Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Rugnummers

Gebruikersavatar
mao
Forum-lid HC
Berichten: 4467
Lid geworden op: 22 jul 2007 02:47

Gebruikersavatar mao 08 jun 2020 13:21

https://www.ad.nl/wielrennen/namen-en-r ... ~a2862e8c/

Misschien een oplossing voor de terug lopende sponsoringen de afgelopen jaren.
Commercieel zal er toch iets moeten veranderen, over de koopmannen maak ik me geen zorgen die hebben een goede boterham maar wat er onder zit kan wel wat extra sponsoring gebruiken.
De zichtbaarheid komt misschien ook wel tengoede in het peloton, de onderlinge verschil in een ploeg is slecht zichtbaar.

japiecarbon
Forum-lid HC
Berichten: 5230
Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05

japiecarbon 08 jun 2020 13:53

Opzich wel aardig, maar hoe ga je dat doen? Dan ga je wel heel erg veel dezelfde nummer krijgen.
Want hoeveel verschillende prof renners rijden er in de wordtour per jaar? En dan heb je ook nog koersen welke geen worldtour zijn maar wel een groot deel dezelfde renners in rijden?

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5351
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 14 jun 2020 20:51

Het is wel mogelijk, maar er zijn wat problemen. Je wil enige vorm van continuïteit in de nummers hebben. Dus die heb je het liefst in dezelfde kleur in hetzelfde lettertype en per team geordend. Nou heb je het gros van het jaar wedstrijden waarin ook pro-continentals en continentals aan meedoen. Ook zijn er nogal wat profrenners per team. Een team heeft zomaar 30 nummers nodig. Dus je kan best nummers uitdelen per team, maar niet iedereen zijn geluksgetal geven dus. Je hebt t met je nummer te doen zegmaar.

Hier zit dus de crux, je kan niet zoals in de F1/MOTO GP racerij je favo nr nemen.

Je zou het op kunnen lossen door voor pro-continentals en continentals dezelfde serie nummers maar dan in een andere achtergrondkleur te gebruiken. Zoals in schaats marathon A/B/C etc. Je wil echter per nummer niet boven de drie cijfers uitkomen. Dus maximaal nr 999. Ik heb geen idee hoe veel continental renners er zijn. Voor de lagere beloften en amateur categorien zie ik t niet zitten.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Fietsjongen
Forum-lid
Berichten: 61
Lid geworden op: 24 okt 2013 15:55

Fietsjongen 14 jun 2020 20:55

Als je kijkt naar de Formule 1, nummer 5 staat synoniem met zowel Nigel Mansell als Sebastian Vettel.
Echter, Mansells 5 was altijd in het rood, wat hem ook de bijnaam Red 5 opleverde.
Als je met kleuren, fonts en eventueel designs gaat puzzelen denk ik dat er wel wat moois uitkomt.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6058
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 14 jun 2020 21:19

in podcast van ten dam, met gast Nikki Terpstra, werd dit ook benoemd.
Maar inderdaad, kijk naar het marathonschaatsen. Nummers zijn daar persoonlijk (niet per team gegroepeerd), werkt prima want het tenue geeft direct aan tot welke ploeg je hoort.
Andere achtergrondkleur voor pro-continental, dat moet nog wel gaan.
Continentaal, is even bekijken hoeveel rijders je hebt..., of dat je wellicht een letter-nummer combi gaat maken (26x99.., is al meer dan 1x999.., in 1 kleur).

Onder deze categorie, gewoon blijven opspelden. je wilt toch niet amateurs/sportklasse/trainingskoersen mensen verplichten met een opgenaaid nummer te rijden. (lagere marathonklassen bij schaatsen zijn gele achtergrond, zwart nummer. Is per baan geregeld, dus daar heb je landelijk velen met hetzelfde nummer. In andere competitie krijg je gewoon een ander beennummer).
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

el_loco
Forum-lid
Berichten: 952
Lid geworden op: 29 apr 2009 10:50

el_loco 15 jun 2020 11:58

Ik zie de meerwaarde er niet zo van in. Bij Formule 1 of voetbal wel, maar er zijn gewoonweg teveel renners om er wat leuks mee te doen. @KoentjuhBouwman126 is niet echt sprekend om maar een gechargeerd voorbeeld te geven...

Gebruikersavatar
robbebopper
Forum-lid HC
Berichten: 5713
Lid geworden op: 09 aug 2006 16:32

Gebruikersavatar robbebopper 15 jun 2020 21:43

Barend Barendse wist het in 1958 al. Zojuist nog even opgezocht op Wikipedia, waaruit ik ook de volgende anekdote, die mijn vader me ooit vertelde, heb gekopieerd:

“Tom Schreurs vroeg hem als verslaggever van het wielrennen, in welke functie hij regelmatig de Tour de France en andere wielerevenementen versloeg, vanaf 1952 ook voor de televisie. Toch is hij minder bekend geworden dan Jan Cottaar en Theo Koomen. Het heeft wel een van de bekendste citaten uit de geschiedenis van de Nederlandse sportjournalistiek opgeleverd. Op 23 mei 1958 kreeg Barendse tijdens zijn verslag van Olympia's Ronde van Nederland de melding in zijn koptelefoon: "Pierre Pflimlin is gevallen". Waarop Barendse riep: "Aan namen heb ik niks. Rugnummers moet ik hebben". De melding had echter geen betrekking op een wielrenner, maar op de laatste premier van de Vierde Franse Republiek.“

Afbeelding

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16065
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 15 jun 2020 23:26

Misschien leuk om de top 100 van de World Tour het volgende jaar een eigen nummers te geven op basis van de ranking maar een vast rugnummer lijkt mij niks. Zelfs in de F1 slaat het nergens op. Een wereldkampioen die niet met nummer 1 op zijn wagen rijdt omdat hij anders te arrogant overkomt :?

Valentino Rossi heeft zijn eigen nummer perfect commercieel uitgebuit, de rest in deze tijd is daar een slap aftreksel van. In het wielrennen gaat dat misschien een paar grijpstuivers opleveren. In Nederland kennen we alleen 14 en 33. Ik heb niet de illusie dat daar iets interessants bijkomt als de UCI dit plan doorzet. Het is hooguit een manier voor een paar echte toppers om een nog groter stuk van de taart te bemachtigen.
Campagnolo Ultra Dork

rikkert
Forum-lid
Berichten: 3511
Lid geworden op: 29 aug 2007 21:58
Locatie: N-H

rikkert 16 jun 2020 13:32

14 snap ik, maar 33? Wie is dat?
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16065
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 16 jun 2020 14:14

Max Verstappen
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
tieky
Forum-lid
Berichten: 536
Lid geworden op: 13 aug 2010 13:08
Locatie: Breda

Gebruikersavatar tieky 02 jul 2020 12:01

Je hoeft toch niet iedere renner een uniek nummer te geven. Je kan ook per ploeg een uniek nummer geven. Elke ploeg heeft 24 renners, dus elke renner krijgt 1-24.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6058
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 02 jul 2020 12:43

En dan heb je een regenrit, en herken je uberhaupt nauwelijks de teams en renners meer door de regenjasjes.., heb je ineens 16 fietsen met kaderplaatje "1" rondrijden.. ;)
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Plaats reactie