Over de wielersport en zijn beoefenaars.

tour 2021

Gebruikersavatar
litespeed
Forum-lid
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 jan 2007 09:32

Gebruikersavatar litespeed 03 jul 2021 19:20

Zoveel minder is Wout niet, denk ik. Het was vandaag erg steil en zoveel heeft hij niet verloren op het GC-groepje achter Carapaz. Zijn TT was ook prima in orde. Operatie was van 2 maanden geleden trouwens.

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7983
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 03 jul 2021 19:27

Hoewel de Tour nu overduidelijk in de plooi ligt vind ik het nog steeds heel interessant hoor.
Van Aert vandaag echt sterk gereden naar vermogen jammer dat zijn halve ploeg in de lappenmand ligt maar podium is echt nog een optie gezien de concurrentie en de zwaarte van deze Tour!

Geweldige overwinning van Dylan vandaag. En weer tranen hè haha ook dat is de Tour
Benieuwd wanneer de Fransen beginnen te morren!
'K ga niet ontgoochel'n, 'k ga der staan
…"

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37674
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 03 jul 2021 19:45

Volgende week woensdag waarschijnlijk ;-)
Less is bore

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 4692
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 03 jul 2021 20:08

litespeed schreef: 03 jul 2021 19:20 Zoveel minder is Wout niet, denk ik. Het was vandaag erg steil en zoveel heeft hij niet verloren op het GC-groepje achter Carapaz. Zijn TT was ook prima in orde. Operatie was van 2 maanden geleden trouwens.
Als je even de video's bekijkt van de Tour van vorig jaar, dan kan je niet anders dan vaststellen dan hij niet zijn niveau van toen heeft.

Hij verliest bijna 1min45 op het groepje Vinegaard/Mas. Vorig jaar trok hij zo'n groepjes.

Zijn TT was niet slecht (50 per uur op niet het makkelijkste parcours) maar zeker niet voldoende voor een vice-wereldkampioen. Een VanAert in topvorm eindigt niet na Kung.

Zijn operatie was op 7 mei, de Tour startte op 26 juni,

Zijn operatie verliep via de navel en 3 verschillende (buik)spieren.

De eerste week mocht hij niet fietsen. De volgende twee weken enkel losjes fietsen, zonder buikspieren te belasten. (dan ben je dus op 4 weken voor de start van de Tour)

Over de gevolgen van de operatie en voor de opbouw zegt Wout:

De blindedarmontsteking was een tegenvaller, want het was juist de bedoeling om nog wat te teren op de vorm van het voorjaar, om zodoende topfit aan de start van de Tour de France kunnen staan. “Door die operatie lag ik opnieuw een week volledig stil. De volgende twee weken niet intensief fietsen. Vier weken na de Amstel moest ik bijna vanaf nul herbeginnen. Je kan dat vergelijken met een winterbreak”,
Het zou ongewoon zijn als hij op zo'n korte periode terug zijn oude niveau zou kunnen halen.

Gebruikersavatar
litespeed
Forum-lid
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 jan 2007 09:32

Gebruikersavatar litespeed 03 jul 2021 20:13

Ik zeg toch niet dat hij níet minder is? Maar jij schrijft dat hij bij lange na het niveau niet haalt. Dat is onzin. Het scheelt niet zoveel. Hoe kan hij nou bij lange na dat niveau niet halen en wel 2e in GC staan met tig GC-toppers op vele minuten achter zich?
En in hoeverre is de Tirreno zo'n referentie voor de Tour? Zat geen steile pukkel in. 1 'berg'rit met max 7% gemiddelde percentages.

Dan schrijf je dat operatie enkele weken geleden was. Dat is ook onzin. Bijna 2 maanden geleden.
Laatst gewijzigd door litespeed op 03 jul 2021 20:16, 1 keer totaal gewijzigd.

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 4692
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 03 jul 2021 20:14

Enzzo schreef: 03 jul 2021 19:27 .....................
Geweldige overwinning van Dylan vandaag. En weer tranen hè haha ook dat is de Tour
.........................
Die man krijgt erg weinig aandacht in verhouding tot de prestaties die hij levert. Dit is toch reeds zijn tweede Tourzege in telkens uitzonderlijke en zware ritten.

