Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Veldrijden 2019-2020

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37369
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 08 dec 2019 18:27

Onbetaalbare reclame? Ik vind dat wel meevallen eigenlijk.
Ik vind het best raar dat de belastingbetaler er voor op moet draaien. Bij veldrijden zal dat meevallen, maar alle kosten die gemaakt worden om de hersenlozen onder controle te houden die zich voetbalsupporter noemen vind ik echt belachelijk. Dat mag van mij per direct gefactureerd worden aan de clubs.
Dus dat moet dan ook (helaas) gelden voor andere sporten.
Less is bore

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 4612
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 08 dec 2019 18:44

hayes schreef: 08 dec 2019 15:40 Cijfers kan ik je niet geven. Ik krijg geen inzage in de financiële cijfers. Ik werk ook als gemeentepersoneel op de cross. Mensen die het kunnen weten, verzekeren me dat de vip inkomsten het leefbaar houden. 1 VIP arrangement in Koksijde kost ca. 300 euro. 1 ticket 10 of 15 euro. Ik schat dat in die tent toch een 500 man zit. Dat komt op 150000 euro. Uiteraard is dit niet pure winst, maar aan de gewone inkomprijs heb je hiervoor 10.000+ bezoekers nodig.

Ik denk dat zowat alle crossen wel een vorm van vips hebben. Je ziet toch bijna overal die grote witte tenten staan.

Gemeentepersoneel wordt niet in rekening gebracht, anders wordt het helemaal onbetaalbaar. Er worden op de dag van de cross nog eens ca. 150 vrijwilligers ingeschakeld. In Koksijde is het vanaf dit jaar zelfs de gemeente die de organisatie overgenomen heeft. Dus eigenlijk is dat met belastingsgeld. Maar het is voor Koksijde wel onbetaalbare reclame. Vandaar dat volgend jaar het BK tijdrijden ook in Koksijde georganiseerd wordt.

De bezoekersaantallen dalen (toch in België) ook voor een stuk omdat er zelden nog spannende crossen zijn als Matthieu meerijdt. Geen kritiek, wel een vaststelling. Dit jaar was er duidelijk ook minder sfeer in Koksijde dan voorgaande jaren.


Je maakt nu wel een heel voordelige rekening omtrent de vips-opbrengsten.
Ik heb eens even rondgekeken naar die vip arrangementen en het blijkt inderdaad dat de meeste crossen zoiets aanbieden.
De verschillen zijn wel erg groot in het aanbod.
Zo betaal je in Gieten 50 euro als vip, in Zolder 110 euro, in Baal 130 euro in Essen 175 euro en in Koksijde 265 euro (wat duur, nog een geluk dat het niet in Knokke is).
Wat het aantal vip gasten betreft is er minder te vinden, sommigen spreken van 150 gasten, op sommige crossen spreekt men van 5 a 600 gasten.

Als men nu als gemiddelde (voor een gemiddelde cross) een 400 gasten rekent aan pakweg 175 euro dan komt men aan een bruto omzet van 70 000 euro. Ik weet niet wat je daar van over houdt na aftrek van (voedings)producten, huur/aankoop materiaal, personeel, kosten en btw maar laat het me nu heel positief bekijken en stellen dat er een kleine 50000 euro overblijft. Dat is een equivalent van dagtickets van ongeveer 4000 man.

Mooi meegenomen is dat, vooral omdat veel van die bezoekers hun arrangement krijgen (werkgevers, commerciele relaties, etc....) en niet specifiek voor de cross komen. Ze malen er dan ook niet om dat er op wedstrijdgebied niet veel te zien is.
Voor de organisatoren lijkt dit dus inderdaad een interessante bron van inkomsten, anderzijds is dit een systeem dat ook z'n grenzen heeft en je niet kan blijven uitbreiden.
Laatst gewijzigd door lugosi op 08 dec 2019 18:52, 2 keer totaal gewijzigd.

