Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Wielerseizoen 2020

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5228
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 06 aug 2020 20:07

Theo V schreef: 06 aug 2020 12:05 ....
Vwb het sprinten op 15cm, ik heb aardig wat sprints gezien, op de baan en op de weg, maar de eerste die dat lukt in volle sprint moet ik nog tegenkomen.
Maar een goede sprinter houdt het zeker binnen de 40/50 cm.
Nu is me nog altijd niet duidelijk of je Groenewegen in staat achtte om een betere ljjn te houden en niet af te wijken.

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 06 aug 2020 20:27

Er zijn in het verleden ook dit soort sprints gereden die in een doodssmak eindigden. Dat heeft geen enkele verandering of verbetering opgeleverd.
Uit de dagen dat je nog met de hand los moest schakelen:
https://youtu.be/nI4W2l2J7fg?t=123

Criquelion is mentaal nooit meer de oude geworden en heeft alle aanklachten verloren

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5683
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 06 aug 2020 21:21

gede schreef: 06 aug 2020 19:45
fiedoo schreef: 06 aug 2020 18:41 het afwijken van zijn lijn door Groenewegen is niet zo erg maar wel de naar mijn mening bewuste kwak, als eveneens ex-spurters die mening zijn toegedaan wordt dat toch wel een belangrijke optie dat het zo is.
Het afwijken niet zo erg? Dus voortaan algemeen toestaan om van het midden van de weg iemand zo ver de kant in te drijven dat hij er niet meer voorbij kan? Kies je dan niet beter een andere sport die niet bij 70 km/u in stoffen pakje wordt bedreven?
Ik bedoel daarmee dus niet dat het reglementair was en dat hij daarom al niet zou moeten gediskwalificeerd worden maar wel dat het op dat ogenblik nog niet echt gevaarlijk of misdadig was , wat iets later wel het geval werd.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5228
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 06 aug 2020 21:44

fiedoo schreef: 06 aug 2020 21:21 ...
Ik bedoel daarmee dus niet dat het reglementair was en dat hij daarom al niet zou moeten gediskwalificeerd worden maar wel dat het op dat ogenblik nog niet echt gevaarlijk of misdadig was , wat iets later wel het geval werd.
Afwijken van je lijn is wel degelijk ook levensgevaarlijk. Maar je hebt gelijk dat hrt pas echt gevaarlijk is even later. Als de andere renner niet in de remmen gaat. Als de andere renner gewoon remt is er niets gevaarlijk gebeurd.

i-mac

i-mac 06 aug 2020 22:22


ottorongo
Forum-lid
Berichten: 2514
Lid geworden op: 27 aug 2011 00:58
Locatie: België

ottorongo 06 aug 2020 23:55

Ik wil hiermede (mijn laatste interventie hierover) even de puntjes op de i zetten.Voor deze post nog een tiental keren de spurt bekeken in een frontperspectief. Mij waarneming bij de uitzending reeds vastgesteld. Er gebeuren 3 verschillende maneuvers van GW en niet twee zoals hier meermaals wordt vermeld.Dus voor diegenen die het niet hebben opgemerkt of negeren.
1-Afwijken van zijn lijn
2-elleboogstoot
3-Een fractie na de elleboogstoot geeft hij met zijn schouder de genadestoot waarop Jacobsen helemaal uit evenwicht wordt gebracht en wordt weg gecatapulteerd. Ik begrijp niet dat hier op het forum dat niemand dit heeft gezien of erger niet heeft willen zien.
shame.

Gebruikersavatar
Theo V
Forum-lid HC
Berichten: 5732
Lid geworden op: 14 mar 2008 18:47
Locatie: In de kop van ....

Gebruikersavatar Theo V 07 aug 2020 07:37

walter- schreef: 06 aug 2020 20:07
Theo V schreef: 06 aug 2020 12:05 ....
Vwb het sprinten op 15cm, ik heb aardig wat sprints gezien, op de baan en op de weg, maar de eerste die dat lukt in volle sprint moet ik nog tegenkomen.
Maar een goede sprinter houdt het zeker binnen de 40/50 cm.
Nu is me nog altijd niet duidelijk of je Groenewegen in staat achtte om een betere ljjn te houden en niet af te wijken.
Ik acht hem daar zeker toe in staat.
Maar dat is niet relevant.
Als hij een half metertje over had gelaten had deze discussie er niet geweest.

