Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Wielerseizoen 2020

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6059
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 05 aug 2020 22:42

Djemz schreef: 05 aug 2020 22:39
scepticus schreef: 05 aug 2020 22:12 Het idee is dat als ze aan elkaar blijven zitten de renner teruggekaatst wordt.
Dan zou ik persoonlijk liever erdoorheen gaan dan teruggekaatst worden want dan ga je pas breuken hebben. Net zoals het verschil als een auto tegen een boom knalt of door een muur.
Dan moet je nog eens naar deze val kijken :(.
Gaat er doorheen, en daarachter staat een fotograaf en een finishboog.., dus van 80 naar 0 km/u binnen een meter of 5.
Beter dat je door de hekken weer terug de weg op komt hoor!
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 05 aug 2020 22:44

Als de hekken vast zitten dan stuiter je er een aantal keer tegen aan en begin je snelheid te verliezen, je gaat ook genadeloos hard onderuit, maar je staat niet in 1x stil. Doordat ze los stonden komt Fabio nu veel te snel tot stilstand in een metalen constructie van de finish met een jury lid er tussen in.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 05 aug 2020 23:00

MarkVeenstra schreef: 05 aug 2020 22:42 Dan moet je nog eens naar deze val kijken :(.
Gaat er doorheen, en daarachter staat een fotograaf en een finishboog.., dus van 80 naar 0 km/u binnen een meter of 5.
Beter dat je door de hekken weer terug de weg op komt hoor!
Dat ja. Groenewegen rolt en schuift nog tientallen meters door, dat kost je wat vel naar dat groeit wel weer terug.

Fabio lag echt binnen schrikbarend korte afstand stil. :cry:
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

bve
Forum-lid
Berichten: 1170
Lid geworden op: 13 jan 2011 18:09

bve 05 aug 2020 23:02

Update 22.35 uur: ‘Pools ziekenhuis: Jakobsen is stabiel, donderdag verdere diagnose’

De eerste onderzoeken in het Poolse ziekenhuis waar Fabio Jakobsen naartoe gebracht is na zijn horrorcrash, zijn afgerond. Op de Poolse nationale televisie heeft de assistent-directeur van het ziekenhuis verklaard dat de Nederlands kampioen stabiel is.

Volgens de assistent-directeur is er geen hersen- en ruggenmergschade vastgesteld, maar verwacht men donderdag een betere diagnose te kunnen stellen.
Van wielerflits. Klinkt voorzichtig positief na al het slechte nieuws eerder na de val.

ottorongo
Forum-lid
Berichten: 2514
Lid geworden op: 27 aug 2011 00:58
Locatie: België

ottorongo 06 aug 2020 00:04

Ik onderschrijf hier de reacties van DJEMZ en LCsmet. Wat Groenewegen hier doet doet is misdadig en crapuleus. Ook enkele Nederlanders durven hier de juiste opmerkingen posten maar te veel beperken zich met een matigende commentaar alsof ze deze daad minder zwaar willen beoordelen. Deze man kan nooit meer op enige gratie van mijn kant rekenen. Minimaal 2 jaar schorsing en een psychiatrische behandeling :dislike:
PS. De stelling van Amclassic is overigens zeer tercht

Gebruikersavatar
robbebopper
Forum-lid HC
Berichten: 5713
Lid geworden op: 09 aug 2006 16:32

Gebruikersavatar robbebopper 06 aug 2020 00:10

Dat laatste vind ik erg ongepast op dit moment. Groenewegen en Jacobsen zijn, voor zover ik weet, goede collega’s. Groenewegen heeft een fout gemaakt waarvan hij nog heel lang de allerlei consequenties zal moeten dragen. De ergste is dat een collega door hem zo zwaar gewond is geraakt (laten we hopen dat het niet erger wordt dan dat). Al dat gezwam van al die rechtertjes in spè slaat helemaal nergens op.

ottorongo
Forum-lid
Berichten: 2514
Lid geworden op: 27 aug 2011 00:58
Locatie: België

ottorongo 06 aug 2020 00:15

Sorry. Maar dit gebeuren als een fout beoordelen, vind ik wel een te zachte benadering voor een welbewuste daad (noem het maar aanslag op het leven van een "goede collega"