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 4612
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 08 dec 2019 18:50

daniel1975 schreef: 08 dec 2019 18:27 Onbetaalbare reclame? Ik vind dat wel meevallen eigenlijk.
Ik vind het best raar dat de belastingbetaler er voor op moet draaien. Bij veldrijden zal dat meevallen, maar alle kosten die gemaakt worden om de hersenlozen onder controle te houden die zich voetbalsupporter noemen vind ik echt belachelijk. Dat mag van mij per direct gefactureerd worden aan de clubs.
Dus dat moet dan ook (helaas) gelden voor andere sporten.
Dit is natuurlijk een vorm van reciprociteit.
Ik betaal (via de belastingen) mee voor de belichting in de opera. De operabezoeker betaalt mee voor de politieagent die de Ronde van Vlaanderen in goede banen leidt. De voetbalhooligan betaalt mee voor het mtb-parcours waar mijn dochter gratis kan op gaan rondjes doen en ik betaal mee aan het loon van de politieman die diezelfde hooligan in bedwang tracht te houden. enz. enz. enz.
Als je hierin begint te schrappen is het einde zoek. (interessante maar door de realiteit ingehaalde visie hieromtrent zie Ayn Rand)

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37369
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 08 dec 2019 19:28

Ik snap wel wat je bedoelt hoor, maar ik zoek een beetje naar de grens van het redelijke.
Een crossje vanuit belastinggeld? Prima.
Opera? Prima
Grote inzet bij een evenement als Tourstart/WK Hockey/halve finale championslegue? Prima.
Maar waar stopt het? Ik vind sommige kosten op overheidsbudget echt belachelijk hoog.
Less is bore

hayes

hayes 08 dec 2019 20:58

Ik spreek me niet uit of dat goed besteed belastingsgeld is of niet. Het is wel een feit dat bij de Driedaagse De Panne Koksijde (waar Koksijde uit gekieperd is intussen) heel veel mooie beelden van Koksijde op tv kwamen. Beetje vergelijkbaar met de toeristische beelden in de Tour. Bij de cross is dit minder het geval, maar Koksijde is een geliefde cross bij de renners. En dat straalt ergens toch af. Want Koksijde is een toeristische gemeente die z'n rijkdom heeft door toeristen. Dus daar moet je in investeren.

Die VIP's betalen idd € 265 in Koksijde. Maar dat is écht wel in orde. Ik mag ieder jaar even binnenspringen en iets drinken of eten. Van die 265 zal idd misschien 100 overblijven. Maar dat is nog heel veel in vgl met een gewoon ticket.

Heel basic gokje naar gewone bezoekers.

Inwoners Koksijde betalen €5 x 3000 = 15.000 euro
voorverkoop: 3000 x 10 = 30.000
aan de deur: 2500 x 15 = 37500
Samen = 82500 euro.
Dan is die 50.000 die je overhoudt aan de vips in verhouding écht veel.

Geen idee wat sponsors nog aanbrengen, maar ik denk echt niet dat er héél veel winst gemaakt wordt.
In 2016 moest de cross last-minute afgelast worden. Dat heeft een hele diep put gelaten. Het gemeentebestuur heeft die put gedempt, anders was het gedaan met cross in Koksijde.

sting
Forum-lid
Berichten: 136
Lid geworden op: 21 nov 2007 17:32

sting 08 dec 2019 23:43

Het lijkt bijna off topic ;-) , maar mooie cross vandaag in de kuil van Zonhoven.

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5650
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 09 dec 2019 04:14

Karl66 schreef: 07 dec 2019 11:43 Dus wat je zegt is dat het eigenlijk geen sport is, maar een populariteits contest. In dat geval moet je ook niet klagen dat het veldrijden doormoddert naar een langzame dood.
Als 1 uur knallen met een paar van de beste renners ter wereld er bij geen topsport maar is wat is dan wel nog topsport?
Een sport waar bij de vrouwen de beste rensters ter wereld nb aanwezig zijn en van minuut één tot de laatste minuut het volle pond geven.
Wat vind je dan van de tour en de RVV bijvoorbeeld waar het parcours en de aankomsten grotendeels bepaald wordt door wie het meeste betaalt?
Iedere sport en evenement moet op zijn eigen wijze zien aan de nodige inkomsten te geraken, wat heeft dat met de hoogwaardigheid van de sport te maken? Vreemde redenering vind ik.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

Pelep
Forum-lid
Berichten: 1041
Lid geworden op: 08 okt 2013 21:05

Pelep 09 dec 2019 06:58

Mooi stukje ook in Sportweekend over hoe de Nederlandse dames met de bondscoach elke woensdag samen trainen en zo elkaars niveau nog doen stijgen.

