Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Veldrijden 2020-2021

barverme
Forum-lid
Berichten: 377
Lid geworden op: 25 jun 2019 10:34

barverme 30 nov 2020 13:38

Misschien moet er toch eens nagedacht worden over het verplicht maken van een soort bescherming rond schijfremmen voor het veldrijden....

timo2.0
Forum-lid HC
Berichten: 7631
Lid geworden op: 21 jan 2008 15:59

timo2.0 30 nov 2020 14:31

Ik vrees dat zo'n schijf eerst een halsslagader moet openrijten voordat de UCI zelfs maar overweegt regels in te voeren
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5683
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 30 nov 2020 15:43

barverme schreef: 30 nov 2020 13:38 Misschien moet er toch eens nagedacht worden over het verplicht maken van een soort bescherming rond schijfremmen voor het veldrijden....
ik dacht net hetzelfde! :winkthumb: behalve dat dit niet alleen voor het veldrijden geldt maar op alle fietsen zou moeten komen. Kan toch zo moeilijk niet zijn om daar een soort beschermende harde plastiek op de randen aan te brengen?
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 30 nov 2020 17:16

En wat is dan het volgende, bescherming over de tandwielen en volle wielen.

Ze rijden nu al verschillende jaren (in het veld nog langer) en buiten hier een daar een (diepe) snijwonde is er nog niet veel voorgevallen.

Ik zou de balken ook ineens verbieden. Zag je hard onze Belgische kampioen tegen de grond ging na de balken, kwestie van tijd voordat iemand zijn nek breek :roll:
Afbeelding

Gebruikersavatar
Rubik
Forum-lid
Berichten: 306
Lid geworden op: 30 mar 2018 17:58
Locatie: Heerenveen

Gebruikersavatar Rubik 30 nov 2020 17:43

Full face helmplicht nadat balkjes en trappen zijn verboden, absurd dat zulke hindernissen in 2020 nog mogen!

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 30 nov 2020 18:36

Ik heb al jaren geleden geopperd dat de rand van de schijf niet scherp moet zijn > opgelost, hoe moeilijk kan dat zijn.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
robbebopper
Forum-lid HC
Berichten: 5713
Lid geworden op: 09 aug 2006 16:32

Gebruikersavatar robbebopper 30 nov 2020 19:03

Dat lijkt mij inderdaad ook een relatief eenvoudige ingreep. Misschien wat duurder om te maken, en misschien dat het daarom niet gebeurt?

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5683
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 30 nov 2020 22:00

TL@ schreef: 30 nov 2020 17:16 En wat is dan het volgende, bescherming over de tandwielen en volle wielen.

Ze rijden nu al verschillende jaren (in het veld nog langer) en buiten hier een daar een (diepe) snijwonde is er nog niet veel voorgevallen.

Ik zou de balken ook ineens verbieden. Zag je hard onze Belgische kampioen tegen de grond ging na de balken, kwestie van tijd voordat iemand zijn nek breek :roll:
je vergeet ook eventjes dat er voor die balkjes te nemen slechts een beperkt aantal veldrijders zijn maar wel miljoenen anderen die met die schijfremmen rijden.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

timo2.0
Forum-lid HC
Berichten: 7631
Lid geworden op: 21 jan 2008 15:59

timo2.0 30 nov 2020 22:13

Haal die Halos ook maar weer van de Formule 1 auto's, want los van hier en daar een auto die brandend door de vangrails schiet is er niet veel voorgevallen
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 01 dec 2020 06:42

@fiedo: het ging over het veldrijden, daar rijden er geen miljoenen rond

@timo: Die halo doet niks aan dat branden hoor (en zit niet op auto's voor consumenten) en blijft lelijk (ook al heeft dat ding wel nut)
Afbeelding

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5683
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 01 dec 2020 08:30

TL@ schreef: 01 dec 2020 06:42 @fiedo: het ging over het veldrijden, daar rijden er geen miljoenen rond

@timo: Die halo doet niks aan dat branden hoor (en zit niet op auto's voor consumenten) en blijft lelijk (ook al heeft dat ding wel nut)
als er miljoenen mee rond rijden is het belangrijk dat je het voor iedereen veilig maakt, zowel crossers als toeristen.
Los daarvan, gezien bij die brandende formule 1-wagen hoever die blusser er van weg bleef staan en dit terwijl de racer nog in de brand was en er iemand anders 3 meter korter bij stond om te helpen zonder brandblusser.? Als je bang bent van vuur kun je beter een andere job kiezen.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6086
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 01 dec 2020 08:53

fiedoo schreef: 01 dec 2020 08:30
TL@ schreef: 01 dec 2020 06:42 @fiedo: het ging over het veldrijden, daar rijden er geen miljoenen rond

@timo: Die halo doet niks aan dat branden hoor (en zit niet op auto's voor consumenten) en blijft lelijk (ook al heeft dat ding wel nut)
als er miljoenen mee rond rijden is het belangrijk dat je het voor iedereen veilig maakt, zowel crossers als toeristen.
Is de schijfrem dan nu onveilig, of praten we over pech?
Ze vallen soms ook door hekken heen, of rijten hun been open aan een hek, breken sleutelbenen en schouderbladen op het asfalt, of krijgen sturen in de maag.

Brengt fietsen niet een bepaald risico met zich mee? Zeker in wedstrijdverband in een grote groep? Waarbij bepaalde blessures vaker voor komen dan anderen. sleutelbeenbreuk komt heel vaak voor. Een schijfrem snijwond maar heel zelden. En bij die miljoenen toeristen nog minder vaak want die buitelen over het algemeen niet met een tiental over elkaar heen.

- Uit een ander topic verneem ik dat schijven al afgerond horen te zijn voor de UCI. Dus die veiligheidcheck is, terecht overigens ook, al genomen.
- Was de schijfrem niet juist extra veilig omdat je meer remkracht kreeg? Zodat die miljoenen toeristen hun dagelijkse afdalingen van grote colls in de stromende regen nog veilig zouden volbrengen? :mrgreen: We kunnen ook terug naar de velgrem natuurlijk.

Risico is kans maal gevolg. Kans op een wond van een schijfrem is klein, bij de miljoenen toeristen nog veel kleiner dan bij de profs in wedstrijdverband, het gevolg kan vrij groot zijn. Kan je de kansen verkleinen op een simpele manier --> gewoon doen uiteraard. Maar ik snap best dat er geen hoge prioriteit aan gegeven wordt.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Plaats reactie