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5208
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 06 aug 2020 00:19

Waarom zou er nu wel gestraft moeten worden en niet toen hij Naesen in de kant reed?
Wat was een gepaste straf bij de actie geweest bij Naesen?

ottorongo
Forum-lid
Berichten: 2514
Lid geworden op: 27 aug 2011 00:58
Locatie: België

ottorongo 06 aug 2020 00:29

@Walter, Ik kan mij die gebeurtenis (Naesens) niet herinneren. Maar er zijn nog wel dergelijke acties geweest van anderen en die mochten ook door de laksheid, of is het om diplomatieke redenen, rustig verder fietsen omdat de gevolgen minder ernstig waren.
Maar hun daden waren even verwerpelijk als deze.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16065
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 06 aug 2020 01:29

ottorongo schreef: 06 aug 2020 00:15 Sorry. Maar dit gebeuren als een fout beoordelen, vind ik wel een te zachte benadering voor een welbewuste daad (noem het maar aanslag op het leven van een "goede collega"
Je breed maken en van je lijn wijken zijn alledaagse praktijken in massasprints. Het gaat nu een keer heel erg mis maar meestal gaat het goed. Ik denk niet dat er topsprinters zijn die nooit een dergelijke fout hebben gemaakt. Zij hadden dan wel meestal het geluk aan hun zijde dat er voldoende ruimte was, een betere afzetting stond of het een paar meter eerder gebeurde waardoor de finishboog niet in de weg stond.
Moeten we iedere sprinter die van zijn lijn wijkt gaan aanklagen voor poging tot zware mishandeling?
Natuurlijk moeten renners hiervoor bestraft worden maar alleen straffen op basis van de gevolgen en niet op de aard en intentie van de daad, vind ik toch wel een beetje eng. Waarschijnlijk had iedere sprinter in koers 2 seconden voor de val nog het allerliefst willen ruilen met de twee mannen die voor de zege aan het sprinten waren. Bovendien komt de UCI wel heel goed weg als je alle verantwoordelijkheid bij de renner neerlegt. De UCI organiseert iets dat eigenlijk een compleet gekkenhuis is. Moet de conclusie niet zijn dat een massasprint iets is dat eigenlijk niet meer van deze tijd is? Misschien is het meer iets voor in een Romeins amfitheater i.p.v op d moderne tv?
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 06 aug 2020 06:55

Ik dacht ook direct aan die sprint in de Métropole tour met Oli Naessen, was eigenlijk exact hetzelfde en ook daar hadden ze Groenwegen sowieso moeten declasseren (en eventueel nog een extra sanctie)

Groenewegen spurt eigenlijk enkel proper en rechtdoor als ie weet dat ie gaat winnen, wanneer ie voelt dat er volk vanachter komt, doet hij dit wel meer. Maar z dat wordt inderdaad wel door meer sprinters gedaan.

Hij zal nu sowieso disciplinair wel aangepakt worden. Hoe hard dat moet zijn, is niet aan ons en hangt ook heel erg af van hoe hij er zelf mee om gaat. Als hij oprecht berouw toont, moet dat niet zo streng zijn als wanneer hij zelf niet inziet wat hij fout deed (zoals een Bouhanni)
Gelukkig moet dat niet hier en niet door ons beslist worden.

Ik vind dat de organisatie hier ook niet vrijuit gaat, een sprint bergaf is altijd om problemen vragen, ze hadden toch net zo goed van de andere kant kunnen aankomen en de sprint bergop doen, rijden ze direct 20-30km/u trager.
Afbeelding

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 06 aug 2020 07:07

Groenewegen zelf wordt overigens door de losse hekken onderuit gegooid net als nog een aantal renners. Zijn achterwiel wordt weggeduwd door een wegvliegend hek. Dat maakt wat mij betreft 3 schuldige: Groenewegen directe oorzaak, organisatie zet ondeugdelijke hekken op de finish strook en ten derde een grote rol voor de uci. De uci het immers bij honderden sprints waar het net goed ging, maar iemand wel van z'n lijn week niet ingegrepen en tevens deze levensgevaarlijke dalende finish goedgekeurd.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Plaats reactie