Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Wielerseizoen 2020

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 10 dec 2020 18:28

Enzzo schreef: 10 dec 2020 13:50 Bij een roman en misschien zelfs bij non-fictie zou je dat soort vragen kunnen stellen natuurlijk.
Als je bij een journalistiek stuk moet vragen wat de schrijver nu eigenlijk bedoelde dan is er toch echt iets mis met het geschrevene...
Het beroep 'Journalist' degradeert meer en meer tot copy-paste stukjes uit de sociale media en het verkondigen van een mening als feit.

Kranten als De Morgen zijn er zelfs trots op dat ze 'duiding' brengen bij het nieuwe, wat gewoon een chique woord is voor 'liegen' en meningen als waarheid verkopen.

De tijd dat je ervan op aankon dat wat in de krant stond ook echt waar was, ligt al lang achter ons. Fact checken gebeurt ook nooit meer. Staat het op Twitter dan is het de waarheid.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7959
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 10 dec 2020 18:30

Daar heb ik een hele andere mening over! Maar wellicht lees ik andere kranten.
'K ga niet ontgoochel'n, 'k ga der staan
…"

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 10 dec 2020 19:00

Ik ken geen kritische kranten die niet gewoon kopiëren wat een ander zegt.

Zie de zever ronde Amerikaanse presidents verkiezingen of de Corona-kwestie, niets kritisch en niets eigen onderzoek. Vooringenomen meningen die ten allen kosten moeten verdedigt worden.
Afbeelding

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5683
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 10 dec 2020 20:14

Enzzo schreef: 10 dec 2020 18:18 Welke werkwijze doel je op?
iemand die voor je ploeg veel reclame maakt en dus een financiële surplus is geen euro betalen ,Je zou het kunnen vergelijken met een gewone loonarbeider die financieel in de miserie zit, dringend werk moet hebben en dan maar voor de helft van het minimumloon gaat werken. En de werkgever klopt zich dan nog op de borst ook achteraf. :dislike: :dislike: :dislike:
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7959
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 10 dec 2020 22:44

Ja daar zit wat in...
Aan de andere kant; hij zal toch gewoon zijn loon krijgen? En als hij een prestatie levert die winst brengt, al dan niet van een ploegmakker, deelt hij toch ook in de premie?

Maar bovenal was dit een keuze van Cav zelf dus laten we even afwachten wat het gaat brengen alvorens iedereen meteen af te schrijven en te veroordelen.
Als PL straks de loftrompet schalt bij de eerste overwinning van Cav dan ga ik meteen mee in je redenatie. Tot die tijd: even aanzien hoe het gaat lopen.
'K ga niet ontgoochel'n, 'k ga der staan
…"

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7959
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 10 dec 2020 22:46

TL@ schreef: 10 dec 2020 19:00 Ik ken geen kritische kranten die niet gewoon kopiëren wat een ander zegt.

Zie de zever ronde Amerikaanse presidents verkiezingen of de Corona-kwestie, niets kritisch en niets eigen onderzoek. Vooringenomen meningen die ten allen kosten moeten verdedigt worden.

Dan lezen we inderdaad totaal verschillende kranten en kijken en luisteren we totaal verschillende media!!!
'K ga niet ontgoochel'n, 'k ga der staan
…"

Pelep
Forum-lid
Berichten: 1041
Lid geworden op: 08 okt 2013 21:05

Pelep 11 dec 2020 06:39

fiedoo schreef: 10 dec 2020 20:14
Enzzo schreef: 10 dec 2020 18:18 Welke werkwijze doel je op?
iemand die voor je ploeg veel reclame maakt en dus een financiële surplus is geen euro betalen ,Je zou het kunnen vergelijken met een gewone loonarbeider die financieel in de miserie zit, dringend werk moet hebben en dan maar voor de helft van het minimumloon gaat werken. En de werkgever klopt zich dan nog op de borst ook achteraf. :dislike: :dislike: :dislike:
Cavendish hoeft niet meer te werken, die heeft miljoenen op de rekening, dus die vergelijken met een loonarbeider aan minimumloon 🤔

Die wil ondanks z'n miljoenen een mooi einde aan z'n carrière kunnen breien, niet het einde zoals bij Bahrein. Omwille van persoonlijke relaties kan dat bij DQS, maar dat men daar geen financieel risico wil nemen lijkt me vooral gezond beheer. Maw basisloon door sponsor (Oakley?) en een stevig premiestelsel.

Cavendish klautert uit een zware depressie, op een deftige manier uit het peloton kunnen stappen in een omgeving waar hij zich altijd goed heeft gevoeld zonder een negatief einde mee te slepen de rest van z'n leven zal hem nauwer aan het hart liggen dan financiële beslommeringen.

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5683
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 11 dec 2020 08:49

Dus als je een mooie spaarpot hebt hoeft je werkgever je niet te betalen? Okee Cavendish is er mee akkoord maar mijn punt was vnl dat PL het dan nog over "zijn hart op de juiste plaats hebben", komaan zeg.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 4691
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 11 dec 2020 13:54

Enzzo schreef: 10 dec 2020 22:46
TL@ schreef: 10 dec 2020 19:00 Ik ken geen kritische kranten die niet gewoon kopiëren wat een ander zegt.

Zie de zever ronde Amerikaanse presidents verkiezingen of de Corona-kwestie, niets kritisch en niets eigen onderzoek. Vooringenomen meningen die ten allen kosten moeten verdedigt worden.

