Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Code Geel

RonaldH76
Forum-lid
Berichten: 668
Lid geworden op: 26 mar 2016 23:14
Locatie: Hogtown

RonaldH76 27 dec 2020 21:23

Vandaag op NPO1, code geel, over de tour van Jumbo Visma.

Een documentaire over de ploeg tijdens de Tour.

Wat mij opviel is dat Dumoulin totaal niet op zn gemak was, klaagde als 1e over de tactiek.

Bood hij later zn excuus voor aan.

En zn aanhoudende klachten mbt zn zitvlak.
Vanalles geprobeerd, aangepast, fietswissels.

Ik merkte wat irritatie bij de ploegleiders,
Tom begon er zelf ook over, hij was zoekende.

2e kopman was hij al snel niet meer.

Tom is toch een beetje een zeikerdje in mijn ogen, vooral als het niet loopt met hem.

Zo zie je wat er allemaal kan spelen,
Wat je niet ziet op tv.
Apex Aerodyne Ultegra Di2 - Scope R5 disc
Canyon Grizl 7 Suspension - Quasar QS45 disc

RonaldH76
Forum-lid
Berichten: 668
Lid geworden op: 26 mar 2016 23:14
Locatie: Hogtown

RonaldH76 27 dec 2020 21:25

Zie net dat ik dit in het verkeerde topic geplaatst heb, graag verplaatsen aub
Apex Aerodyne Ultegra Di2 - Scope R5 disc
Canyon Grizl 7 Suspension - Quasar QS45 disc

Woefdram
Forum-lid
Berichten: 2212
Lid geworden op: 06 jan 2012 17:48

Woefdram 27 dec 2020 22:09

Ik zie het vooral als een topsporter die terug probeert te komen en worstelt met de onzekerheden die daarbij komen kijken. Ga er maar aan staan.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37379
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 27 dec 2020 22:27

Volgend jaar op de Cervelaat moet het helemaal goed komen dan :-)
Less is bore

Gebruikersavatar
EmPeHa
Forum-lid
Berichten: 3086
Lid geworden op: 30 jun 2014 22:35
Locatie: Achterhoek

Gebruikersavatar EmPeHa 27 dec 2020 22:41

Als er maar een goed zadel op zit. Misschien toch doordat hij te lang niet op de fiets had gezeten, dat hij klachten kreeg.

Gebruikersavatar
beezer
Forum-lid
Berichten: 948
Lid geworden op: 15 jan 2008 20:04
Locatie: Assen

Gebruikersavatar beezer 27 dec 2020 22:41

Woefdram schreef: 27 dec 2020 22:09 Ik zie het vooral als een topsporter die terug probeert te komen en worstelt met de onzekerheden die daarbij komen kijken. Ga er maar aan staan.
psies dat. Onzekerheid; nadenken, twijfelen, fysieke ongemakken, teambelang, eigen belang, angst.

Een topsporter met "hersens" heeft het blijkbaar moeilijker.....
Lid blazersgilde
Specialized Allez
Specialized Tarmac Sworks SL5
Specialized Tarmac Sworks SL6 2X

Gebruikersavatar
Lennart95
Forum-lid
Berichten: 241
Lid geworden op: 13 sep 2016 21:45
Locatie: Borne

Gebruikersavatar Lennart95 27 dec 2020 23:58

Wel grappig de opmerking van de TS'er dat hij Dumoulin een zeikerd vindt. Ik vind juist positief dat iemand laat weten wat zijn mening is en met zijn fietswissels/afstelling alles er aan wil doen om alles eruit te halen. Beter dan van die jaknikkers naar mijn mening.
EmPeHa schreef: 27 dec 2020 22:41 Als er maar een goed zadel op zit. Misschien toch doordat hij te lang niet op de fiets had gezeten, dat hij klachten kreeg.
Kunnen natuurlijk kleine dingen zijn. Kan best zijn dat je gewoon goed op een fiets zit maar omdat je door bijvoorbeeld een val ergens last van hebt, dat je daardoor net iets anders op je zadel zit en daardoor last krijgt van je zitvlak.
Afbeelding

