Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Slimme renners

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7980
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 31 mei 2020 15:45

Nibali (slim in het psychologisch oorlog voeren)

En Contador! Voor mij echt een hele pientere renner
'K ga niet ontgoochel'n, 'k ga der staan
…"

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5879
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 31 mei 2020 18:55

Als ik het topic zo door lees dan is iedereen wel - op zijn manier - slim. Beter was geweest om een topic te openen met Niet slimme rijders.! :mrgreen:
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5892
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 31 mei 2020 19:07

Orlok schreef: 31 mei 2020 18:55 Als ik het topic zo door lees dan is iedereen wel - op zijn manier - slim. Beter was geweest om een topic te openen met Niet slimme rijders.! :mrgreen:
Ludo Dierckxsens. Zonder twijfel :D
Live fast; die young. mijn blog

codex
Forum-lid
Berichten: 1057
Lid geworden op: 04 jul 2012 09:40

codex 31 mei 2020 19:59

De slimste renner die ken is Mark Lotz. Die is na zijn wielercarriere wiskundeleraar geworden en heeft zijn hoofd nooit meer laten zien in de media.
Wat minder slim was ...dat zijn toch intelligente hoofd....hem zelf aanzette tot dopinggebruik en nog dommer was....zich laten betrappen.

Maar de allerslimste is Gert Jacobs. Die weet goed wat de mensen willen horen.

Qua koersinzicht is volgens mij Jan Raas degene.... die de titel van de slimste renner.... het beste invult.

Lieuwe Westra is ook niet zo slim, want die heeft zich hier op de rondweg om mijn woonplaats heen(80km)..., zich laten betrappen op een km of 100 te hard. Cash afrekenen(a 10 euro de km te hard)... want hij was toen inwoner van Monaco.Maar hij mocht wel doorrijden. ;)

Gebruikersavatar
Douglas
Forum-lid
Berichten: 2338
Lid geworden op: 18 okt 2014 18:16

Gebruikersavatar Douglas 31 mei 2020 21:17

Ernie C. schreef: 31 mei 2020 07:09 Voor die WK's heeft hij niet heel tactisch hoeven te rijden. Er waren altijd wel ploegen die hem mee naar de streep namen. Als hij echt slim zou koersen, had hij wel wat meer monumenten op zijn naam staan.

Sowieso is het met veel talent een stuk makkelijker om slim te koersen. T

Ik vind ik de Gendt ook heel slim rijden. Dat is niet iemand met uitzonderlijk talent maar wel iemand met een leuk palmares. Vaak in de ontsnapping en als het moet kan hij zich helemaal op een hoop rijden voor de overwinning maar als hij weet dat het hem niet gaat worden, steekt hij er ook geen onnodige energie meer in.
De Gendt is toch die renner die tijdens de tour (2017) bij alle meest kansloze ontsnappingen zit en dan teleurgesteld is als een fransman de prijs voor de strijdlust krijgt?

Slim nee, talentvol ja. Als hij het slim zou spelen zou hij in mijn beleving juist veel meer kunnen winnen
o'7o

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6100
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 01 jun 2020 13:49

Sagan toch wel... Olympische MTB rit een meter of 10 achter de achterste rij gaan staan. 3 sec voor de start in gang komen. En daarmee op snelheid direct een heel stuk naar voren kunnen schuiven ;).

En slim/berustend. Dat hij altijd een aardige inschatting kan maken van zijn kansen, maar dat een koers met veel renners ook vele verhalen heeft, en er maar 1 wint. Da bij een sprint hij prima rekent op top 5. Maar dat om te winnen er een beetje geluk nodig is. En dat het dan ook niet zo erg is om 2e of 3e te worden. En dat hij er is voor de show.. Zeker als hij een regemboogtrui om heeft. Daarmee niet te maken met de vloek van de regemboogtrui.
Of dat spektakelstuk met froomie in de tour, in een waaierrit.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 01 jun 2020 14:09

Douglas schreef: 31 mei 2020 21:17 CUT
De Gendt is toch die renner die tijdens de tour (2017) bij alle meest kansloze ontsnappingen zit en dan teleurgesteld is als een fransman de prijs voor de strijdlust krijgt?

Slim nee, talentvol ja. Als hij het slim zou spelen zou hij in mijn beleving juist veel meer kunnen winnen
De Gendt heeft maar 1 truuk en dat is meegaan met een vroeg ontsnapping in zwaar terrein, een flink gat maken zodat het peloton het opgeeft en dan hopen dat hij de sterkste blijkt te zijn.
Om daarmee te kunnen winnen moet je heel lang een flink vermogen kunnen trappen, het is qua talent gewoon wat ze tegenwoordig een hardrijder noemen zonder specialiteiten (wel een knappe tijdrit als hij er zich op focust)
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8546
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 01 jun 2020 14:40

Maar de ploegen tactiek speelt toch ook wel een rol.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7980
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 01 jun 2020 15:02

Yep! Denk aan Movistar, die hebben een hele intelligente ploegentactiek, die wordt door niemand begrepen namelijk ;)
'K ga niet ontgoochel'n, 'k ga der staan
…"

Claris_Kees
Forum-lid
Berichten: 58
Lid geworden op: 05 mei 2017 16:01

Claris_Kees 01 jun 2020 19:26

De Gendt is inderdaad een bijzonder geval. Hij heeft denk ik wel een uitzonderlijk talent. Als de ITT's 100-150km zouden duren zou hij er denk ik meer winnen. Hij moet het van de door Keezx goed beschreven tactiek hebben, maar hij weet dan wel de momenten te kiezen wanneer die tactiek kan werken.

Pelep
Forum-lid
Berichten: 1041
Lid geworden op: 08 okt 2013 21:05

Pelep 01 jun 2020 21:24

De Gendt heeft etappes gewonnen in de Tour, Giro en Vuelta, was derde in de Giro, won meerdere bergklassementen waaronder de Vuelta.
Klopt dat hij vaak wint op langdurig hoge wattages trappen, maar er zijn veel knechten die hard kunnen trappen maar niet winnen. Dus dat is talent, en intelligentie. Anders wordt je ook niet 3e in de Giro en win je ook geen bergklassementen.

ottorongo
Forum-lid
Berichten: 2514
Lid geworden op: 27 aug 2011 00:58
Locatie: België

ottorongo 01 jun 2020 23:58

Ook Rik Van Looy heeft ooit het bergklassement gewonnen (giro?) en die was ook een (sterke) sprinter. Hij was zeker geen klimmer.

Plaats reactie