m. gezond verstand.

Deleted_User
Forum-lid
Berichten: 3564
Lid geworden op: 03 nov 2009 01:25

Deleted_User 11 feb 2021 13:24

Reactie van Matteo Trentin op het geklaag van zijn collega's over de nieuwe regels:

https://sporza.be/nl/2021/02/11/trentin ... 041581256/
In het verleden kon je zeggen dat er regelmatig iets schortte aan de communicatie, maar deze keer niet. Iedereen is geïnformeerd. In november en december was al een mail verstuurd naar 800 renners met daarin de plannen voor de nieuwe regels. Amper 16 renners hebben die mail geopend en het document bekeken.

Plaats reactie