Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Wielerseizoen 2021

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 4612
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 04 nov 2021 17:48

MarkVeenstra schreef: 04 nov 2021 12:41
lugosi schreef: 04 nov 2021 11:49
Opvallend was toch hoe Dowsett de eerste minuten na zijn poging compleet van de kaart was en eigenlijk zelfs niet meer kon stappen.
Nou kan dat ook optreden na 3 rondjes sprinten natuurlijk...

https://nos.nl/artikel/2392849-hoogland ... e-gekregen
Is niet hetzelfde natuurlijk, de pijn van een zeer diepe korte inspanning.
Bij Dowsett was het niet zozeer de pijn dan wel compleet leeg, geen energie meer om te stappen.
Ik herinner me dat Merckx (toch geen pannenkoek) na z'n werelduurrecord zei dat hij het de zwaarste opdracht van z'n carrière vond en er weken erna nog niet goed van was. De begeleiding was toen nog niet zoals nu natuurlijk.

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 4612
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 04 nov 2021 18:05

TL@ schreef: 04 nov 2021 13:31 Ik ben ook fan van Campenaerts hoor. Als tijdrijder was hij best goed (maar conditioneel echt niet wereld top) en heeft mooie resultaten gereden met dat werelduurrecord als kers op de taart.
Zijn omscholing tot 'klassiek' type vind ik geniaal. Ik zie hem echt graag bezig.

Moest Ganna volgend jaar er echt eens voor gaan zitten, zullen we zien hoe straf die afstand van Campenaerts echt was.
De prestatie van Campenaerts was gewoon top, hij heeft er het maximale uitgehaald. Daarvoor hoeft hij niet met Ganna vergeleken te worden.
Er zijn zoals je zelf zegt best wel wat betere tijdrijders dan Campenaerts.
Als Ganna er een kilometer of twee bijdoet zal niemand verwonderd zijn (iedereen zal eerder verwonderd zijn als dat niet het geval is) maar dat zal niets afdoen aan de uitzonderlijkheid van het record (55+, opvolger Wiggins, etc) van Campenaerts.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16063
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 04 nov 2021 18:51

En ik maar denken dat records per definitie een vergelijking met de prestaties van anderen zijn...
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7823
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 04 nov 2021 23:43

:lol:
Maar serieus: het werelduurrecord is per definitie iets wat aangevallen moet worden toch?!

Maar ik vind dat Campenaerts zich echt geweldig heeft ontwikkeld dit (en vorig) jaar.
Kijk maar eens terug hoe hij het EK en WK dit jaar reed in dienst van de (landen)ploeg. Die man wil je toch dolgraag in je team hebben of niet?! En het feit dat hij zich, ogenschijnlijk heel gemakkelijk, heeft omgeschoold van tijdrijder tot allrounder spreekt ook boekdelen toch?!
Mooie renner!
Do or don’t, there is no try

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16063
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 05 nov 2021 09:02

Inderdaad een geweldige renner maar geen absolute wereldtop, niet in het tijdrijden en niet in zijn huidige rol als aanvaller/knecht/man voor de klassiekkers.
Hij is tot nu toe wel de beste die het serieus geprobeerd heeft en het ook nog aardig goed commercieel heeft uitgebuit. Niet dat hij er direct rijk van is geworden maar hij is er toch een grote meneer in de wielerwereld mee geworden. Hoe langer het record blijft staan, hoe groter zijn naam in de annalen van de sport zal worden, zeker als je het combineert met prominent in beeld rijden zoals hij de laatste tijd doet. Onder de streep wel een topprestatie dus.

Het werelduurrecord wordt pas interessant als de echte toppers er maximaal naartoe willen werken.
Daarvoor kost het eigenlijk teveel energie en levert het voor een (potentieel) wereld/olympisch kampioen en/of winnaar van een tijdrit in de Tour te weinig op.
Het is ook nog eens doodsaai om naar te kijken en dat is niet bevorderlijk voor het aantrekken van sponsors.
Campagnolo Ultra Dork

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5650
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 05 nov 2021 11:10

lugosi schreef: 04 nov 2021 18:05
TL@ schreef: 04 nov 2021 13:31 Ik ben ook fan van Campenaerts hoor. Als tijdrijder was hij best goed (maar conditioneel echt niet wereld top) en heeft mooie resultaten gereden met dat werelduurrecord als kers op de taart.
Zijn omscholing tot 'klassiek' type vind ik geniaal. Ik zie hem echt graag bezig.

