Over de wielersport en zijn beoefenaars.

WK Yorkshire 2019

Maruss
Forum-lid
Berichten: 807
Lid geworden op: 18 mei 2013 21:31

Maruss 28 sep 2019 08:45

de vraag is of degene die als tweede over de finishlijn ging dat zo voelt.

Volgens de regels mag stayeren niet, maar iedereen doet het of het nu na een val, of lekke band of plas pauze is. Nu opeens is het een probleem? Regels prima, maar handhanving regels moet wel eenduidig gebeuren.
Dus niet stayeren of niet voor minder dan 10 seconde.
Ben benieuwd hoe dat vandaag gaat met de vrouwen. Iedereen die een lekke band heeft en terug wil keren in moet dan langs de auto's want er zal opgelet worden neem ik aan. Of betekent dit gewoon het einde van je WK ambities mocht je lek rijden?

sharkman113
Forum-lid HC
Berichten: 5374
Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15

sharkman113 28 sep 2019 08:48

Volgens mij is iedereen dat over een poosje vergeten. Als de organisatie goed op orde zou zijn en alles is perfect geregeld kun je als jury wat mij betreft ook wat strenger optreden, dat je vluchtheuvel e.d. niet kunt verwijderen voor een wedstrijd is logisch maar tijdens dit wk teveel redelijk onnodige valpartijen gezien om namens de UCI een grote broek aan te trekken. Als een renner na een valpartij en met een enorme inspanning alsnog terugkomt (en voordeel in welke vorm dan ook heeft hij hier qua krachtsinspanning ook echt niet van gehad) kun je dat enkel respecteren.
Ik denk dat er nog maar weinig sporten zouden bestaan als een uitslag achteraf om een dergelijke reden zou worden teruggedraaid (om iets dat tijdens de wedstrijd ook prima was te constateren, rode kaarten worden ook niet naar afloop uitgedeeld).

En wat betreft Veneberg, in ieder geval de indruk wekken dat het met een dergelijke beslissing achteraf niet eens bent is wel het minste. Staat niet voor renners dus wegwezen met die man.....

Pelep
Forum-lid
Berichten: 1041
Lid geworden op: 08 okt 2013 21:05

Pelep 28 sep 2019 09:17

Wat een vreemde reactie van die wielerbond :shock:
"Hoe Eekhoff heeft gereden was de enige manier om terug in de wedstrijd te komen. Achter de auto's terugkomen gebeurt heel veel en andere renners deden dat vandaag ook. Het voelt alsof hij als symbool gebruikt wordt om een punt duidelijk te maken en dat wringt", aldus Veneberg.
"We gaan geen bezwaar maken, want we staan achter onze juryleden. Voor het belang van het wielrennen is het belangrijk om de jury te ondersteunen."

De reactie van Karl Vannieuwkerke:
"IN SHOCK

Iets meer dan dertien uur nadat Nils Eekhoff over de streep reed als wereldkampioen bij de beloften (wat hij voor mij nog altijd is) ben ik nog in shock. Hoe kan een jury in godsnaam zo falen?

Een mens die een hele wedstrijd knokt voor een wereldtitel nadat hij bij een val op ruim 140km (!) van de streep zijn schouder ontwricht, die zelf terug in de kom trekt en in zijn achtervolging (nog eens: op 140km van de aankomst!) gebruik maakt van wat volgwagens om zijn plaats in het peloton terug in te nemen. Ze hadden hem op applaus in plaats van op een diskwalificatie moeten trakteren.

Welke belangen spelen bij het nemen van zo'n beslissing? Wordt er druk uitgeoefend van bovenaf of is er een schrijnend gebrek aan empathisch vermogen bij de jury die erop staat lettertjes van een reglement na te leven. Willekeurig dan nog. Eekhoff heeft zijn wereldtitel dubbel en dik verdiend. Vraag 100 doorgewinterde profrenners wat ze ervan vinden en het zou me verbazen als er 1 zal vinden dat deze diskwalificatie terecht is. Logisch.

De UCI leeft in een tijd van gemillimeterde sokjes, tijdritten door plassen waar het monster van Loch Ness zich in zijn sas in zou voelen en een jurybeslissing die de sport compleet belachelijk maakt.

Kijk, als ze vonden dat wat Nils Eekhoff deed ongeoorloofd was, hadden ze hem tijdens de wedstrijd uit de koers moeten zetten, maar niet nadat hij zich een kwartier wereldkampioen had gewaand. Het is pure foltering om iemand met dat gevoel op te zadelen. Bovendien had het podium zoals het nu in de archieven gaat er dan ook anders uitgezien.

