Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Tour 2020

kxlight
Forum-lid HC
Berichten: 4454
Lid geworden op: 16 nov 2005 22:05

kxlight 16 okt 2019 13:27

Enzzo schreef: 16 okt 2019 12:30 Maandag 29 juni de etappe van Nice naar Sisteron kan heel goed een waaieretappe worden. In die hoek waait het sowieso heel vaak maar in die tijd van het jaar is daar vaak nog een sterke Mistral die van noord-west naar zuid-oost waait. Precies op kop dus maar de wegen kronkelen daar nogal.
ik wacht even wat Zonneveld ervan denkt... :mrgreen:

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 16 okt 2019 14:00

Wind op kop is juist niet interessant voor waaiers. Je kan het wel op de kant trekken, misschien breekt het dan, maar vervolgens draait de weg terug en heb je de wind vol op kop. Niemand wil dan meer op kop gaan rijden, omdat diegene in het wiel op het gemak zitten en je op kop je afdraait.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7824
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 16 okt 2019 15:24

Ik had me vergist maar: Het nog beter: de mistral waait uit het noorden of noordwesten. Dus vol op de flanken. Heb even nagezocht zie hier: https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Mistral_(meteorologie)
Do or don’t, there is no try

Gebruikersavatar
MarcFaFo
Forum-lid
Berichten: 1532
Lid geworden op: 30 sep 2012 20:39

Gebruikersavatar MarcFaFo 16 okt 2019 18:40

Helaas wel weinig voor de vrouwen, 1 dagje rondom Parijs. :dislike:
Afzien is de kunst om je protesterende organen in slaap te wiegen... onamihs stal die van P.Winnen.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6058
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 16 okt 2019 19:16

Daar komt natuurlijk alleen het deel van de vrouwen dat niet naar de spelen gaat.., want wie blijft er nou voor een criterium in Europa tot een week voor de spelen die aan de andere kant van de wereld zijn?
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 16 okt 2019 19:58

Toch triest hoe weinig moeite ASO doet voor de dames.
Afbeelding

kxlight
Forum-lid HC
Berichten: 4454
Lid geworden op: 16 nov 2005 22:05

kxlight 17 okt 2019 08:17

TL@ schreef: 16 okt 2019 19:58 Toch triest hoe weinig moeite ASO doet voor de dames.
Inderdaad! En tijdens de Tour-presentatie 1 grote lofzang over henzelf (ASO) welke koersen zij allemaal voor vrouwen organiseren... n regelrechte aanfluiting.

Ze hadden toch prima een klimkoers op La Planche kunnen organiseren. Desnoods een dag ervoor of erna. Maar goed ASO is een geldmachine, dus als t iets kost ipv oplevert dan gaat t niet door.
Laatst gewijzigd door kxlight op 17 okt 2019 09:06, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27461
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 17 okt 2019 08:32

Benieuwd wat Pogacar kan op dit parcours..

Gebruikersavatar
tieky
Forum-lid
Berichten: 536
Lid geworden op: 13 aug 2010 13:08
Locatie: Breda

Gebruikersavatar tieky 17 okt 2019 09:57

Ik vind het een heel matig parcours. Tuurlijk het zal heel lang spannend blijven, al is het maar omdat het parcours loeizwaar is met al die bergritten en heuveletappes. Een zwaar parcours leidt er ook toe dat de favorieten niet snel hun huisje uit zullen komen, bang voor de man met de hamer in de laatste week en het werk voornamelijk door hun teammaten laten opknappen.
Daarnaast ben ik van mening dat een Tour mede is gebouwd door beklimmingen van mythische bergen, daar ontbreekt het in deze Tour toch wel aan. Geen Ventoux, Alpe d'Huez, Tourmalet oid.
En uiteraard het gemis van een lange tijdrit, niet alleen ten faveure van klassementsmannen die het moeten hebben van een tijdrit, maar ook voor de tijdritkleppers zonder klassementsambities (zoals een Rohan Dennis). Daarnaast kan een tijdrit ook de boel op spanning zetten, kijk naar de Giro van 2017 waarin de klimmers elke rit probeerde om Tom op achterstand te zetten, zonder dat ze wisten of die achterstand genoeg zou kunnen zijn om voor te blijven in de laatste tijdrit.

Het zal vast een spannende tour worden, maar ik denk niet dat de winnaar van deze Tour de beste ronde-renner van het moment is.

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7824
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 17 okt 2019 10:04

Dat laatste sowieso niet. Uitsluitend de beste van die specifieke ronde. De tijden van Merckx zijn paséo.
Maar alles beter dan eindeloze vlakke sprint etappes hoor! Zie het verschil tussen Giro en Tour van dit jaar.
Do or don’t, there is no try

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27461
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 17 okt 2019 10:11

Een zwaar parcours leidt er ook toe dat de favorieten niet snel hun huisje uit zullen komen, bang voor de man met de hamer in de laatste week en het werk voornamelijk door hun teammaten laten opknappen.
De geschiedenis leert ons dat dit juist niet het geval is, zeker niet bij kortere heuvels. Explosieve mannen als Pinot, Alaphilippe, Valverde proberen juist bij die kortere aankomsten bergop het verschil te maken (zie ook Planche DBF dit jaar). Het zijn vaak maar inspanningen van een kwartier ofzo, dus het herstel valt mee.

Voor iemand als Kruijswijk is dit parcours een ramp, omdat hij in week 1 meteen een paar minuten aan z'n broek zal krijgen. Dit jaar kon hij die nog terugwinnen in de TTT, maar die is er volgend jaar niet meer.

Ik denk dat de meest constante de Tour gaat winnen. Meestal pieken de toppers toch richting week 2 en 3, dat zal nu echt niet mogelijk zijn. Ik acht Roglic overigens zeker niet kansloos, die is toch ook behoorlijk explosief.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37377
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 17 okt 2019 11:12

Hoe explosief is Bernal? Thomas kan goed finishen met een sprintje, heeft Bernal dat ook in zich?
Less is bore

Plaats reactie