Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Oprichting nieuw LSE-wielerteam

rbvandijk
Forum-lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 03 jun 2010 18:26

rbvandijk 03 jun 2010 18:45

Hallo iedereen,

I.v.m. het idee om een nieuw wielerteam op te richten, zoek ik mensen die deze droom zelf altijd al heeft willen laten uitkomen. Het gaat om een LSE-team vol ambitie dat zich zal stationeren rondom Arnhem/Schaarsbergen en wil opbouwen naar een toekomst als Pro Continentaal team/Pro Tour team. (Maar zo ver is het nog niet). Waarom Schaarbergen; hier zijn de trainigsmogelijkheden optimaal voor de renners.

Waarom doe ik dit via Fiets.nl, dat komt omdat ik zelf geen ervaring heb met het oprichten van een team en contact zoeken met aankomende ploegleiders, soingeurs, mecaniekers en sponsors. En ik vind dat hier genoeg wielerfanaten zitten die samen met mij deze droom wil verwezelijken.

Ook waarom ik dit via Fiets.nl doe, is dat het team het woord Bereikbaarheid wil verwezelijken en vergroten. Dit team is gebaseerd op renners (junioren) die vol met talent zitten, maar dit zelf niet kunnen verwezelijken of er uit kunnen halen en die de overstap moeten maken naar de Beloften. Hierdoor willen wij meer talenten ontwikkelen en niet alleen de beste junioren eruit halen en deze verder ontwikkelen, terwijl er een heel pak talenten zijn, maar dit niet kunnen vertonen.

Het team zorgt voor een professionele aanpak (in materialen, training, management). Wij willlen de renners bij elkaar brengen zodat ze de kans krijgen om te studeren en te trainen.

Zelf heb ik al heel veel gezocht naar de materialen die we kunnen gebruiken en wat daar allemaal bij komt kijken. Meer uitleg hierover en over het team kan ik alleen geven aan belangstellende mede oprichters. Heeft u echt ambitie om met mij dit te willen en te kunnen verwezelijken en tips voor een goede opbouw. Mail mij dan persoonlijk even en misschien ligt er een goede contact tussen ons voor onze voeten.

Met vriendelijke groeten,

R.B. van Dijk

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 03 jun 2010 18:53

Waarom in vredesnaam LSE? Het enige wat je daarmee doet is de KNWU sponsoren, als club kan je in Nederland zelfs nog meer rijden dan LSE (clubcompetitie namelijk). Voor de UCI heb je als LSE gewoon de status van club.

In het midden en oosten van 't land is 't momenteel dungezaaid met ploegen na 't stoppen van Asito en Krolstone afgelopen jaar (in 't midden was al niets behalve Metec). Maar de locatie heeft toch weinig met trainingmogelijkheden te maken. Je traint alleen in 't vroege voorjaar een paar keer samen en de rest van het seizoen is enkel een kwestie van verzamelen om samen naar de koers te gaan.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

rbvandijk
Forum-lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 03 jun 2010 18:26

rbvandijk 03 jun 2010 21:17

We hebben gekozen voor een LSE-team, omdat we met de kosten te maken hebben. Voor een Continentaal team draai je meer kosten en moet je aan meer eisen voldoen. Die stap kunnen wij maken na bijvoorbeeld een jaar LSE-team te zijn. En wat betreft de de locatie, wij willen hier een startlocatie van maken. Waar renners bij elkaar komen om samen te trainen. In overleg met de hoofdsponsor, willen we hier een eigen gebouw neer zetten met verschillende facilliteiten voor de renners het het management.

Maar alle tips en commentaren zijn welkom. Hoe meer des te beter we ons kunnen voorbereiden.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 04 jun 2010 00:34

Misschien is het handiger om eens te kijken hoe 't bij andere ploegen gaat, het is geen voetbal club... Bij de huidige LSE's (en natuurlijk ook bij de CT's) komen de renners over 't algemeen uit 't hele land, dan ga je dus echt niet steeds samen trainen. Paar weekeinde in de winter, paar losse dagen en 1 keertje in het seizoen en je hebt t echt wel gehad.

