Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Veldrijden 2020-2021

Pelep
Forum-lid
Berichten: 1041
Lid geworden op: 08 okt 2013 21:05

Pelep 07 feb 2021 16:29

scottpch schreef: 07 feb 2021 12:29 Op mij komt Laurens ook erg sympathiek over, itt tot Michael Vanthourenhout en Iserbyt, lijkt me absoluut geen moeilijke gast.
Euh, Michael Vanthourenhout is absoluut geen moeilijke gast, integendeel. Over die andere spreek ik me niet uit :mrgreen:

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 07 feb 2021 18:43

Ik ben niet zo'n fan van de streken van Vanthourenhout en Iserbyt in de koers.
Dat vind ik niet sympathiek aan de 2, verder ken ik ze niet...

Gebruikersavatar
Theo V
Forum-lid HC
Berichten: 5732
Lid geworden op: 14 mar 2008 18:47
Locatie: In de kop van ....

Gebruikersavatar Theo V 08 feb 2021 10:45

fiedoo schreef: 07 feb 2021 15:39 dus als iemand een rit kan winnen in de tour moet hij dit niet laten ook al verliest zijn kopman daar de tour door?
Dit ligt sowieso gevoelig bij jullie sinds het van Poppel/Pauwels incident. :mrgreen: :twisted:

barverme
Forum-lid
Berichten: 377
Lid geworden op: 25 jun 2019 10:34

barverme 08 feb 2021 11:06

Het is al langer duidelijk dat het bij Pauwels sauzen geen vriendenclubje is. Wat Yserbyt betreft: je oogst wat je zaait, zo simpel is dat.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6084
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 08 feb 2021 14:13

fiedoo schreef: 07 feb 2021 15:39
dus als iemand een rit kan winnen in de tour moet hij dit niet laten ook al verliest zijn kopman daar de tour door?
Dat is toch geen vergelijk.. in de tour gaat het om tijd. In het veldrijden (op 1 klassement na), om punten. Als je ploegenspel dan is dat poppetje A, voor poppetje B moet eindigen, maar als de andere ploeg net andersom doet, dat je dan zelf als ploeg ook weer in een andere volgorde over de meet moet gaan rijden.., Dan is het wedstrijdkarakter goed zoek.

Enige vorm van ploegentactiek bij het veldrijden is volgens mij als je lange rechte stukken hebt om samen te rijden. Of waarbij de 1 kan afstoppen voor de ander.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5683
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 08 feb 2021 20:52

de perikelen tussen froome en wiggins vergeten zeker in de tour van 2012?
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

Pelep
Forum-lid
Berichten: 1041
Lid geworden op: 08 okt 2013 21:05

Pelep 08 feb 2021 20:54


timo2.0
Forum-lid HC
Berichten: 7631
Lid geworden op: 21 jan 2008 15:59

timo2.0 08 feb 2021 23:18

Pelep schreef: 08 feb 2021 20:54 Ellen Van Loy weg bij Baloise Trek
https://sporza.be/nl/2021/02/08/ellen-v ... 809702538/
Niet verrassend, hoewel ik veel sympathie heb voor Van Loy beginnen de jaren toch echt te tellen en rijdt zo eigenlijk enkel nog mee als pelotonvulling. Ik weet het, ze is zeker niet de enige maar die rijden zelden voor een grote sponsor.
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6084
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 09 feb 2021 10:00

fiedoo schreef: 08 feb 2021 20:52 de perikelen tussen froome en wiggins vergeten zeker in de tour van 2012?
Ow, ging die tour op punten verzamelen ipv op tijd?

In de grote rondes zie je inderdaad vaker (super)knechten die de kopgroep moeten laten gaan om hun kopman bij te staan. Terwijl ze zelf in de kopgroep misschien wel een kans op ritwinst hadden gehad.
Maar dat is dus precies wat ik zeg, dan gaat het om tijd (voor hun kopman). Niet of die kopman 4e of 10e wordt in die rit en je moet zorgen dat je kopman voor jou over de finish moet gaan.
Bonificatie seconden daargelaten..., wat een beetje bijzondere constructie is.