Moest Ganna volgend jaar er echt eens voor gaan zitten, zullen we zien hoe straf die afstand van Campenaerts echt was.
De prestatie van Campenaerts was gewoon top, hij heeft er het maximale uitgehaald. Daarvoor hoeft hij niet met Ganna vergeleken te worden.
Er zijn zoals je zelf zegt best wel wat betere tijdrijders dan Campenaerts.
Als Ganna er een kilometer of twee bijdoet zal niemand verwonderd zijn (iedereen zal eerder verwonderd zijn als dat niet het geval is) maar dat zal niets afdoen aan de uitzonderlijkheid van het record (55+, opvolger Wiggins, etc) van Campenaerts.
een uurrecord is net iets anders dan een wegtijdrit. Je moet al goed op de piste kunnen rijden ( feilloos in de bochten kunnen rijden), een constant tempo (geen bergop of bergaf), steeds datzelfde rondje rijden en net onder of op je maximum kunnen fietsen. Ook steeds dezelfde houding, enz.... Ganna is natuurlijk ook een pistier, dus dat zal al geen probleem zijn en op het vlakke hoge snelheden halen nog minder + de perfecte houding op de fiets.
Maar Cancellara was ook voorbestemd en is er nooit aan begonnen.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6056
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 05 nov 2021 11:24

lugosi schreef: 04 nov 2021 17:48
MarkVeenstra schreef: 04 nov 2021 12:41
lugosi schreef: 04 nov 2021 11:49
Opvallend was toch hoe Dowsett de eerste minuten na zijn poging compleet van de kaart was en eigenlijk zelfs niet meer kon stappen.
Nou kan dat ook optreden na 3 rondjes sprinten natuurlijk...

https://nos.nl/artikel/2392849-hoogland ... e-gekregen
Is niet hetzelfde natuurlijk, de pijn van een zeer diepe korte inspanning.
Bij Dowsett was het niet zozeer de pijn dan wel compleet leeg, geen energie meer om te stappen.
Ik herinner me dat Merckx (toch geen pannenkoek) na z'n werelduurrecord zei dat hij het de zwaarste opdracht van z'n carrière vond en er weken erna nog niet goed van was. De begeleiding was toen nog niet zoals nu natuurlijk.
Juist dat het niet hetzelfde is, maar in beide gevallen hetzelfde resultaat oplevert (namelijk geen stap meer kunnen zetten), was de reden dat ik t benoemde.

Ik vind het volkomen logisch dat men na een uurrecord zo van de fiets komt. En dan doen ze het ook nog op hoogte (1900m oid), waar gewoon minder zuurstof is. Je kan je afvragen of iets lager niet efficienter is - maar daar zullen knappe koppen vast over nagedacht hebben, doorgerekend en een conclusie getrokken hebben.

Bij het schaatsen bijv. zie je dat Salt Lake (1400m) de snelste baan is.., maar dat men op de 10km in calcary (900m) vaak beter uit de voeten kunnen. En zelfs op zeeniveau daarbij in de buurt kunnen komen. Dat het wereldrecord nu in Heerenveen staat is een samenloop van omstandigheden denk ik, maar vooral dat er simpelweg niet zovaak 10km's op hoogte, in topvorm, worden afgewerkt.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
Gastheerg
Forum-lid HC
Berichten: 6165
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:51
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 05 nov 2021 16:30

Enzzo schreef: 04 nov 2021 23:43 Maar ik vind dat Campenaerts zich echt geweldig heeft ontwikkeld dit (en vorig) jaar.
.....
Mooie renner!
Absoluut. Kan echt genieten als hij zich in de strijd gooit. Nooit te beroerd om te fietsen en als het niet lukt word je niet overladen met smoesjes.

Gebruikersavatar
mao
Forum-lid HC
Berichten: 4467
Lid geworden op: 22 jul 2007 02:47

Gebruikersavatar mao 06 nov 2021 13:55

Morgen strand race Hoek v Holland>Den Helder (135km)
Ruim 200 licenties houders aan de start met een stevige Weste wind..
Dat word genieten 😊

marcmarc
Forum-lid
Berichten: 253
Lid geworden op: 11 okt 2007 14:20

marcmarc 18 nov 2021 19:50


Gebruikersavatar
mao
Forum-lid HC
Berichten: 4467
Lid geworden op: 22 jul 2007 02:47

Gebruikersavatar mao 18 nov 2021 21:17

Had Puck ook mee gedaan?

Plaats reactie