Dan lezen we inderdaad totaal verschillende kranten en kijken en luisteren we totaal verschillende media!!!
Journalistiek is, in Vlaanderen bij uitstek, vermarkt. Nieuws wordt gewoon gekocht.
Dat nieuws wordt gefabriceerd door persagentschappen, in Vlaanderen is dat vooral Belga.
Ook internationaal nieuws wordt aangekocht bij persagentschappen. Persagentschappen werken vaak met losse medewerkers die voor lage bedragen per artikel werken. (soms minder dan 50 euro voor een nieuwsartikel).
Het is duidelijk dat deze manier van werken een aantal serieuze nadelen met zich meebrengt.
Er is een monopolisering van het nieuws: het nieuws wordt eenzijdig (inhoudelijk en politiek) en voor een tegenstem moet je in het alternatieve nieuwscircuit op zoek.
Een ander nadeel is dat grondige onderzoeksjournalistiek mensenwerk op maat is, veel tijd en geld vereist. Dit is natuurlijk niet besteed aan persagentschappen. Op die manier ontbreekt het dan ook aan diepgang in het nieuwsaanbod.
Als het dan werkelijk eens om eigen onderzoeksjournalistiek gaat, dan wordt dat zeer expliciet vermeld en vaak worden zulke reportages al met de nodige aandacht vooraf aangekondigd.

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7959
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 11 dec 2020 16:28

Dat is bepaald niet mijn ervaring met Vlaamse radio en TV. Vlaamse kranten lees ik niet.
Rudi Vranckx vind ik een ware held. En daarvoor Maurice de Wilde, ook geen verkeerde als het gaat om ware onderzoeksjournalistiek.
En een serie als "kinderen van de collaboratie" zat ook heel goed in elkaar. En daar komt nu een Waals vervolg op bij de RTBF waarin de zenuw blootgelegd wordt tussen de rol van Wallonië en Vlaanderen aangaande verzet en collaboratie. Allemaal producten van zeer gedreven en goede onderzoeksjournalistiek!

Ik kan meer voorbeelden noemen maar deze sprongen er even bovenuit
'K ga niet ontgoochel'n, 'k ga der staan
…"

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 11 dec 2020 21:49

Er zijn veel meer voorbeelden in de andere richting (ik deel je mening over Vranckx wel). Als je kijkt bij HLN, De Morgen, VRT,... armoe troef. Vooral copy-paste en extreme bangmakerij met een eenzijdige berichtgeving, het lijken wel Amerikaanse toestanden.
Afbeelding

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 4691
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 11 dec 2020 21:55

Enzzo; we hadden het over krantenartikels.

Wat Vranckx betreft; hij brengt onderzoeksjournalistiek over interessante onderwerpen. Neutraal kan je zijn reportages niet noemen, maar dat weet je op voorhand als je zijn bijdragen ziet. (zijn bijnaam bij de vrt is niet voor niets Rode Rudi, vriend van PvdA).
Maurice de Wilde komt natuurlijk uit een ander tijdperk toen er nog echt grondige journalistiek bedreven werd. Zijn reportages liggen ondertussen wel al dertig jaar achter ons. (interessant; deze reeksen zijn momenteel integraal terug te bekijken op vrtnu)
Met alle respect maar het programma "kinderen van de collaboratie" was naar de maatstaven van Maurice de Wilde van een kinderachtig niveau. Het vervolg over het verzet was nog erger. Methodologisch rampzalig, eenzijdig, simplistisch, historisch soms onjuist en totaal incompleet, emotioneel,...
Zoals u zegt; aan gedrevenheid geen gebrek, maar deze producties vallen buiten mijn standaard van wat ik goed kan noemen.
Voor de iets oudere kijker moet toch duidelijk het verschil opvallen met oude journalistiek. DeWilde interviewde meer dan 300 getuigen en betrokkenen, vaak interviews die uren en in sommige gevallen dagen duurde. Dat resulteerde in de reeksen : De Nieuwe Orde, De Verdachten, De Collaboratie, Het Verzet, De Oostfronters en De Tijd der Vergelding. Elk van deze reeksen telde tientallen afleveringen die elk enkele uren duurden. Vaak werd er ook nog terug gekomen op reacties uit de vorige afleveringen en trok men ook daar tijd voor uit (soms meer dan een half uur).
De kwaliteit van het oudere journalistiek bleek niet alleen uit het werk van DeWilde maar ook duidingsprogramma's als Actueel, Wereldbeelden, Harde schijf etc... Individueel waren journalisten en programmamakers vroeger ook van een ander intellectueel niveau dan de journalisten van nu. (ik denk dan bijvoorbeeld aan Frans Boenders, Manu Ruys, Rondas, Muys, Anthierens, VanFraechem, Guy VandenBerghe, Detrez, etc....)

Ik wil je er toch ook nog op wijzen dat vrt nauwelijks nog buitenlandse eigen verslaggevers heeft sinds enkele jaren. (op Vranckx en Soenens na)
Bovendien is het zo (luister 's ochtends maar eens naar de eerste uitzending, die pas om 6 begint)dat hoe de vrt nieuwsredactie aan verslaggeving doet, niet creatief is, maar het voor/lezen wat in de kranten staat. Vroeger maakte de brt/vrt nieuws, nu borduren ze verder op wat er die dag in de kranten staat. (om nog te zwijgen over het niveau van dat voortborduren).

Ik denk niet dat de nieuwe reeks van rtbf over collaboratie nog iets kan toevoegen aan het werk van DeWilde, ook niet voor jonge mensen. Ik zou zeggen, kijk naar de eerste vijf afleveringen van de Nieuwe Orde (vrtnu archief) en de schellen (van jonge mensen) zullen van de ogen vallen.

Om DeWilde nu niet helemaal op te hemelen, een kort fragment van Maurice die tijdens een interview zijn kleine kantjes laat zien, om te bereiken wat hij wil bereiken....
https://www.youtube.com/watch?v=oNOFTQU ... Vaerewijck

Plaats reactie