Hij reed overigens een perfecte afdeling, naar eigen zeggen met niet te veel risico's omdat hij dacht dat hij een minuut voorsprong had. Gelukkig wist hij niet dat Poggie maar op 12 seconden bovenkwam.

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7983
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 03 jul 2021 20:21

Als je even de video's bekijkt van de Tour van vorig jaar, dan kan je niet anders dan vaststellen dan hij niet zijn niveau van toen heeft.

Hij verliest bijna 1min45 op het groepje Vinegaard/Mas. Vorig jaar trok hij zo'n groepjes.

Zijn TT was niet slecht (50 per uur op niet het makkelijkste parcours) maar zeker niet voldoende voor een vice-wereldkampioen. Een VanAert in topvorm eindigt niet na Kung.

Zijn operatie was op 7 mei, de Tour startte op 26 juni,

Zijn operatie verliep via de navel en 3 verschillende (buik)spieren.

De eerste week mocht hij niet fietsen. De volgende twee weken enkel losjes fietsen, zonder buikspieren te belasten. (dan ben je dus op 4 weken voor de start van de Tour)

Over de gevolgen van de operatie en voor de opbouw zegt Wout:

De blindedarmontsteking was een tegenvaller, want het was juist de bedoeling om nog wat te teren op de vorm van het voorjaar, om zodoende topfit aan de start van de Tour de France kunnen staan. “Door die operatie lag ik opnieuw een week volledig stil. De volgende twee weken niet intensief fietsen. Vier weken na de Amstel moest ik bijna vanaf nul herbeginnen. Je kan dat vergelijken met een winterbreak”,
Het zou ongewoon zijn als hij op zo'n korte periode terug zijn oude niveau zou kunnen halen.
Je kunt zijn prestaties van vorig jaar in de Tour denk ik niet vergelijken met zijn huidige.
Hij zat toen met heel het team in een -vermeende- winning mood en kreeg hier en daar ook tijd om te herstellen.
Nu ligt de volle druk op zijn schouders en moet hij elke dag alert zijn en mee zitten. Dat eist toch wat meer van het lichaam denk ik. Niet meteen de rol die hij van de start heeft meegekregen maar door het uitvallen van Roglic en de mindere prestaties van Kuss is hij nu wel impliciet kopman.

Ik denk dat hij met zijn karakter en vermogen dat trouwens best aan kan. Kijk alleen al naar hoe hij op het vlakke vandaag even iedereen uit het wiel reedt!
'K ga niet ontgoochel'n, 'k ga der staan
…"

Gebruikersavatar
litespeed
Forum-lid
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 jan 2007 09:32

Gebruikersavatar litespeed 03 jul 2021 20:25

Hij reed fantastisch vorig jaar in de Tour. Het is echter wel heel anders rijden als je bv een uur achterstand hebt op de mannen om je heen en je mag omhoog afhaken wanneer je het genoeg vindt voor die dag. Is wat anders als echt voor een GC gaan en nooit verzaken en blijven duwen tot de finish.

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 4692
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 03 jul 2021 20:26

litespeed schreef: 03 jul 2021 20:13 Ik zeg toch niet dat hij níet minder is? Maar jij schrijft dat hij bij lange na het niveau niet haalt. Dat is onzin. Het scheelt niet zoveel. Hoe kan hij nou bij lange na dat niveau niet halen en wel 2e in GC staan met tig GC-toppers op vele minuten achter zich?

Dan schrijf je dat operatie enkele weken geleden was. Dat is ook onzin. Bijna 2 maanden geleden.
Je kan discussiëren over de hoeveel percent "bijlange na" betekent. Ik vind 1min45 op het groepje veel. Daarmee bedoel ik niet dat hij 15 percent minder is ofzo. Ik denk dat als je 2 a 3 percent minder bent op een cruciaal moment dat dit een enorm verschil oplevert.

