Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Veldrijden 2020-2021

Deleted_User
Forum-lid
Berichten: 3564
Lid geworden op: 03 nov 2009 01:25

Deleted_User 04 jan 2021 00:28

EmPeHa schreef: 03 jan 2021 18:11
timo2.0 schreef: 03 jan 2021 17:43 Bij de vrouwen rijden Brand (algemeen) en Vas (U23 klassement) in die trui, bij de mannen heb ik geen U23 renner gezien in die trui?
Zou dat Iserbyt zijn? Die is 23 en rijdt met de EK trui. Vandaag uitgevallen en waarschijnlijk nu echt einde seizoen.
Edit: ik denk dat Kuhn voor vandaag het hoogste stond U23.
Volgens mij is er maar één U23 koers gereden dit seizoen in Tabor. En staat Thomas Mein aan de leiding.

Afbeelding

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 04 jan 2021 08:50

lugosi schreef: 03 jan 2021 18:07
TL@ schreef: 03 jan 2021 17:30

Volgens die logica rijdt je dan een veldrit met een handvol deelnemers. Want meer dan een 5-tal namen die kans maken op het podium zijn er niet (bij de mannen én vrouwen)

....................
Het punt is niet dat ze ondermaats presteren, het is gewoon de vraag van de sponsor/ploeg uit of en hoeveel geld je daar nog kan insteken. Als je er niet in slaagt om af en toe in de top 10 te eindigen dan kan het niet anders dan dat dit consequenties heeft.
Hoeveel minuten is bijvoorbeeld Verdonschot met haar sponsor dit jaar al in beeld geweest? ....
Van mij mag iedereen meerijden, maar je kan niet iedereen een profcontract geven, dus moet je een selectie maken en prestaties zorgen voor schermtijd voor de sponsor....
Verdonschot misschien dan niet, maar haar sponsor is weldegelijk elke race prominent in beeld! Denise Betsema!!! :like:

SantaSCSI
Forum-lid
Berichten: 240
Lid geworden op: 18 nov 2014 12:55

SantaSCSI 04 jan 2021 10:08

Straffe races van Denise en Mathieu. Er zijn er een paar die toch langzamerhand jeuk moeten beginnen krijgen. Cant breekt niet door, Worst blijft rond de 4 bengelen, ... .Bij de mannen was het ook peis en vree tot de 2 vliegmachines het veld in doken.

Wel respect voor Cant dat ze zo'n druk programma blijft afwerken. Ze is en blijft het uithangbord voor het Vlaamse CX circuit en als je dan alleen staat krijg je ook meteen alle bagger te verwerken wanneer het minder gaat. De nederlandse equippe is zo breed dat er wel altijd een of 2 rensters klaar staan om een mindere periode op te vangen.

Heeft dat nou te maken met het feit dat ze in Nederland betere jeugdwerking en training hebben? Ik vraag het me echt af waarom we niet in staat zijn om opvolging te garanderen.

patrickvb
Forum-lid
Berichten: 1678
Lid geworden op: 11 apr 2007 01:30
Locatie: Oilsjt en Dardennen

patrickvb 04 jan 2021 10:21

lugosi schreef: 03 jan 2021 10:21 De uci stelt dat Bracke de "ethische code" geschonden heeft; of en welke straf hij hiervoor krijgt is (nog) niet gekend.

De uitleg van Sicot dat ze door angst voor Bracke epo gebruikte weegt mijn inziens nogal licht.

Dat Bracke foto's van zijn rensters in ondergoed vraagt is een ongelooflijke blunder. Er zijn in deze tijd wel andere methodes om de conditie van je rensters vast te stellen. Anderzijds bleek dit tot de laatste jaren blijkbaar vrij gebruikelijk in kleinere ploegen.
Persoonlijk geloof ik niet in de slechte bedoelingen van Bracke, het lijkt me eerder een voortzetting van een domme en ouderwetse manier van omgang met koers en een gebrek van aanvoelen voor de gevoeligheden van hedendaagse rensters.
Mocht ik een fietsende dochter hebben, bij Bracke zou ze absoluut niet mogen rijden.
En deze mening is niet enkel gebaseerd op wat de afgelopen maanden in de pers kwam.

codex
Forum-lid
Berichten: 1057
Lid geworden op: 04 jul 2012 09:40

codex 04 jan 2021 11:22

Jonge meiden hun sportbeleving, is hier in nederland groter dan in Belgie.Dat kan nooit alleen in de training-accommodaties ed zitten en opleidingen.
Persoonlijke karakter-eigenschappen hebben daar een veel grotere rol in.


Ik durf dat wel op te schrijven zonder daar bewijs voor te hebben.