Ik schreef ook niet op dat je meteen CT moet worden, maar ik vroeg me af waarom je zo nodig LSE wilt worden en niet gewoon als club gaat rijden. Scheelt je een hele zak met geld en je bent niets slechter af. LSE is gewoon een idee van de knwu om makkelijk geld binnen te kunnen hengelen, in 't buitenland hebben ze er nog nooit van gehoord...
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

stefan
Forum-lid
Berichten: 972
Lid geworden op: 06 nov 2004 15:37

stefan 04 jun 2010 01:22

AM heeft gelijk. Een goede club kan net zo goed grote wedstrijden rijden. Zie de Jonge Renner. Die kunnen vaak in wedstrijden starten waar een LSE nog niet eens mag starten.

Je moet de talenten dan toch in de buurt vinden. Want anders gaat er echt niet gezamenlijk getraind worden. Tot maart op de zaterdagen/zondagen. Daarna zijn er wedstrijden en doordeweeks heeft iedereen wel wat.

Een LSE moet uit 12 beloften bestaan. En 12 talentvolle beloften bij elkaar brengen in één team zal niet gemakkelijk zijn. En daarnaast wil je ook nog een paar elite renners hebben die een beetje kunnen sturen. En met sturen bedoel ik een soort leider hebben. Je merkt heel vaak dat de sfeer veel serieuzer is wanneer je iemand heb die het team kan leiden en ook het nodige heeft meegemaakt. Bovendien ben je met een goede elite renner zeker van enkele overwinningen per jaar. En dat is belangrijk voor de sponsor.

-Nog iets vergeten-
Omdat je zoveel renners nodig hebt bij een LSE ben je vaak genoodzaakt om een dubbel programma te rijden wil je iedereen zijn wedstrijdjes laten rijden. Hierdoor heb je minimaal 2 ploegleiders auto's nodig en een busje (bijv. MB Sprinter, VW Crafter) is ook zeer wenselijk om alle spullen te kunnen vervoeren.

maus_1990
Forum-lid
Berichten: 1216
Lid geworden op: 26 aug 2006 16:23

maus_1990 04 jun 2010 01:49

Stefan schreef:AM heeft gelijk. Een goede club kan net zo goed grote wedstrijden rijden. Zie de Jonge Renner. Die kunnen vaak in wedstrijden starten waar een LSE nog niet eens mag starten.

Je moet de talenten dan toch in de buurt vinden. Want anders gaat er echt niet gezamenlijk getraind worden. Tot maart op de zaterdagen/zondagen. Daarna zijn er wedstrijden en doordeweeks heeft iedereen wel wat.


even een correctie: DJR heeft idd een clubstatus in nederland, maar door het in het verleden behaalde resultaten van de elite/belofte ploeg hebben we in veel landen nog gewoon een CT status! of althans zo beschouwen organisatoren ons en ontvangen ons daarom met open armen! bijv. bij olympia's tour staan wij gewoon onderaan het rijtje na alle PT, PCT, CT en dan LSE en club pas :)
Afbeelding

stefan
Forum-lid
Berichten: 972
Lid geworden op: 06 nov 2004 15:37

stefan 04 jun 2010 02:03

DJR heeft veel te danken aan zijn verleden dat is waar. Maar toch is dat LSE echt niet veel meer in verhouding met wat je er voor moet betalen. De KNWU mag alles nog wel een keer doorlichten voor volgend jaar. Maar ik ben bang dat ze dat niet gaan halen binnen 3 jaar....

En Olympia's tour moet je als eerste jaars ploegje nog niet aan denken. Je moet dan toch een hele grote vis hebben als sponsor. Voor een weekje Olympia's tour ben je toch al snel zo'n 15000 euro kwijt. En dan overdrijf ik niet.

rbvandijk
Forum-lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 03 jun 2010 18:26

rbvandijk 04 jun 2010 13:48

Even een reactie op het aantal renners van een LSE-team. Het minimum aantal renners van een LSE-team is 8 renners. Maximaal mogen er 20 renners in de ploeg zitten.
Wij willen geen clubteam zijn. Dus dat wij renners uit allerlei catagorien bij elkaar halen. Wij zijn vooral gericht op aankomende beloften, die wij onder professionele begeleiding willen laten opgroeien.
Om dit te kunnen realiseren, kijken we vooral in de buurt waar we ons willen vestigen, zodat we dicht bij elkaar zitten en makkelijker kunnen communiceren met elkaar.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 04 jun 2010 14:23

En waarom wil je geen clubteam zijn? Is dat te minnetjes ofzo? Vraag me ook af uit welke categoriën je renners wilt gaan halen, je moet 't toch echt doen met belofte en elite renners.