Een echte wielerliefhebber kan zich onmogelijk verzoenen met wat gisteren is gebeurd. Nooit! Proficiat Nils Eekhoff, je reed een onwaarschijnlijk sterke wedstrijd na die toch wel zware valpartij.

Vive le Vélo!"

Gebruikersavatar
Infinito GB
Forum-lid
Berichten: 1436
Lid geworden op: 09 apr 2015 00:23
Locatie: Schagen

Gebruikersavatar Infinito GB 28 sep 2019 09:59

Herstel: De persoon vind het niet meer dan terecht, en zelfs verdiend dat hij is uitgeroepen tot kampioen.
Battistella: “Er is een reden waarom Eekhoff niet de winnaar is” - https://www.wielerflits.nl/nieuws/batti ... innaar-is/

Maruss
Forum-lid
Berichten: 807
Lid geworden op: 18 mei 2013 21:31

Maruss 28 sep 2019 10:23

Lijkt mij niet een heel handige reactie, zelfs als je het werkelijk zo vindt. Ik neem aan, dat mocht hij ooit een rit winnen en in diezelfde rit achter een auto heeft gereden dan zal hij hieraan herinnert worden.

Gelukkig gaan we die regenboog trui niet zien volgend jaar als hij bij NTT rijdt, Mogelijk hem ook niet gebaseerd op wat DD heeft laten zien dit seizoen.

Jorge
Forum-lid
Berichten: 87
Lid geworden op: 16 nov 2018 10:55

Jorge 28 sep 2019 10:47

De diskwalificatie van Eekhoff is een totale schande voor het wielrennen. Ofwel direct uit de wedstrijd, ofwel niet. Niet nadat hij gewonnen heeft. Dezelfde redenering in het voetbal: het doelpunt van een scorende spits in de tweede helft afkeuren omdat hij in de eerste helft een rode kaart verdiende (maar niet kreeg) voor een zware fout. Belachelijk gewoon..
En die Battistella is blijkbaar erg blij en voelt zich de wereldkampioen? "Er is een reden waarom Eekhoff niet de winnaar is" - Battistella kan volgend jaar maar beter niet te veel achter de volgwagens gaan rijden bij zijn volgende valpartij.... De pers zal hem verslinden in dat geval.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37657
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 28 sep 2019 10:50

Ach, ze hebben Sven Kramer ook wel eens een titel ontnomen omdat hij juigend met een straatlengte voorsprong over de streep kwam en toen 1 schaats niet op het ijs had.....
Less is bore

Deleted_User
Forum-lid
Berichten: 3564
Lid geworden op: 03 nov 2009 01:25

Deleted_User 28 sep 2019 11:22

daniel1975 schreef: 28 sep 2019 10:50 Ach, ze hebben Sven Kramer ook wel eens een titel ontnomen omdat hij juigend met een straatlengte voorsprong over de streep kwam en toen 1 schaats niet op het ijs had.....
Juigend?

Wanneer was dat? Op het NK 2014? Dat was dan op de 5000m. En ik denk niet dat hij halverwege het toernooi al juichend over de streep kwam...

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 28 sep 2019 11:29

Jep, NK Allround 2014 in het Olympisch Stadion.
Onregelementaire finish op de 5K van Kramer. Geen doelgerichte kick om voordeel uit te halen, hij stond al rechtop toen 'ie over de finish gleed.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

El Pistolero
Forum-lid
Berichten: 1671
Lid geworden op: 21 dec 2012 18:50

El Pistolero 28 sep 2019 11:31

Infinito GB schreef: 28 sep 2019 07:34 Even wat anders: je zal nu maar wereldkampioen zijn, wetende dat je het eigenlijk niet echt bent.
Zuid Europeanen hebben daar in het algemeen niet zoveel last van. Winnen is winnen.
Bianchi Oltre xr3 Ultegra di2/Scope R4D/Deda Alanera Dcr.
Factor Ostro VAM Dura-Ace di2/Black Inc.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37657
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 28 sep 2019 12:43

Tsja....
Bijlagen
BDDA8ADC-8968-4425-AB4D-AEE93BC273EB.jpeg
Less is bore

hayes

hayes 28 sep 2019 13:23

Ridicule beslissing.
Dit gebeurt in iedere wielerwedstrijd waar ook ter wereld volgens mij.

Plaats reactie