En ik denk tussen froome en wiggens je wel zou kunnen stellen dat het om tourwinst ging. Froome had die tour kunnen winnen, maar was knecht. Dat is zuur, dat is een mooie discussie. Maar het is anders dan bij het veldrijden, een knecht kan daar maar heel beperkt een kopman steunen. Dus heeft af laten zakken of wachten op die kopman ook maar beperkt nut.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5683
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 09 feb 2021 18:58

MarkVeenstra schreef: 09 feb 2021 10:00
fiedoo schreef: 08 feb 2021 20:52 de perikelen tussen froome en wiggins vergeten zeker in de tour van 2012?
Ow, ging die tour op punten verzamelen ipv op tijd?

In de grote rondes zie je inderdaad vaker (super)knechten die de kopgroep moeten laten gaan om hun kopman bij te staan. Terwijl ze zelf in de kopgroep misschien wel een kans op ritwinst hadden gehad.
Maar dat is dus precies wat ik zeg, dan gaat het om tijd (voor hun kopman). Niet of die kopman 4e of 10e wordt in die rit en je moet zorgen dat je kopman voor jou over de finish moet gaan.
Bonificatie seconden daargelaten..., wat een beetje bijzondere constructie is.

En ik denk tussen froome en wiggens je wel zou kunnen stellen dat het om tourwinst ging. Froome had die tour kunnen winnen, maar was knecht. Dat is zuur, dat is een mooie discussie. Maar het is anders dan bij het veldrijden, een knecht kan daar maar heel beperkt een kopman steunen. Dus heeft af laten zakken of wachten op die kopman ook maar beperkt nut.
Ik begrijp echt niet welk verschil het uitmaakt of het nu om tijd of plaats gaat? Voor mij gaat het er om of je ploegmaats ( ze zijn er nu ook eenmaal in het veld ook) je een belangrijk eindklassement moeten/mogen ontnemen voor hun eigen glorie nav een minder belangrijk item ( een dagzege). Zie ik dat nu echt verkeerd? Moest het de groene trui (tour) betreffen de vergelijking zou volledig kunnen kloppen.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6084
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 09 feb 2021 19:37

Het verschil tussen tijd en punten is de meerwaarde van het ploegenspel.
Op punten maakt het niet uit of je 1 minuut of 10 minuten achter je voorganger binnen komt. Dus alleen als de hulp van je ploegmaat kan zorgen dat jij hoger geklasseerd raakt, heb je er iets aan.
Op tijd maakt het verschil wel uit, en is dus de hulp van die ploegmaat direct van meerwaarde, en daarmee de opoffering van de ritwinst voor die ploegmaat ook veel sneller te rechtvaardigen.

Daarbij denk ik dat een ploegmaat je in het veldrijden maar beperkt kan helpen. Lekker in het wiel zitten is er namelijk maar weinig bij. Dus de enige hulp is stuivertje wisselen, plekjes afstaan. Met de gok dat de concurerende ploeg niet hetzelfde gaat toepassen oid.

vwb de groene trui, daar heb je gelijk, dat is vergelijkbaar met situatie in het veldrijden. Een goede lead out zou wel eens zichzelf moeten wegcijferen om zijn kopman (sprinter) aan meer punten te helpen (stuivertje wisselen). Maar ik zie dat toch maar weinig gebeuren dat de lead out eigenlijk wel de sprint had gewonnen, maar in de remmen knijpt voor de finish. Onderweg gebeurd het natuurlijk wel dat ploegmaats juist punten wegkapen voor concurrentie.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 13 feb 2021 16:19

Denise Betsema en Quinten Hermans zijn de winnaars van vandaag!
Leuk voor de ploeg van Tormans, waar het ploegenspel goed uitgevoerd werd met Corné van Kessel en Quinten! :like:

Plaats reactie