Als je om je heen kijkt zie je hier veel meiden die heel goed zijn in teamsporten(bv waterpolo/voetbal/volleybal/handbal/hockey) en bovendien heel goed in de persoonlijke sporten.(zwemmen/schaatsen/kaatsen/roeien/zeilen/judo en nog veel meer sporten).

Waarom dat is?

Ik denk heel sterk dat ze op jonge leeftijd het doorzettingsvermogen en bereidwillendheid hebben, om heel veel te trainen en er echt alles voor over te hebben.
De ouders staan er achter en moeten veel vrije tijd(en soms geld) investeren in hun kinderen.Ze moeten toch maar naar al die trainingen wedstrijden worden gebracht.

Tevens zijn de meiden hier over het algemeen hoog opgeleid en heel geemancipeerd,( zelf denken en keuzes maken in het algemeen en dat ze veel meer met een eigen sport/werk-carriere bezig zijn dan het tradionele huisje,boompje, beestje en dat wordt ook gestimuleerd van uit huis uit.)

En ze kunnen heel goed samenwerken in een team om een gezamelijk doel te bereiken of een eigen doel in een gezamelijke groep gelijkgestemden.

We zijn als Nederland net als de skandinavische landen een voorloper wat breedtesport betreft.

Wat veldrijden betreft en de nieuwe veel talenten die overal opduiken lijkt het wel...dat is volgens mij gewoon toeval.

Die zijn veelal begonnen met racefiets en MTB en daarna met de cross erbij.

Afzonderlijk van elkaar zijn ze begonnen en dat komt nu samen.

Het wielrennen (en MTB) heeft een immense sprong gemaakt, mede omdat het ook heel goed te combineren is als training voor andere sporten.(duurvermogen trainen en hup, zo vanuit je eigen huis op de fiets).
Tevens zijn jonge meiden met hun lichaam bezig/ze willen er goed lichamelijk uitzien) en zijn actief in de sportschool en met sport. Als ze merken dat fietsen een fijne sport is en dat ze bovendien goed mee kunnen in een groep en er aanleg voor hebben ,dan geeft dat een boost om nog meer te bereiken.
Tevens wordt sport eigenlijk altijd gestimuleerd vanuit de ouders.Goed voor je lichaam (en geest natuurlijk) om te sporten je doorzettingsvermogen te ontwikkelen,goed om te leren samen te werken in een groep met andere kinderen ,om vriendinnen op te doen e.d.

Ook geven overheden(gemeentes) subsidies voor arme gezinnen om te sporten en de vele sport-dorpsclubs hebben over het algemeen ook wel gebruikte sportspullen voor kinderen die ze mogen gebruiken.(worden weer ingezameld als andere kinderen er uit zijn gegroeid). Zo is veel sport erg laagdrempelig voor ouders.

Tevens hebben we sport(fiets) rolmodellen(kampioenen) gehad ...wat weer nieuwe aanwas van jonge kinderen/meiden hebben opgeleverd.

Maar de wielren-toppers van uit alle hoeken van Nederland zo opeens.Dat is toeval.Die woorden geboren(persoonlijke aanleg en eigenschappen en hebben de mogelijkheden om hun sport te beoefenen.Dat gaat altijd samen.

Het moet dan ook wel in de "genen"zitten van de belgische dames.

Vergeet dat timide en laat je inspireren door vrouwen die geemancipeerd zijn en rolmodellen zijn , in je favoriete sport en trek je vooral niets aan van het oordeel van een ander. ;)

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 04 jan 2021 13:25

Ook de gezamenlijke bondstrainingen in Alphen zullen daar mee te maken hebben, 1x in de week zien de meeste toppers elkaar en trainen dan gezamenlijk olv Gerben de Knegt.

Kijk ook naar Lucinda die met de mannen van Team Trek Baloise meetraint en zo eager is om koste wat kost beter te worden.
De drive en wil is bij haar duidelijk aanwezig!

timo2.0
Forum-lid HC
Berichten: 7631
Lid geworden op: 21 jan 2008 15:59

timo2.0 04 jan 2021 13:55

scottpch schreef: 04 jan 2021 08:50
lugosi schreef: 03 jan 2021 18:07
TL@ schreef: 03 jan 2021 17:30

Volgens die logica rijdt je dan een veldrit met een handvol deelnemers. Want meer dan een 5-tal namen die kans maken op het podium zijn er niet (bij de mannen én vrouwen)

