Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Wielerseizoen 2020

timo2.0
Forum-lid HC
Berichten: 7631
Lid geworden op: 21 jan 2008 15:59

timo2.0 13 nov 2020 16:03

https://indeleiderstrui.nl/algemeen-nie ... -schuldige
Marc Sarreau, één van de slachtoffers van de massale val in de Ronde van Polen , leeft mee met de veroorzaker van de valpartij, Dylan Groenewegen. ‘De grootste straf is Groenewegen die de schuld bij zichzelf is gaan zoeken.’

Sarreau brak in het shirt van Groupama-FDJ zijn schouder bij de crash. De Franse sprinter moest meteen een punt achter zijn seizoen zetten. ‘De duur van de schorsing van Groenewegen komt deels door media, die hem als schuldige heeft aangewezen. De grootse straf is nu dat Groenewegen zichzelf ook als schuldige ziet’, aldus Sarreau in gesprek met L’Equipe. De snelle man lijkt hiermee te doelen op de gebrekkige veiligheid rondom de ziedend snelle finish in Katowice.

Ook Rudy Barbier van Israel Start-Up Nation was er op de bewuste dag in augustus bij. De pocketsprinter kon door een eerdere valpartij niet deelnemen aan de massaspurt, maar herinnert zich wel hoe het die dag ging. ‘Het was ongelofelijk hectisch, het was de eerste sprint na maanden zonder koers’, verwijst hij naar de coronabreak. ‘Iedereen was de feeling kwijt, het was nat. Heel gevaarlijk.’
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5683
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 13 nov 2020 16:26

reden te meer om geen gekke dingen te doen.
Ik wil wel geloven dat het allemaal zo niet bedoeld was maar dit proberen goedpraten? Komaan zeg.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

JoostG
Forum-lid
Berichten: 2893
Lid geworden op: 23 okt 2013 21:38

JoostG 13 nov 2020 18:14

fiedoo schreef: 13 nov 2020 16:26 reden te meer om geen gekke dingen te doen.
Ik wil wel geloven dat het allemaal zo niet bedoeld was maar dit proberen goedpraten? Komaan zeg.
Goed praten hoeft wat mij betreft helemaal niet, maar giga opblazen zoals LeFevre het doet omdat zijn coureur slachtoffer is en de gevolgen ernstig, vooral door verwijtbaar gedrag van de organisatie?

Ik blijf erbij dat de kans aanzienlijk is dat Dylan niet aansprakelijk gesteld kan worden/is en er derhalve geen grond voor een schadevergoeding is.

Dit haal ik zojuist van de site van KNWU:
Je neemt deel aan een wedstrijd en rijdt met een aantal andere renners voor een sprint. De renner op kop slingert, waardoor een andere renner uitwijkt. Een valpartij is het gevolg waarbij jij schade hebt aan je fiets, helm en kleding. Dit is een schade die ontstaat tijdens de sport- en spelsituatie. De renners kunnen elkaar niet aansprakelijk stellen. Er is geen sprake van wettelijke aansprakelijkheid. De aansprakelijkheidsverzekering van de KNWU biedt hier derhalve geen dekking voor.

Fabio en zijn gevolg zullen dus moeten bewijzen dat hetgeen Dylan deed echt afwijkt van wat normaal is. Helaas zijn dit soort fratsen normaal in het peloton. Volgens mij is Fabio ook wel eens gediskwalificeerd vanwege afwijken van de lijn.
insta #gravelgremmen

Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37663
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 13 nov 2020 18:45

Er zijn ruim voldoende onbestrafte voorbeelden te vinden. Inclusief kopstotende renners in volle sprint.
Conclusie: jammer dat het zo is gelopen, maar blijkbaar vind de UCI dat normaal en had Fabio maar in de rem moeten knijpen ipv in dat gat duiken. [/gechargeerde modus]

Ergste (op de situatie van Fabio na) is dat de UCI zichzelf volledig vrij pleit. En dat de ploegen dan stilzwijgend ondergaan....
Less is bore

Gebruikersavatar
RKN
Forum-lid
Berichten: 1326
Lid geworden op: 01 apr 2014 16:40
Locatie: Vechtdal

Gebruikersavatar RKN 13 nov 2020 19:00

Uit het artikel waar ik op de vorige pagina naar link;
Bij het wielrennen gaat de UCI erover, maar die hebben de capaciteit en expertise niet', zo legt Plugge uit. Hij ziet graag een onafhankelijk bedrijf de veiligheid van parcoursen checken. Daar komt, als het aan de ploegen ligt, ook een certificaat voor.
Betreft een gezamenlijk initiatief van DQS en TJV, het helemaal over zich heen laten komen doen ze dus niet

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5683
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 13 nov 2020 19:41

daniel1975 schreef: 13 nov 2020 18:45 Er zijn ruim voldoende onbestrafte voorbeelden te vinden. Inclusief kopstotende renners in volle sprint.
Conclusie: jammer dat het zo is gelopen, maar blijkbaar vind de UCI dat normaal en had Fabio maar in de rem moeten knijpen ipv in dat gat duiken. [/gechargeerde modus]