Volgens mij heb je 't niet helemaal helder. Waarom zou je een gebouw gaan neerzetten wat je helemaal niet nodig hebt, zoiets kost een vermogen terwijl je aan iets van 't formaat garagebox genoeg hebt. Kosten heb je al genoeg. Enorme hoeveelheid kleding (ook vrijetijds kleding incl jas bijv), fietsen (incl reserve fietsen), fietsen worden meestal aan de renners gegeven met trainingswielen, de ploeg houdt de wedstrijdwielen (renners komen meestal zonder wielen naar de koers). Alles wordt regelmatig kapot gevallen.
Dan heb je nog 2 ploegleidersauto's, op z'n minst 1 bus en eigenlijk nog een auto voor de verzorgers nodig. Die ploegleidersauto's kan je in rap tempo afschrijven. Daarnaast moet er nog diesel in, 100 liter per koersdag ben je dus zo kwijt.

Maar bovenal heb je de verzorgers en mechaniekers, ook die moeten een kleding pakket krijgen, maar de kosten zitten 'm vooral in de onkostenvergoeding. Denk eens aan een bedrag van 75 euro per dag en voor de ploegleiders €125.

Beter worden de renners niet van rondjes in Schaarsbergen rijden, maar door mooie zware koersen in 't buitenland te rijden. In Frankrijk kom je echt niet binnen als nieuwe LSE, dus je moet altijd ver weg gaan. Gevolg is dat de renners dan maar moeten vliegen en 't personeel er in 2 dagen naar toe moet rijden. Dus voor een keors van 5 dagen moet je ze al 9 dagen betalen. Je hebt 2 verzorgers, 1 mechanieker en een ploegleider op z'n minst nodig. Dat is dus al €3150 wat je aan de omkadering voor die koers kwijt bent... Dan nog hotelkosten onderweg, de verzorgers en mechaniekers moeten ook wel eens wat eten. Je bent dus zo 10k Euries kwijt voor 1 koers.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

bmiller
Forum-lid
Berichten: 752
Lid geworden op: 25 mar 2008 11:47

bmiller 04 jun 2010 16:06

Het is goedkoper om procycling manager te kopen en daar met je team bezig te zijn ;)

Daarnaast als je een team wilt oprichten kan iedereen dat alleen maar toejuichen lijkt me. Het moet dan wel goed inelkaar gezet worden. Ik zou daarom zeker een samenwerkingsverband met clubs aangaan. Bijvoorbeeld Reto in Arnhem, clubs uit de buurt van Arnhem. Door het betrekken van clubs kun je in het begin misschien wel gebruik maken van vrijwilligers.
Tevens zou je mensen vanuit de praktijk kunnen raadplegen. Oud ploegleiders, oprichters van huidige teams, enz.
Ride with the wind. Op een Kuota Kharma Evo 2014.

rbvandijk
Forum-lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 03 jun 2010 18:26

rbvandijk 04 jun 2010 18:47

Opzich hebben jullie gelijk. In die kosten heb ik me nog niet echt goed in verdiept. Amclassic-fan, rijdt jijzelf bij een elite team of heb je al eerder ervaring opgedaan met het oprichten van een team. Jou informatie vind ik er positief om te horen hoe we het nog beter kunnen doen.
Kijk, ik begin hier ook net mee. Heb nog nul procent ervaring met het oprichten van een team en wat er verder allemaal bij komt kijken. Opzich hebben we al veel bekeken, vooral naar het materiaal en licentie en afdracht kosten aan de KNWU. Maar het verder verdiepen van de koers hebben we nog niet bekeken.
En dat is ook de vraag naar een mede oprichter of mensen die ons tips kunnen geven, van hoe en wat we allemaal moeten doen, en wat er allemaal bij komt kijken.

klontje
Forum-lid
Berichten: 232
Lid geworden op: 14 okt 2007 22:09

klontje 04 jun 2010 20:17

jongens jongens, als dit nou de ambitie is van iemand? wie zijn jullie dan om dat de grond in te trappen.

Plaats reactie