Zijn GC-positie heeft hij te danken aan een lange ontsnapping, niet omdat hij Poggie der had afgereden ofzo. Hij zal die positie ook niet behouden en naar ik vermoed ook niet voluit verdedigen. Ik hoop alvast dat hij zijn verstand gebruikt en de Tour gebruikt als voorbereiding op z'n volgende doel: de tt op de OS. Anders wordt het daar ook niks. (zie maar waar Ganna nu mee bezig is)

Van 7mei tot 26juni lijkt me geen twee maanden. Dat is een week of 7. Ook hier kan weer discussiëren over hoeveel enkele betekent.
Ik heb zelf een gelijkaardige operatie ondergaan, en eer je je buikspieren terug volledig kan gebruiken was ik 6 weken verder. Ik kan me voorstellen dat dit bij een topsporter wel wat sneller kan, maar het verlies in de voorbereiding naar een hoogtepunt als de Tour lijkt me nauwelijks in te schatten.

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 4692
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 03 jul 2021 20:34

Enzzo schreef: 03 jul 2021 20:21

Je kunt zijn prestaties van vorig jaar in de Tour denk ik niet vergelijken met zijn huidige.
Hij zat toen met heel het team in een -vermeende- winning mood en kreeg hier en daar ook tijd om te herstellen.
Nu ligt de volle druk op zijn schouders en moet hij elke dag alert zijn en mee zitten. Dat eist toch wat meer van het lichaam denk ik. Niet meteen de rol die hij van de start heeft meegekregen maar door het uitvallen van Roglic en de mindere prestaties van Kuss is hij nu wel impliciet kopman.

Ik denk dat hij met zijn karakter en vermogen dat trouwens best aan kan. Kijk alleen al naar hoe hij op het vlakke vandaag even iedereen uit het wiel reedt!
De sfeer waarin er vorig jaar gereden werd is inderdaad dag en nacht verschil. Dat zal zeker een impact hebben op zijn (en die van de anderen van het team) prestaties.

Ik denk niet dat er extra druk bij hem ligt door de situatie van Roglic. Wout herhaalt elke dag dat hij geen classementsambities heeft. Gisteren nog op een ludieke manier voor de Franse pers, die hem ook die rol wou toebedelen.
Een gele trui was leuk geweest, maar dat zou dan ook voor één of twee dagen geweest zijn. Hij heeft dan ook alles geprobeerd om dat te halen helaas is het niet gelukt. Geen schande tegen kleppers als VdP en Poggie.
De kopman voor Jumbo is nu gewoon Vinegaard, ook Zeeman weet dat.

Dat hij op het vlakke renners uit het wiel knalt komt natuurlijk omdat hij een klasbak is die ook bij een niet-uitmuntende vorm meer kan dan pakweg een Tiesj in vorm.

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 4692
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 03 jul 2021 20:47

litespeed schreef: 03 jul 2021 20:13
En in hoeverre is de Tirreno zo'n referentie voor de Tour? Zat geen steile pukkel in. 1 'berg'rit met max 7% gemiddelde percentages.

Ik zie dat je nog wat hebt toegevoegd, hieromtrent wil ik nog het volgende zeggen:

Na twee beklimmingen was er nog de beklimming naar Prati di Tivo is bijna 15 km lang aan 7%. Het begin van de beklimming is erg steil, de rest nogal gelijkmatig. (als je die rit niet zo zwaar vond moet je het maar eens aan VdP vragen)

In Tirreno zat nog een andere interessante rit. Namelijk een tijdrit (kort weliswaar, dat is de mode nu). Met een aantal interessante deelnemers naast Wout, zoals Poggie, Kung, Ganna, Asgreen. Ik veronderstel dat je je de uitslag nog herinnert.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6102
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 03 jul 2021 20:50

Magistraal van pogi toch?
Benieuwd naar de wattages... Als dat gewoon rond de 6.5 w/kg ligt (zoals hij vaker gedaan heeft). Is hij gewoon heel erg goed en is er kennelijk geen echte concurrent in dit deelnemersveld.
6.5 is heel hoog, maar niet buitenmenselijk, meer in lijn met andere toppers in hoogtijdagen.

En wat hij goed doet, het gat is direct minuten. Hij hoeft maar te volgen, of doen waar hij zin in heeft. En aangevallen gaat hij niet meer worden. Niemand die reële kans ziet om dat gat te overbruggen, dus men zal onderling om de podiumplekken gaan strijden en elkaar het leven zuur maken. In het voordeel van pogi.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Plaats reactie