De tijd van de weidecrossen in de blubber (en stront) is toch écht voorbij hoor.lugosi schreef: ↑27 dec 2020 16:41Dit is helemaal niet op het randje, dit is de core van cyclocross, zo was het vroeger steeds. Onder invloed van uci is er in de laatste decennia druk uitgeoefend op organisatoren om hun parcours aan te passen "om een beter internationaal imago te realiseren". Zoals in Loenhout, waar men nu het parcours naast de modder legt, of andere parcours die geld kregen om te draineren.
De bedoeling was om vooral (bekende) wegrenners aan de start te krijgen. What's next; geen beklimmingen en afdalingen meer in de mtb?
Laat elke discipline zijn eigenheid; en voor cyclocross is modder daar een onderdeel van (net als zandcrossen, sneeuwcrossen, etc....). Liever dat dan eenheidsworst.
(het hoeft er ook niet over zoals in Lembeek 96 waar niet meer gereden kon worden, dit was vandaag zeker niet het geval)
En toch opvallend; hoe het parcours ook is, het zijn altijd dezelfde namen die terugkomen, zowel bij mannen als vrouwen.
Vroeger was niet altijd beter
Er mag best af en toe zo'n cross inzitten, maar als je loopt en niet weet of je voet 10, 20 of 50 cm in de blubber zal zakken, dat is gewoon gevaarlijk.
Voor zo'n blubbercross heb je ook weinig techniek nodig. De sterkste stoemper haalt het meestal.
Wil je meer dan enkel Belgen en Nederlanders aan de start, dan moet je echt wel weg van dit soort crossen. En eerlijk, het weer heeft deze cross gered. Anders was het een doodsaai parcours met 1 heuvel en 1 brug.