Wat ik bedoelde, in mijn originele post, is dat als je voorop rijdt in de sprint en je alle krachten loslaat op je fiets je niet vanzelfsprekend rechtdoor gaat.
Eén kleine stuurbeweging en je zit zo een meter naar de zijkant.
Als je dan nog meer afwijkt, dan vind ik dat de jury moet ingrijpen en zo'n renner moet straffen.
En dat is iets wat te vaak door de vingers is gezien waardoor dit soort ongelukken eerder kunnen ontstaan.

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5228
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 07 aug 2020 08:04

Theo V schreef: 07 aug 2020 07:37 ...
Wat ik bedoelde, in mijn originele post, is dat als je voorop rijdt in de sprint en je alle krachten loslaat op je fiets je niet vanzelfsprekend rechtdoor gaat.
Eén kleine stuurbeweging en je zit zo een meter naar de zijkant.
Als je dan nog meer afwijkt, dan vind ik dat de jury moet ingrijpen en zo'n renner moet straffen.
...
Maar 1m opzij gaan is toch gigantisch veel; dat zijn 2 fietsbreedtes. Dat noem ik niet rechtdoor fietsen.
En is die kleine stuurbeweging dan te voorkomen waardoor een renner 1 meter opzij gaat?

En is 1 meter uitwijken dan wel ok?

Walter

leon1
Forum-lid
Berichten: 2974
Lid geworden op: 12 dec 2008 22:25

leon1 07 aug 2020 08:21

MarkVeenstra schreef: 06 aug 2020 17:12 En hoe kan je in een rechte lijn sprinten als je een renner voor je wilt inhalen?
In ieder geval de voorste renner verplichten in een rechte lijn te sprinten? Of misschien beter gezegd de 'verdedigende' sprinter moet een rechte lijn houden?
Ride bikes, not tanks!

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6085
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 07 aug 2020 08:26

Goed interview met de "oude" van Poppel (om verwarring met zijn zoons te voorkomen):

https://nos.nl/artikel/2343119-groenewe ... onden.html
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16201
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 07 aug 2020 08:27

walter- schreef: 07 aug 2020 08:04
Theo V schreef: 07 aug 2020 07:37 ...
Wat ik bedoelde, in mijn originele post, is dat als je voorop rijdt in de sprint en je alle krachten loslaat op je fiets je niet vanzelfsprekend rechtdoor gaat.
Eén kleine stuurbeweging en je zit zo een meter naar de zijkant.
Als je dan nog meer afwijkt, dan vind ik dat de jury moet ingrijpen en zo'n renner moet straffen.
...
Maar 1m opzij gaan is toch gigantisch veel; dat zijn 2 fietsbreedtes. Dat noem ik niet rechtdoor fietsen.
En is die kleine stuurbeweging dan te voorkomen waardoor een renner 1 meter opzij gaat?

En is 1 meter uitwijken dan wel ok?

Walter
Nee, hooguit 98,52cm...

Dat is dus het probleem. Hoe ga je met de camerabeelden een exacte lijn controleren. Het blijft altijd een beetje nattevingerwerk.

Als je lijnen gaat zetten, gaat heel het idee van een sprint verloren. De kunst bij fietsen is het om zolang mogelijk te profiteren van je voorligger.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16201
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 07 aug 2020 08:28

leon1 schreef: 07 aug 2020 08:21
MarkVeenstra schreef: 06 aug 2020 17:12 En hoe kan je in een rechte lijn sprinten als je een renner voor je wilt inhalen?
In ieder geval de voorste renner verplichten in een rechte lijn te sprinten? Of misschien beter gezegd de 'verdedigende' sprinter moet een rechte lijn houden?
Maar achter sprinter 2 rijdt sprinter 3. Sprinter twee is dus zowel aanvallend als verdedigend...
Campagnolo Ultra Dork

Plaats reactie