Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Veldrijden 2020-2021

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 31 jan 2021 17:21

Jammer van de lekke band. Al had ik wel de indruk dat VdP iets sterker was vandaag.

Nu kan het aftellen naar de Omloop beginnen.
Afbeelding

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 5952
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 31 jan 2021 17:48

Ik snap er echt nog geen kudt van dat die gasten niet met 20ml latex ( sealant ) in de tubes rijden. Dit kan gewoon het verschil betekenen tussen Wereldkampioen worden of niet. Dan had Woutje gewoon de materiaal post kunnen redden en was de strijd mooier geweest. Zo ook in Luxemburg 2017 :?

20ml Orange sealant heeft bij mij al een 2 tal keren, en bij mijn zoon ook al eens een tube kunnen redden waardoor in ons geval een rit niet ingekort diende te worden.

Deze vraag ook gesteld aan Richard Groenendaal - wellicht weet hij het antwoord uit eerste hand.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

sharkman113
Forum-lid HC
Berichten: 5374
Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15

sharkman113 31 jan 2021 18:32

ik heb zo'n vermoeden dat ze nog steeds met latex binnenbanden in de tuben rijden en dan gaat sealant ook helemaal niets helpen (vraag me ook af of het spul met de druk die zij in hun banden rijden überhaupt wel gaat werken.

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 5952
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 31 jan 2021 18:45

Zeker weten dat het helpt. Ik fiets ook met tuben met latex binnenband dus dat maakt niets uit. Qua druk zou je gelijk kunnen hebben, echter met tubeless set -ups op de ATB rijden ze ook met lage druk en latex.

Orange sealant blijft ook goed vloeibaar na een 1/2 jaar en plakt niet zoals vele sealants de latex tube aan elkaar.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

timo2.0
Forum-lid HC
Berichten: 7631
Lid geworden op: 21 jan 2008 15:59

timo2.0 31 jan 2021 19:04

Precies, ik ben al vaak genoeg op mijn Dugastjes verder gereden door er na een lekke band Pitstop in te spuiten. Dat er op voorhand inspuiten mag dus ook geen probleem zijn.
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof

SantaSCSI
Forum-lid
Berichten: 240
Lid geworden op: 18 nov 2014 12:55

SantaSCSI 31 jan 2021 19:18

Wat een heerlijke tweedaagse hebben we weer achter de rug zeg. Cross is altijd de combinatie van factoren (vormpeil, pech, techniek, parcours, ...) die de dag zelf voor de beslissing zorgen. Mathieu was weer top. Zeer snel de knop omgedraaid na de tuimelperte. Helaas voor Wout was daar die lekke band, maar dat is koers.

Twee toppers op het scherpst van de snee. Dat er zo nog veel duels mogen volgen zeg ik, ongeacht welk volkslied we op het eind spelen.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6102
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 31 jan 2021 19:28

hayes schreef: 31 jan 2021 16:17 Proficiat Matthieu.
Jammer van het verloop met lekke band (ook al hoort het erbij).

Had graag een duel gezien, dat was er nu eigenlijk nooit. 18 seconden voorsprong voor de lekke band, 11 seconden achterstand na. En dan weet je dat het moeilijk wordt.

Altijd jammer als een WK wat een anticlimax wordt.

En nu de focus op het wegseizoen :-)
Ik vond 't toch wel spannend zat.
Wout was net wat sterker in 't zand, in ieder geval in de 1e helft.
Zet mathieu onder druk en die valt. Hoort erbij, beetje pech, maar zou ook (of heeft) te maken met het trachten terug op 't wiel te komen.

Vervolgens hangt 't wat op 10 tot 13 seconden. Misschien 15 na 't zand. Komt ie daarna stukje terug (onduidelijk wanneer wout precies lek reed...dus kwam vd poel al een seconde of wat terug, of nog helemaal niet?)

Maar daarna ook gewoon spannend. Want wout bleef de sterkste op 't zand en het lopen. Komt ook echt tot een seconde of 4 terug.
Maar ook hij 2x van de fiets in 't zand vlak voor de brug. Maar ook wel vd poel even uit het pedaal schietend halverwege de brug.

En pas richting de laatste 2 ronden wordt het duidelijk dat het de omgekeerde situatie van vorige week is. Pech, terugkomen tot een paar tellen, maar net niet helemaal... Paar kleine foutjes, en uiteindelijk ontploft (zoals wout het zelf zei bij de nos), of mentaal geknakt, of van beiden een beetje.

Ik heb zeker tot 3/4 koers een spannende race gezien.

Hoe zit het trouwens met race lengte.... Ze zaten amper op een uur koers. Dacht (zeker een wk) dat ze toch altijd wel dik over het uur heen gaan toch?
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Aspide83
Forum-lid
Berichten: 728
Lid geworden op: 13 jul 2015 16:23

Aspide83 31 jan 2021 19:28

Denk dat druk te laag is voor sealant

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7982
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 31 jan 2021 19:38

Dat vroeg ik me ook al af ja. Aan de ene kant heb je dus mul zand maar dat is geen modder of fijn zand. Het vormt toch een redelijk harde ondergrond dat strand-/schelpenzand. Dus juist iets minder wind in de tubes kan heel goed een strategische keuze geweest zijn.

Hoe dan ook; ze hebben beide pech gekend. Alleen had Wout het slechte moment om pech te hebben. Maar ik denk dat hij zonder die lekke band ook verloren zou hebben.
Alleen was de strijd dan net wat mooier geweest
'K ga niet ontgoochel'n, 'k ga der staan
…"

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 4692
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 31 jan 2021 19:47

MarkVeenstra schreef: 31 jan 2021 19:28 ................................... (onduidelijk wanneer wout precies lek reed...dus kwam vd poel al een seconde of wat terug, of nog helemaal niet?)

Volgens Wout zelf reed hij kort na de passage aan de meet al met een leegloper; als dat waar is dan wordt het allemaal wat duidelijker....

hayes

hayes 31 jan 2021 20:03

Hij was idd net de materiaal post voorbij. Dat is dan minuten met een leegloper worstelen. En jezelf opblazen in het proberen terug te keren.

Ik had meteen na de lekke band door dat het over was. Dit is de laatste tijd altijd zo. Ze zijn echt zo hard aan elkaar gewaagd dat snel terugkeren dodelijk is; zowel voor Matthieu als Wout. Het hoort er bij, maar toch liever nog eens een echt duel. Ik ben in ronde 5 maar een grote kom soep beginnen maken.

Of het nu wishfull thinking is, of een hunch... maar Ik had het gevoel dat het gat dat Wout had, voldoende was. Als Matthieu onder druk komt in een achtervolging, dan begint hij fouten maken.

Soit, het is verdiend hé. Leuk toch, die Vlaams-Nederlandse tweestrijd. Het was fijn dit cross seizoen. We hebben wat vanalles gezien.

sharkman113
Forum-lid HC
Berichten: 5374
Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15

sharkman113 31 jan 2021 21:29

Zoals gezegd, sealant is al eens getest en werkt bij dit soort extreem lage drukken gewoon onvoldoende. Bovendien vrees is dat ze nog steeds met latex binnenbanden rijden (in de tube) en ook dat matcht niet met de sealant.

Was een gelijke strijd en wel zo gelijk dat beide in het rood moesten om iets op de ander goed te maken (en dan is fouten maken het logische gevolg). Viel me wel op hoeveel explosiever Matthieu de steile helling nam (zelf met de voet uit het pedaal ging hij nog twee seconden sneller dan Wout).

Plaats reactie