Ergste (op de situatie van Fabio na) is dat de UCI zichzelf volledig vrij pleit. En dat de ploegen dan stilzwijgend ondergaan....
sagan is verleden jaar voor zowat dezelfde beweging wel uit de tour gezet en daardoor de groene trui kwijt geraakt. Hij mocht er toen al een schorsing boven op gekregen hebben.
Omdat er nooit vroeger is ingegrepen pleit dat groenewegen niet vrij. Ik hoop dat ze de huidige trend van diskwalificatie bij onregelmatig konsekwent verder zetten. Het wielrennen en vooral de spurters zelf kunnen er maar wel bij varen.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5683
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 13 nov 2020 19:46

in de rvv was het belang van winst supergroot maar we kregen een ijzingwekkende spurt door 2 supersportieve renners en een supermooie terechte winnaar. Geen gezeik achteraf omdat iemand de andere de kant gaat inrijden omdat hij schrik heeft van nog voorbij gereden te worden. Hopelijk wordt dit het nieuwe normaal.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

bever
Forum-lid
Berichten: 2122
Lid geworden op: 19 aug 2009 01:06
Locatie: Agga

bever 13 nov 2020 20:01

JoostG schreef: 13 nov 2020 18:14 CUT

Fabio en zijn gevolg zullen dus moeten bewijzen dat hetgeen Dylan deed echt afwijkt van wat normaal is. Helaas zijn dit soort fratsen normaal in het peloton. Volgens mij is Fabio ook wel eens gediskwalificeerd vanwege afwijken van de lijn.
Ik ben echt heel nieuwsgierig wat Fabio zelf allemaal denkt van deze kwestie

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5683
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 13 nov 2020 20:20

bever schreef: 13 nov 2020 20:01
JoostG schreef: 13 nov 2020 18:14 CUT

Fabio en zijn gevolg zullen dus moeten bewijzen dat hetgeen Dylan deed echt afwijkt van wat normaal is. Helaas zijn dit soort fratsen normaal in het peloton. Volgens mij is Fabio ook wel eens gediskwalificeerd vanwege afwijken van de lijn.
Ik ben echt heel nieuwsgierig wat Fabio zelf allemaal denkt van deze kwestie
fabio heeft zelf ook klacht neergelegd.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

JoostG
Forum-lid
Berichten: 2893
Lid geworden op: 23 okt 2013 21:38

JoostG 13 nov 2020 20:27

fiedoo schreef: 13 nov 2020 19:41
daniel1975 schreef: 13 nov 2020 18:45 Er zijn ruim voldoende onbestrafte voorbeelden te vinden. Inclusief kopstotende renners in volle sprint.
Conclusie: jammer dat het zo is gelopen, maar blijkbaar vind de UCI dat normaal en had Fabio maar in de rem moeten knijpen ipv in dat gat duiken. [/gechargeerde modus]

Ergste (op de situatie van Fabio na) is dat de UCI zichzelf volledig vrij pleit. En dat de ploegen dan stilzwijgend ondergaan....
sagan is verleden jaar voor zowat dezelfde beweging wel uit de tour gezet en daardoor de groene trui kwijt geraakt. Hij mocht er toen al een schorsing boven op gekregen hebben.
Omdat er nooit vroeger is ingegrepen pleit dat groenewegen niet vrij. Ik hoop dat ze de huidige trend van diskwalificatie bij onregelmatig konsekwent verder zetten. Het wielrennen en vooral de spurters zelf kunnen er maar wel bij varen.
Ik denk dat iedereen het met je eens is dat een straf terecht is en dat dit gedrag uitgebannen moet worden.

Maar dat is de issue hier niet. Enerzijds is het de vraag of Dylan aansprakelijk is (en zo ja tot op welke hoogte), en anderzijds de mate van straf (9 maanden en proces aan zijn broek). Dit laatste is volstrekt inconsequent in vergelijking tot het verleden. Daarmee maakt de UCI zich volstrekt belachelijk.
insta #gravelgremmen

Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0

bever
Forum-lid
Berichten: 2122
Lid geworden op: 19 aug 2009 01:06
Locatie: Agga

bever 13 nov 2020 20:30

fiedoo schreef: 13 nov 2020 20:20
bever schreef: 13 nov 2020 20:01
JoostG schreef: 13 nov 2020 18:14 CUT

Fabio en zijn gevolg zullen dus moeten bewijzen dat hetgeen Dylan deed echt afwijkt van wat normaal is. Helaas zijn dit soort fratsen normaal in het peloton. Volgens mij is Fabio ook wel eens gediskwalificeerd vanwege afwijken van de lijn.
Ik ben echt heel nieuwsgierig wat Fabio zelf allemaal denkt van deze kwestie
fabio heeft zelf ook klacht neergelegd.
Bij de UCI of de rechtbank ?

Sorry, ben lui :mrgreen:

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 13 nov 2020 20:31

fiedoo schreef: 13 nov 2020 19:46 in de rvv was het belang van winst supergroot maar we kregen een ijzingwekkende spurt door 2 supersportieve renners en een supermooie terechte winnaar. Geen gezeik achteraf omdat iemand de andere de kant gaat inrijden omdat hij schrik heeft van nog voorbij gereden te worden. Hopelijk wordt dit het nieuwe normaal.
Ow je bedoelt net zoals de sprint voor plaats 2 op het laatste wk in de dames koers?
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Plaats reactie