Wat je doel is, weet ik niet, maar dat is jouw zaak. Je weet toch wel dat veel profs op maat gemaakte fietsen/frames hebben? En daarbij wordt gekozen voor een zo klein mogelijk frame (stijver, lichter) en zo nodig een custom made stuurpen (soms wel 18cm lang) en zadelpennen met veel setback.
Het antwoord blijf ik schuldig.
Wat je doel is, weet ik niet, maar dat is jouw zaak. Je weet toch wel dat veel profs op maat gemaakte fietsen/frames hebben? En daarbij wordt gekozen voor een zo klein mogelijk frame (stijver, lichter) en zo nodig een custom made stuurpen (soms wel 18cm lang) en zadelpennen met veel setback.
Het antwoord blijf ik schuldig.
Als het allemaal custom made zou zijn dan zouden dat soort rare ingrepen niet meer nodig zijn. tegenwoordig rijdt volgens mij iedereen op een standaard frame. Het laatste custom frame was volgens mij de Specialized Roubaix van Boonen. De H1 Domane van Cancellara kon je als sterveling gewoon bestellen bij Trek. Het kan zijn dat een paar Colnago rijders hun C64 wat hebben laten aanpassen.
18cm stuurpen lijkt mij wat overdreven.
Wat je doel is, weet ik niet, maar dat is jouw zaak. Je weet toch wel dat veel profs op maat gemaakte fietsen/frames hebben? En daarbij wordt gekozen voor een zo klein mogelijk frame (stijver, lichter) en zo nodig een custom made stuurpen (soms wel 18cm lang) en zadelpennen met veel setback.
Het antwoord blijf ik schuldig.
Als het allemaal custom made zou zijn dan zouden dat soort rare ingrepen niet meer nodig zijn. tegenwoordig rijdt volgens mij iedereen op een standaard frame. Het laatste custom frame was volgens mij de Specialized Roubaix van Boonen. De H1 Domane van Cancellara kon je als sterveling gewoon bestellen bij Trek. Het kan zijn dat een paar Colnago rijders hun C64 wat hebben laten aanpassen.
18cm stuurpen lijkt mij wat overdreven.
Inderdaad. Langer dan 15 cm wordt het doorgaans niet in het profpeloton. Custom fietsen worden niet meer gebruikt, Boonen en Voeckler waren de laatsen der mohikanen. Met de kanttekening dat die laatste op een lugged Colnago reed wat een stuk goedkoper op maat te maken is dan een monocoque frame.
En de reden dat veel profs op kleine frames rijden is niet dat het stijver en lichter is. Gewicht speelt zeker bij velgremmen geen rol bij profs (6.8 kg haal je makkelijk). Daarbij zijn alle in WT gebruikte frames ook in maatje 56/58 meer dan stijf zat. De reden dat ze vaak op een kleinere maat rijden is dat ze dan dieper kunnen zitten, door de kortere balhoofdbuis. Dat compenseren ze dan weer met de zadelpen en - inderdaad - een langere stuurpen.
In het kader van het stikstofbeleid zijn schietschijven per direct verboden.
De profs bij het veldrijden rijden allemaal op standaard frames. De maten staan er gewoon op. Ook de componenten zijn standaard. Heb me dit jaar in Gieten weer mooi vermaakt met wat er allemaal voorbij kwam. Eigenlijk alle courante crossfietsen wel gezien, tot een Pinarello Crossista aan toe!
Rij zelf op een ex prof fiets van Ridley, met Sram Red. Kwam zoals hij ook was gebruikt. Allemaal standaard spullen erop.