Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Framematen Elite

L.D
Forum-lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 24 okt 2019 09:18

L.D 24 okt 2019 20:39

Het is misschien een domme vraag maar het kan me wel erg helpen.

Weet iemand waar je de framematen van de elite renners (cyclocross) kan terug vinden?
Bv: Mathieu VDP, Tim Merlier,...

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 24 okt 2019 21:00

Wat je doel is, weet ik niet, maar dat is jouw zaak. Je weet toch wel dat veel profs op maat gemaakte fietsen/frames hebben? En daarbij wordt gekozen voor een zo klein mogelijk frame (stijver, lichter) en zo nodig een custom made stuurpen (soms wel 18cm lang) en zadelpennen met veel setback.
Het antwoord blijf ik schuldig.

Deleted_User
Forum-lid
Berichten: 3564
Lid geworden op: 03 nov 2009 01:25

Deleted_User 24 okt 2019 21:30

In dit filmpje wordt verteld dat Van der Poel op een medium Canyon Inflite rijdt.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16063
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 24 okt 2019 23:44

klimmer schreef: 24 okt 2019 21:00 Wat je doel is, weet ik niet, maar dat is jouw zaak. Je weet toch wel dat veel profs op maat gemaakte fietsen/frames hebben? En daarbij wordt gekozen voor een zo klein mogelijk frame (stijver, lichter) en zo nodig een custom made stuurpen (soms wel 18cm lang) en zadelpennen met veel setback.
Het antwoord blijf ik schuldig.
Als het allemaal custom made zou zijn dan zouden dat soort rare ingrepen niet meer nodig zijn. tegenwoordig rijdt volgens mij iedereen op een standaard frame. Het laatste custom frame was volgens mij de Specialized Roubaix van Boonen. De H1 Domane van Cancellara kon je als sterveling gewoon bestellen bij Trek. Het kan zijn dat een paar Colnago rijders hun C64 wat hebben laten aanpassen.
18cm stuurpen lijkt mij wat overdreven.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
EmPeHa
Forum-lid
Berichten: 3084
Lid geworden op: 30 jun 2014 22:35
Locatie: Achterhoek

Gebruikersavatar EmPeHa 25 okt 2019 06:31

Volgens de geruchten heeft Joris Nieuwenhuis een custom Cervelo. Die zou iets afwijken van de gravelframes van Cervelo.

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 25 okt 2019 06:35

Gravelframes van Cervelo?
Enigste gravelframe is de nieuwe Aspero maar ik heb niet kunnen zien waar Joris op rijdt, wel naar gezocht...

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27461
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 25 okt 2019 07:16

Ernie C. schreef: 24 okt 2019 23:44
klimmer schreef: 24 okt 2019 21:00 Wat je doel is, weet ik niet, maar dat is jouw zaak. Je weet toch wel dat veel profs op maat gemaakte fietsen/frames hebben? En daarbij wordt gekozen voor een zo klein mogelijk frame (stijver, lichter) en zo nodig een custom made stuurpen (soms wel 18cm lang) en zadelpennen met veel setback.
Het antwoord blijf ik schuldig.
Als het allemaal custom made zou zijn dan zouden dat soort rare ingrepen niet meer nodig zijn. tegenwoordig rijdt volgens mij iedereen op een standaard frame. Het laatste custom frame was volgens mij de Specialized Roubaix van Boonen. De H1 Domane van Cancellara kon je als sterveling gewoon bestellen bij Trek. Het kan zijn dat een paar Colnago rijders hun C64 wat hebben laten aanpassen.
18cm stuurpen lijkt mij wat overdreven.
Inderdaad. Langer dan 15 cm wordt het doorgaans niet in het profpeloton. Custom fietsen worden niet meer gebruikt, Boonen en Voeckler waren de laatsen der mohikanen. Met de kanttekening dat die laatste op een lugged Colnago reed wat een stuk goedkoper op maat te maken is dan een monocoque frame.

En de reden dat veel profs op kleine frames rijden is niet dat het stijver en lichter is. Gewicht speelt zeker bij velgremmen geen rol bij profs (6.8 kg haal je makkelijk). Daarbij zijn alle in WT gebruikte frames ook in maatje 56/58 meer dan stijf zat. De reden dat ze vaak op een kleinere maat rijden is dat ze dan dieper kunnen zitten, door de kortere balhoofdbuis. Dat compenseren ze dan weer met de zadelpen en - inderdaad - een langere stuurpen.

jantjuh
Forum-lid
Berichten: 151
Lid geworden op: 13 mei 2011 14:34

jantjuh 25 okt 2019 09:06

Steve Cummings had toch een 17cm stuurpen op zijn Cervelo, ook al stond er 15 cm op de stuurpen zelf.

https://www.youtube.com/watch?v=r2mli7Xwfbc
Giant TCR Advanced 1 LTD / Empella Bonfire / no-name TT

Gebruikersavatar
EmPeHa
Forum-lid
Berichten: 3084
Lid geworden op: 30 jun 2014 22:35
Locatie: Achterhoek

Gebruikersavatar EmPeHa 25 okt 2019 18:52

scottpch schreef: 25 okt 2019 06:35 Gravelframes van Cervelo?
Enigste gravelframe is de nieuwe Aspero maar ik heb niet kunnen zien waar Joris op rijdt, wel naar gezocht...
Ooit het gerucht gelezen dat er ook nog een Gavero zou komen, vooralsnog is de Apero inderdaad de enige.

Gebruikersavatar
EmPeHa
Forum-lid
Berichten: 3084
Lid geworden op: 30 jun 2014 22:35
Locatie: Achterhoek

Gebruikersavatar EmPeHa 09 nov 2019 15:10

scottpch schreef: 25 okt 2019 06:35 Gravelframes van Cervelo?
Enigste gravelframe is de nieuwe Aspero maar ik heb niet kunnen zien waar Joris op rijdt, wel naar gezocht...
Hij fietst(e) hier op.
https://www.wielerflits.nl/nieuws/joris ... ssfietsen/

jappiex
Forum-lid
Berichten: 620
Lid geworden op: 20 mei 2007 12:44

jappiex 15 nov 2019 21:06

De profs bij het veldrijden rijden allemaal op standaard frames. De maten staan er gewoon op. Ook de componenten zijn standaard. Heb me dit jaar in Gieten weer mooi vermaakt met wat er allemaal voorbij kwam. Eigenlijk alle courante crossfietsen wel gezien, tot een Pinarello Crossista aan toe!

Rij zelf op een ex prof fiets van Ridley, met Sram Red. Kwam zoals hij ook was gebruikt. Allemaal standaard spullen erop.

Plaats reactie