Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Code Geel

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 4619
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 31 dec 2020 08:08

Ik vond Tom heel menselijk overkomen, ik begrijp ook z'n frustratie als je dagenlang met zo'n probleem moet rondrijden waardoor je mogelijkheden gelimiteerd worden.

Poggie zal de komende jaren nog vaak tonen dat wat sommigen dachten na zijn prestatje op La Planche niet nodig was.

Gebruikersavatar
NicoNB
Forum-lid
Berichten: 3229
Lid geworden op: 24 sep 2011 11:07

Gebruikersavatar NicoNB 31 dec 2020 15:26

Aspide83 schreef: 30 dec 2020 09:34 Zo'n docu is heel leuk....maar zoals zoveel in de media, om nou te zeggen het altijd een realistisch beeld neerzet, denk het niet.
inderdaad, wat is dan die werkelijkheid.

De docu vond ik nogal zoutloos overkomen, geen vuur gezien alleen maar teleurgestelde mensjes. Dat het al bij aanvang misgaat met hun bescheiden houding, tja.

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 31 dec 2020 20:03

lugosi schreef: 31 dec 2020 08:08 KNIP
zijn prestatje op La Planche niet nodig was.
Uit de kristallen bol....
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 4619
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 31 dec 2020 22:03

Neen, geen bol, volg Poggie al enkele jaren. Het verbaast me dat wielerliefhebbers verbaasd zijn over zijn prestatie.
Ene Remco weet ook maar al te goed wat die in z'n mars heeft.

Aspide83
Forum-lid
Berichten: 728
Lid geworden op: 13 jul 2015 16:23

Aspide83 01 jan 2021 01:04

lugosi schreef: 31 dec 2020 22:03 Neen, geen bol, volg Poggie al enkele jaren. Het verbaast me dat wielerliefhebbers verbaasd zijn over zijn prestatie.
Ene Remco weet ook maar al te goed wat die in z'n mars heeft.
Indd......hij was echt de hele tour slimmer en sterker op paar kleine momentjes na

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 4619
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 01 jan 2021 10:35

Ik denk ook dat Peiper een groot aandeel heeft gehad in dat succes en dat er vanaf het begin wel degelijk een goed doordacht plan was, gezien zijn relatief zwakke team (toch als je het vergelijkt met Jumbo).

barts27
Forum-lid
Berichten: 31
Lid geworden op: 29 dec 2008 17:02

barts27 02 jan 2021 23:47

Ik heb deze goede docu nu twee keer gezien en er vallen me toch een aantal zaken op.

1: Ik vind de ploegleiding van Jumbo Visma niet erg sterk. Ze zitten niet op een lijn met elkaar. Vooral over Tom is er irritatie en je ziet duidelijk dat een aantal ploegleiders het niet zo hebben op Tom. Toen Tom op kop ging rijden hadden ze in moeten grijpen ( wie heeft de leiding?) en als Tom vraagt om een consumentenzadel dan koop je die toch voor hem bij de eerste de beste fietswinkel die je tegen komt?
2: Tom is heel eerlijk en heeft ook over een aantal zaken gelijk, maar er wordt niet naar hem geluisterd. Tom gaat dan de problemen bij hem zelf zoeken en valt in zijn eigen valkuil van zelf kritiek en mentale issues (twijfel en piekeren). Resultaat is het probleem met de fiets en de zadelpijn.
3: Ook het moment dat Tom verdriet heeft, wordt er heel slecht gecoacht. Ik vond het stuitend hoe dat op dat moment ging. De Alfa mannetjes cultuur is zo zichtbaar in dat Team op dat moment terwijl Tom liefde nodig heeft op dat moment. Merijn had dat wel door.
4: De zadelpijn van Tom is een uiting van mentale issues waar de teamleiding weinig oog voor heeft. Er is alleen irritatie en Tom voelt dat natuurlijk ook. Hij gaat vervolgens het probleem bij hem zelf zoeken terwijl het niet allemaal zijn probleem is. Als hij niet goed zit, dan moet het team dat oplossen met Tom en geen verwijtende blikken aan het adres van Tom. Je ziet duidelijk verschil in houding van Merijn en Niermann in deze.
5: Ik zie helemaal niet in de docu dat alle rijders op dezelfde golflengte zitten. Ik zie duidelijk dat Tom worstelt met zijn rol en status in de groep. Gesink, Tony en Tom dat voelt niet al dikke mik (je ziet ook dat er verschillende belangen zijn) en Roglic communiceert ook niet echt met de ploegleiding over wat hij vindt en voelt. Ploegleiding vraagt ook niet door, waardoor ze blijkbaar verrast werden dan Roglic niet goed was in de tijdrit. Roglic gaf het zal ook al aan dat hij twijfels had over de helm die inderdaad voor geen meter zat. Tom had daarnaast wel gelijk dat ze met de strategie de ploeg aan het oproken waren en dat Pogacar gratis naar de finish werd gebracht. Ik snap niet dat de ploegleiding dat niet heeft onderkend.
6: Ik denk dat Pogacar een hele goede coach Alan Peiper naast zich heeft gehad die slimmer was dan de ploegleiding van Jumbo Visma en dat wellicht de ziekte van Peiper een rol heeft gespeeld in de sterke tijdrit van Pogacar.