....................
Het punt is niet dat ze ondermaats presteren, het is gewoon de vraag van de sponsor/ploeg uit of en hoeveel geld je daar nog kan insteken. Als je er niet in slaagt om af en toe in de top 10 te eindigen dan kan het niet anders dan dat dit consequenties heeft.
Hoeveel minuten is bijvoorbeeld Verdonschot met haar sponsor dit jaar al in beeld geweest? ....
Van mij mag iedereen meerijden, maar je kan niet iedereen een profcontract geven, dus moet je een selectie maken en prestaties zorgen voor schermtijd voor de sponsor....
Verdonschot misschien dan niet, maar haar sponsor is weldegelijk elke race prominent in beeld! Denise Betsema!!! :like:
Dezelfde sponsor die vandaag bekendmaakt dat Fem Van Empel vanaf vandaag een profcontract heeft.
Verdonschot zou ik nog niet zomaar afschrijven. Ze draait een matig seizoen maar zit zeker niet aan haar max.

Afbeelding
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 04 jan 2021 14:51

2 jaar geleden was Fem nog gewoon voetbalster in het 1e van Nuenen, nu profrenster...
Toch typisch dat die voetballers/sters zo goed gedijen in het wielrennen, zie Remco Evenepoel, komt omdat het een veelzijdige sport is. ;)

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 04 jan 2021 15:48

codex schreef: 04 jan 2021 11:22 Jonge meiden hun sportbeleving, is hier in nederland groter dan in Belgie.Dat kan nooit alleen in de training-accommodaties ed zitten en opleidingen.
Persoonlijke karakter-eigenschappen hebben daar een veel grotere rol in.


CUT
Een behoorlijke hoop wartaal, beging eens met cultuur en natuur uit elkaar te houden.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

hayes

hayes 05 jan 2021 10:45

Een beetje bizarre post die verschillen tussen de Vlaamse en Nederlandse bevolking insinueert die op z'n minst een beetje neerbuigend lijken. Vermelden dat Nederlandse meisjes in het algemeen hoog opgeleid zijn, impliceert dat er daar dus een verschil met Vlaamse meisjes zit?? :| :| :|

Veel hangt gewoon van de opleidingen af. Daar staat Vlaanderen veel minder ver dan Nederland. En rolmodellen spelen zeker een rol. Sanne Cant is misschien niet de meest charismatische renster waar bv Marianne Vos dat veel meer is.

We zien de laatste jaren een boom in jongeren die hockey spelen in Vlaanderen. Dat heeft alles te malen met de prestaties van de nationale hockeyteams.

codex
Forum-lid
Berichten: 1057
Lid geworden op: 04 jul 2012 09:40

codex 05 jan 2021 13:11

Het is de "toon die de muziek maakt".
Het is duidelijk dat ik niet goed heb kunnen aangeven wat ik nu precies bedoel

Soms is het moeilijk om de juiste boodschap te kunnen duiden
Dat de verpakking van die boodschap niet zo relevant is ,maar dat het gaat om de boodschap zelf.

Het laatste dat ik bedoel is ...dat ik zie dat er verschil in school-opleiding zit... tussenNed en Bel. meiden/vrouwen en dat zal ook niet zo zijn.

Ik zie het juist zo dat alle toppers in een sport worden geboren(genen/aanleg) en dat die door sociale aspecten zich kunnen ontwikkelen tot toppers.

Veel minder spelen opleidingen, accommodaties ed een rol.(die zijn uiteraard ook belangrijk).

Daarom is het ,naar mijn mening, veel meer toeval dat we veel goede nederlandseveldrijders/wielrensters hebben.Dan dat er een idee achterzit.
Het zit hem juist in die bovenstaande en eerder proberen uit te leggen, eigenschappen.

Er moet gewoon een verklaring zitten in het feit dat meiden/vrouwen uit het ene (westerse) land beter presteren dan gelijksoortig land qua inkomen en politieke achtergrond.

Dat kan niet vooral zitten ...in goede voorwaarden om een sport te beoefenen, als trainingaccomoddaties, opleidingen ed.

Het moet dan wel in de meiden/vrouwen Zelf zitten,

Aanleg ,persoonlijke drijfveren, aangeboren karaktereigenschappen, wilskracht, doorzettingsvermogen, verwachtingspatronen omgeving,sociale opvoedingsomgeving en een absoluut geloof in eigen kunnen,moeten toch veel belangrijker zijn om een wereldtopper te worden.

timo2.0
Forum-lid HC
Berichten: 7631
Lid geworden op: 21 jan 2008 15:59

timo2.0 05 jan 2021 16:08

Fabio Aru is ook aan het crossen: vorige week in Ancona en afgelopen zondag in Montodine waar hij 5e werd.

Afbeelding
Afbeelding
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof

Plaats reactie