Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Slimme renners

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16065
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 02 jun 2020 00:08

Pelep schreef: 01 jun 2020 21:24 De Gendt heeft etappes gewonnen in de Tour, Giro en Vuelta, was derde in de Giro, won meerdere bergklassementen waaronder de Vuelta.
Klopt dat hij vaak wint op langdurig hoge wattages trappen, maar er zijn veel knechten die hard kunnen trappen maar niet winnen. Dus dat is talent, en intelligentie. Anders wordt je ook niet 3e in de Giro en win je ook geen bergklassementen.
Precies, zo zie ik het ook. Qua talent een goede knecht maar te (eigen)wijs om zich te schikken naar de wensen van een kopman. Hij kiest dus voor een ploeg waar hij meer vrijheid krijgt i.p.v. eentje waar hij veel geld krijgt en weet het nog waar te maken door slim en goed aan te vallen ook.
Campagnolo Ultra Dork

Swedish Chef
Forum-lid
Berichten: 1260
Lid geworden op: 05 apr 2012 20:16
Locatie: Enschede

Swedish Chef 02 jun 2020 21:34

Ach, het begint allemaal met definiëren van ‘slim’ ?
Is een veelwinnaar slim? Als je snel kan sprinten, heb je dan meer verstandelijke vermogens nodig?
Is een renner met groot uithoudingsvermogen die vaak in de vlucht zit en dan af en toe wegblijft, (zoals Thomas de Gendt) slim?
Is een lepe loetje, iemand die trucjes niet schuwt en zorgt dat zijn kopman wint (Gert Jacobs) slim?
Is een renner die koersinzicht heeft en op het goede moment op de juiste plek zit slim? (Of is dit instinct?)
Of kan het ook gaan om een renner die weet dat zijn talent grenzen heeft en zich focust op zijn taak. Een aantal mooie jaren in het peleton heeft, zich ontplooit en daarna een andere carrière oppakt? (Bv Bram Tankink? Maar ook (zonder de doping te betrekken) Marc Lotz en legio anderen).

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7824
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 02 jun 2020 22:04

Ik lees slim in deze context juist als trucjes uithalen waarmee je de tegenstanders een loer kunt draaien en zo de winst weet te pakken. Ondanks dat je misschien niet de sterkste bent
Misschien hoort dat bij “het oude wielrennen” (ook zonder doping daarbij te willen betrekken)

Een mooi voorbeeld vind ik het triatlon stuur van Lemond in die afsluitende tijdrit op de Champs-Elysees.
Alleen al de commotie vooraf; was het wel of niet volgens de regels? gaf hem een enorm psychologisch voordeel. Fignon werd namelijk al bang bij het idee dat dit hem de nodige seconden zou gaan kosten.

Daarbij moet je denk ik ook niet de slimheid van zijn toenmalige ploegleider José de Cauwer uitvlakken ;)

Daar gaat het volgens mij om hier. Maarja; de huidige oortjes...
Do or don’t, there is no try

Claris_Kees
Forum-lid
Berichten: 58
Lid geworden op: 05 mei 2017 16:01

Claris_Kees 02 jun 2020 22:42

Swedish Chef schreef: 02 jun 2020 21:34 Of kan het ook gaan om een renner die weet dat zijn talent grenzen heeft en zich focust op zijn taak. Een aantal mooie jaren in het peleton heeft, zich ontplooit en daarna een andere carrière oppakt? (Bv Bram Tankink? Maar ook (zonder de doping te betrekken) Marc Lotz en legio anderen).
Dat is ook een interpretatie. In dat geval denk ik aan Adam Hansen. Lijkt erg van het profbestaan te genieten en in bepaalde opzichten is volgens mij je carrière dan erg geslaagd.

Gebruikersavatar
robbebopper
Forum-lid HC
Berichten: 5713
Lid geworden op: 09 aug 2006 16:32

Gebruikersavatar robbebopper 02 jun 2020 22:49

En hij is financieel al binnen, waardoor je het allemaal wat meer als een hobby kan benaderen.

Sulla
Forum-lid
Berichten: 1141
Lid geworden op: 19 jul 2018 14:49

Sulla 03 jun 2020 07:43

Terpstra krijgt wel bonuspunten voor het journalisten trollen

https://www.youtube.com/watch?v=DyyzesbXilc

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6058
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 03 jun 2020 11:15

Wat is slim..,
in de podcast van ten dam gaat hij af en toe in op wat je ervoor moet doen om goed te zijn. Anders gezegd, welke randvoorwaarden schep je, om het beste uit je wielercarriere te halen. (nog los van gelukt op bepaalde momenten in je carriere, zeker in het begin).
Zo lijkt het erop dat hij in de loop der jaren steeds slimmer is geworden. En wat voor hem daarbij werkt is de belans met ontspanning en thuisfront. En op die manier heef hij voor zijn capaciteiten heel veel uit zijn carriere gehaald (ook commercieel).
Bram Tankink, geeft ten Dam aan, was de meer talentvolle wielrenner. Simpelweg de betere hardfietser en een goede kop. Misschien dat die wel meer uit zijn carriere had kunnen halen als hij alle facetten had geoptimaliseerd, maar dat pastte niet bij Bram.
Je hebt ook hele talentvolle renners die altijd met hun krachten smijten, of altijd in de sjaspatat zitten. Dat zijn dan mooie voorbeelden van niet zo'n slimme renners.

In de koerst wint niet altijd de sterkste renner. Maar wel altijd de beste renner ;)
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Claris_Kees
Forum-lid
Berichten: 58
Lid geworden op: 05 mei 2017 16:01

Claris_Kees 04 jun 2020 17:17

Een goed moment om het topic om te dopen in 'Domme renners'? Moet daar een apart draadje voor aangemaakt worden of gaan we hier verder?
Wie had er met wat meer gebruik van de hersenen, i.p.v. slechts de benen en het hart, vaker kunnen winnen?

Plaats reactie