Tot zover mijn indruk toen ik de docu zag. Er is een hoop te verbeteren en als ik Jumbo Visma zie als organisatie en ik zie Red Bull racing dan zie ik wel enorme verschillen. Just my two cents.

Gebruikersavatar
NicoNB
Forum-lid
Berichten: 3229
Lid geworden op: 24 sep 2011 11:07

Gebruikersavatar NicoNB 03 jan 2021 00:19

barts27 schreef: 02 jan 2021 23:47 Tot zover mijn indruk toen ik de docu zag. Er is een hoop te verbeteren en als ik Jumbo Visma zie als organisatie en ik zie Red Bull racing dan zie ik wel enorme verschillen. Just my two cents.
helemaal eens met jouw diagnose.
Dat is ook wat ik eerder bedoelde met zoutloos.
Ik zou bijna zeggen, typisch Hollands, lekker polderen en vooral bescheiden blijven.

Na deze docu heb ik de drieluik zitten kijken over Max Verstappen.
Het is een appels met peren omdat Max qua salaris een heel TJV budget of meer betaald betaald krijgt maar het verschil is dag en nacht.

Misschien moeten ze bij TJV eens beginnen met het boek "Mysterieze krachten in de sport". Het boek is voor het eerst uitgegeven in 1941!

Ik denk dat dit team grote stappen kan maken als ze een goede sportpsycholoog cq coach aan het team toe kunnen voegen. Eentje die ook gelijk de teamleiding helpt met richting en besluiten.

Gebruikersavatar
mao
Forum-lid HC
Berichten: 4467
Lid geworden op: 22 jul 2007 02:47

Gebruikersavatar mao 03 jan 2021 01:09

Groot verschil is natuurlijk dat wielrennen een team sport is, daarbij ( met alle respect voor Max) is de fysieke inspanning bij 3 weken fietsen in een peloton even een ander dingetje dan een uurtje rondjes rijden. De psyche is ook even wat lastiger af te stellen dan bij een “autootje “
Dat zeggende verdiend een goede sportpsycholoog z’n geld terug, het is o zo belangrijk wat er tussen de oortjes gebeurd.
Ik ben het wel eens dat de teamleiding niet sterk overkomt, maar we zien niet alles.
Voor het zelfde geld word er achter gesloten deuren wel met de vuist op de tafel geslagen.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37377
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 03 jan 2021 01:16

Ja Red Bull Racing..... die club die bij monde van Marko al 2x WK is geweest met Max. Geweldige club. Altijd de beste/sterkste tot pak hem beet het 3e weekend van maart :mrgreen:

Verder wel eens met de meningen over de teamleiding bij Jumbo. Het mist vuur, het is te tam. Al jaren.
Waarschijnlijk gemaskeerd door de goede resultaten, maar wat had er nog meer mogelijk geweest?

En Poggi: was het de invloed van Alan Peiper of de invloed van Mauro Gianetti?
Ik blijf er moeite mee hebben dat dit soort ploegleiders actief zijn in het huidige wielrennen.

@mao: de fysieke inspanning afmeten aan de duur van een wedstrijd is wel heel simpel hoor. Dan stelt de 100m sprint helemaal niks voor. ;-)
Ik denk dat de psyche bij een autocoureur net zo lastig is. Hamilton begint direct te klagen over trilllinkjes, vermogensverlies, etc zodra het ff anders loopt dan hij verwacht. Puur tussen de oren.
Less is bore

Gebruikersavatar
mao
Forum-lid HC
Berichten: 4467
Lid geworden op: 22 jul 2007 02:47

Gebruikersavatar mao 03 jan 2021 08:47

Psyche bij de autocoureur? Het ligt natuurlijk altijd aan de auto ;-) Zeker bij het verwende ventje Hamilton.
Fysieke inspanningen is natuurlijk lastig te vergelijken bij verschillende sporten, maar ik kan je vertellen dat bij een uur klimmen de interne gesprekken stuk intensiever zijn dan bij 100 spinten.

Gebruikersavatar
robbebopper
Forum-lid HC
Berichten: 5713
Lid geworden op: 09 aug 2006 16:32

Gebruikersavatar robbebopper 03 jan 2021 09:24

Je kunt het wel op de psychologische kant gaan gooien, maar zadelpijn kan echt heel vervelend zijn. Zeker als je iedere dag topprestaties moet leveren.

Verder ben ik het er wel mee eens dat er binnen die ploeg een aantal figuren zitten die op zijn minst niet al te snugger zijn.
Wat dat betreft blijf ik het vreemd vinden dat het vaak al voldoende is om zelf renner geweest te zijn.

Plaats reactie