Woefdram
Forum-lid
Berichten: 2212
Lid geworden op: 06 jan 2012 17:48

Woefdram 28 dec 2020 09:34

Ik ben het toch niet helemaal met je eens, ik zie het eerder als symptoom dan dat er werkelijk iets aan de hand is (hoewel ik weet dat je de verzorger ook ergens hoort zeggen dat er wel iets zit). Het is voor mij vooral die grote spier tussen de oren.

kxlight
Forum-lid HC
Berichten: 4456
Lid geworden op: 16 nov 2005 22:05

kxlight 28 dec 2020 09:44

Het ongeloof bij Dumoulin en Roglic na de (klim)tijdrit was ook veelzeggend...

Aspide83
Forum-lid
Berichten: 728
Lid geworden op: 13 jul 2015 16:23

Aspide83 28 dec 2020 10:29

Ik vind dat Tom erg eerlijk is. Ook over de matige tactiek. Die klimtijdrit van Pogacar was natuurlijk geweldig. Maar wat ik niet snap is dat vele zeggen dat voor de rest Roglic zoveel sterker was......Ik zag Pogacar een paar keer winnen, aanhaken en zijn sterkte goed kennen door soms niet in rood te rijden en gewoon 10-20 seconden verlies te accepteren.

Heel bijzonder dat ploegleider pas in laatste week Pogacar als grootste concurrent zag

HarryuitHilversum
Forum-lid
Berichten: 733
Lid geworden op: 29 jan 2016 09:05

HarryuitHilversum 28 dec 2020 11:22

Winnen moet je ook leren. Bij TJV zit de hele ploeg en zeker de ploegleiders nog in dat proces. Zijn zelf als renner geen groot winnaar geweest en moeten die stap als ploegleider nu gaan zetten.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6059
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 28 dec 2020 11:29

Maar hoeveel kleine rondes moet je gewonnen hebben.., en hoeveel grote rondes moet je gewonnen hebben.., voordat dit goed is?

Ze hebben de afgelopen 2 jaar toch een karrevracht aan overwinningen binnen gehengeld.,. zowel etappes, klassiekers (van Aert).., kort in de grote rondes, incl winst Vuelta.

Ja, de tour is nog 1 stapje erbij. En er zijn vast leerpunten geweest.
Maar het is niet alsof ze nog nooit wat gewonnen hebben. Dus dat ze niet snappen of weten hoe dat zou moeten of hoe je met de druk om zou moeten gaan.

Misschien wél, vanuit zo'n ontzettende dominante manier van rijden, al in de koersen voor de tour. En tijdens de tour. Dan is de Tom Dumoulin die zich op kop zet omdat hij het zelf niet meer ziet zitten, een tactische misser. Dan hadden ze misschien wat eerder moeten forceren om meer afstand te nemen op pogacar, achteraf gezien. Die helm in de tijdrit zag er natuurlijk niet uit, maar heeft niets met leren winnen te maken in mijn ogen. Gewoon een misser in de voorbereiding, ook als je om plek 10 gereden had was dat een flater geweest.

En uiteindelijk op de klimtijdrit rijdt roglic niet slecht. Ten opzichte van wat hij eerder in de tour gedaan had. Eigenlijk naar verwachting, stijgt niet boven zichzelf uit ok. Maar bezwijkt ook niet per se aan de druk. Hij doet wat hij kan, in lijn met wat hij de rest van de tour had laten zien. Pogacer doet iets buitengewoons, en je kunt zeggen dat hij gewoon de sterkere renner was onder de streep.. op waarde geklopt, sterkste man heeft gewonnen. En met die wetenschap had de tactiek eerder in de tour wel wat beter gekund. Heeft dat met "leren winnen" te maken? Of met verkeerd "gegokt/gekozen"?
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Plaats reactie