Ook mee eens.Ernie C. schreef: ↑07 aug 2020 08:28Maar achter sprinter 2 rijdt sprinter 3. Sprinter twee is dus zowel aanvallend als verdedigend...leon1 schreef: ↑07 aug 2020 08:21In ieder geval de voorste renner verplichten in een rechte lijn te sprinten? Of misschien beter gezegd de 'verdedigende' sprinter moet een rechte lijn houden?MarkVeenstra schreef: ↑06 aug 2020 17:12 En hoe kan je in een rechte lijn sprinten als je een renner voor je wilt inhalen?
De situatie op kop, met renners 1 en 2 is misschien nog wel het meest overzichtelijk.
In principe ben ik van mening dat de inhalende partij verantwoordelijk is. We rijden immers niet met achteruitkijkspiegels. Maar dan moet er wel sprake zijn van logisch, voorspelbaar, gedrag in het kader van de veiligheid. Dat is natuurlijk al natte vinger werk. Maar in de discussie nu gaat het even over die rechte lijn sprint en niet van je lijn afwijken.
Heb je het dan over renners 2 en 3 (of daarachter). Kan ik er wel inkomen dat als renner 3 gaat proberen renner 2 in te halen en ernaast komt. Dat het zijn risico is om die actie te maken. Het risico dat renner 2 nog renner 1 gaat willen passeren en dus mee opzij komt. Zie even de sprint van Naesen in Milaan Turijn.
Kan je nog wel weer een regel er tegenaan gooien. dat zodra ze schouder aan schouder zijn de verantwoordelijkheid weer bij beiden ligt om eigen lijn te houden (helaas pindakaas, voor renner 2, die zit nu opgesloten, had maar eerder de ruimte moeten vinden). Dat zie je op de baan ook natuurlijk, renners die ingesloten raken en daardoor hun sprint niet meer kunnen rijden. Daar werken ze wel met lijnen om banen te markeren waar je vanaf een bepaald moment niet meer boven, of juist naar onderen mag komen.
Maar het is evident dat je dit niet met 1 regel kan afdekken, waarbij interpretatie van de jury ook nog altijd blijft staan.
En dan heb ik het nog niet over acties zoals Sagan (hij beschrijft ze in zijn eigen boek overigens met trots). Waarbij hij een laatste bocht op snelheid neemt en zich als het ware katapulteert de laatste (korte) rechte lijn in. Slim, technisch sterk, moedig. Maar hij steekt nogal eens binnendoor in een binnenbocht, waar zijn voorganger dat nooit en te nimmer meer verwacht. Dus direct ook levensgevaarlijk. Podcast van Laurens ten Dam gaat het daar op een gegeven moment over.
Ligt die laatste bocht ver genoeg van de streep, kan je er niet zoveel mee doen. Maar zo zullen er nog wel 10tal scenarios zijn van acties die gevaarlijk (kunnen) zijn en niet thuis horen bij een faire sprint. Hinderlijk terugzakken van de sprinttrein is al genoemd.