Karl66
Forum-lid
Berichten: 2362
Lid geworden op: 23 apr 2012 00:19
Locatie: Emmen

Karl66 09 dec 2019 07:00

@Fiedoo, ik had het over de opmerking dat sporters geen startgeld krijgen naar aanleiding van hun sportieve prestaties, maar naar aanleiding van het aantal fans dat ze meenemen. Context, het gaat allemaal om context ;)
Fietsen is gezond, dus eet meer fiets

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6057
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 09 dec 2019 09:09

Er wordt vaak een vergelijk gemaakt met het schaatsen...
Maar die hebben wel hun wereldbeker en toernooien over de halve wereld (noordelijk halfrond). Weliswaar vaakin lege hallen, zoals afgelopen weekend in Nur Sultan (Astana).
Maar bij het schaatsen is geen enkele sprake van startgelden. En er is wat meer internationale historie.., Noorwegen, Rusland, Duitsland, Japan, Amerika, Canada, Zweden, Polen, Korea ..., Dus vanuit de geschiedenis heb je overal wel wat rijders, toppers, bonden, organisaties, ijsbanen.

Cyclocross heeft diezelfde internationale geschiedenis toch vooral binnen europa. Dus een 1e stap zou zijn, denk ik, om in die regio te internationaliseren..., Spanje, Italie, Tsjechie, Zwitserland, Frankrijk, Engeland...

Dan houd je de kosten enigszins beperkt, en pak je op historie/sentiment de regio's op om te gaan organiseren. Startgelden zou simpelweg afgebouwd moeten worden.., dat is scheef gelopen en werkt amper nog. Als er wat geld over is, dan maar wat meer verdelen in de uitslagen.

En publiek moet je trekken met spectacel.., spanning.,. en lage toegangsprijzen. Moeten de parcoursen wat risicovoller gemaakt worden? Of een dagprogramma met wat side events (mountainbike/bmx?). Sprintraces? afvalkoersen op hele korte omloopjes..., Dus de toppers 2 of 3x aan de bak op 1 dag (waarvan 1x de traditionele cross van ongeveer 1u).
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 09 dec 2019 09:44

En waarom zou fietsen met een krom stuur over onverharde wegen met hindernissen overal in de wereld of Europa een grote sport moeten worden?
Laat het leuk een beetje gekeutel blijven zoals het al zo lang is.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 4612
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 09 dec 2019 18:15

hayes schreef: 08 dec 2019 20:58 ......................

Heel basic gokje naar gewone bezoekers.

Inwoners Koksijde betalen €5 x 3000 = 15.000 euro
voorverkoop: 3000 x 10 = 30.000
aan de deur: 2500 x 15 = 37500
Samen = 82500 euro.
Dan is die 50.000 die je overhoudt aan de vips in verhouding écht veel.

Geen idee wat sponsors nog aanbrengen, maar ik denk echt niet dat er héél veel winst gemaakt wordt.
In 2016 moest de cross last-minute afgelast worden. Dat heeft een hele diep put gelaten. Het gemeentebestuur heeft die put gedempt, anders was het gedaan met cross in Koksijde.
Uitzendrechten brengt ook nog wat op. (25 a 30 000 euro).
Je vergeet ook de gewone verkoop van drank en eten, waar de organisatie winst op maakt. Ik weet dat dit bij de organisatie van de cross in Diegem de grootste winstpost van het geheel was (ook mede door de optredens van Vlaamse artiesten in de tent). Ik weet niet in welke mate dit voor andere crossen opgaat. Loenhout stond daar vroeger ook voor gekend.

Plaats reactie