Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Veldrijden 2019-2020

Pelep
Forum-lid
Berichten: 1041
Lid geworden op: 08 okt 2013 21:05

Pelep 22 okt 2019 07:42

Ernie C. schreef: 21 okt 2019 23:31 Met 8 crossen buiten België wordt toch niet heel geforceerd denk ik. Met 2X Amerika, Bern, Tabor, Hoogerheide, Valkenburg en dan nog iets in het noorden van Frankrijk en in de UK heb je al een programma waar over het algemeen wel mensen op af komen. Dan heb je ook nog Duitsland, Denemarken en Italië waar de sport nog verder (her)ontwikkeld kan worden.
Da's inderdaad wel juist. Meer verplaatsingen wel terug voor de toppers, mindere dubbele crossweekends dus.
Vraag is ook hoe de crossen binnen de klassementen zullen verschuiven. Die 8 WB manches in België moeten ergens van komen.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6058
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 22 okt 2019 08:50

Uit het artikel:
"Er was de laatste tijd een sterke versnippering van de crossen, waardoor je op den duur niet meer wist naar welk klassement je aan het kijken was. Het moet weer duidelijk worden als je je tv opzet dat je naar de Wereldbeker aan het kijken bent."

en:

Flanders Classics heeft zelf ook nog de Superprestige in zijn portefeuille. "In eerste instantie willen we de Wereldbeker vorm geven, in fase 2 betrekken we ook de Superprestige erbij."


Dan snap ik niet, waarom Flanders Classics niet die super prestige in de wereldbeker laat op gaan. Ja ik snap het wel, commercieel belang, inkomsten etc. Ze hebben natuurlijk liever én super prestige én wereldbeker, dus dat die 16 wereldbekers georganiseerd worden juist door de andere organisatoren. Maar het staat wel haaks op het argument van versnippering van de crossen.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5208
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 22 okt 2019 08:53

MarkVeenstra schreef: 22 okt 2019 08:50 ... Ze hebben natuurlijk liever én super prestige én wereldbeker, dus dat die 16 wereldbekers georganiseerd worden juist door de andere organisatoren. Maar het staat wel haaks op het argument van versnippering van de crossen.
Juist dan is er geen versnippering meer: enkel nog superprestige en wereldbeker; alles onder 1 dak, nul versnippering en een monopolie (zoals bij de andere sporten de facto het geval).

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6058
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 22 okt 2019 09:59

Misschien begrijp ik het verkeerd.
Maar de versnippering gaat toch over de verscheidenheid aan klassementen. Waardoor je enerzijds verschillende renners die op verschillende klassementen mikken. En dus aanwezigheid en prio hierop afstemmen. En anderzijds het voor de toeschouwer/kijker die net niet 100% ingelezen is, het onduidelijk is voor welk klassement er gereden wordt. Hoe dat klassement werkt (want het is niet allemaal gewoon finishen en punten optellen), en waarom rijders ontbreken.

áls dat erachter zit, en je die tender gewonnen hebt, en je daarop aangeeft die versnippering te willen verminderen. Dan is toch veruit de makkelijkste stap om je eigen secundaire klassement, op te laten gaan in de wereldbeker? Dan heb je in ieder geval 1 klassement minder. en dat klassement dat je overhoudt is groter en gewichtiger. Veel kleine klassementen zorgt er namelijk voor dat als je 1 of 2 crossen mist, je eigenlijk de rest van het seizoen beter op andere dingen kunt focussen. Bij 16 wereldbekers, kan je prima 1 of 2 missen.

Aangezien er aardig wat traditie in het veldrijden zit, zullen bepaalde crossen, al dan niet als onderdeel van een klassement, toch wel blijven bestaan. Tenminste, ze geven aan daar rekening mee te willen houden (maar dan wel het liefst binnen hun plan voor de wereldbeker). Nogmaals, ik snap hun commerciele strategie achter deze aanpak. Maar dat kan ik niet rijmen met hun argumentatie om de versnippering tegen te gaan.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5208
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 22 okt 2019 10:35

MarkVeenstra schreef: 22 okt 2019 09:59 Misschien begrijp ik het verkeerd.
Maar de versnippering gaat toch over de verscheidenheid aan klassementen. ...
De versnippering is ook verschillende partijen die een deel van de koek binnenhalen momenteel.
Met de nieuwe opzet bestaat de optie dat 1 partij alles beheert. Dan verliezen die andere partijen hun deel van de koek.
De ene partij met optie op monopolie zegt dat de versnippering slecht is, de andere partij zegt dat vele partijen nu geld inbrengen met het risico dat de nieuwe situatie minder geld naar de sport brengt. Die laatste groep roert zich nu.

Zelf ben ik al een paar jaar niet meer mee met de verschillende klassementen en welke wedstrijd waar thuis hoort. En 1 klassement per sport over een heel jaar lijkt me wel voldoende.

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 4619
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 22 okt 2019 18:35

daniel1975 schreef: 21 okt 2019 21:00 Welke camera-lens combi gebruik jij hier voor Lugosi? DSLR + 70-200?
Inderdaad, 70-200 is meest gebruikte lens. Soms ook de vaste 300mm f4.0. (De 300mm 2.8 is natuurlijk nog beter maar veel te duur voor een amateur, daar koop je een pinarello f12 voor)

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 4619
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 22 okt 2019 18:49

Nys heeft gelijk in zijn kritiek dat dit de Vlaamse sponsors niet goed uitkomt. Ook de kleine crossen met een lange traditie komen hier niet goed uit. Als je ziet hoe teleurstellend de opkomst tegenwoordig is zeker bij veel buitenlandse crossen moet ik bijtreden dat dit wel eens de doodsteek zou kunnen zijn voor de populariteit van de cross in Vlaanderen. Ook het feit dat alle jongeren in landenteams dienen te rijden in wereldbekers (= dus zonder reclame) en dat 16 crossen per seizoen. De sponsors die investeren in jongerenploegen zullen het graag zien gebeuren.
Ik hoor het graag dat Nys zegt dat er moet nagedacht worden over een boycot.
Het financieel model dat Vandenhaute hier probeert te realiseren is begrijpelijk maar nefast voor de sport. Monopolisering heet dat.
Als je ziet dat bijvoorbeeld in Vorselaar (dat deel uitmaakt van de kleine B-competitie DeMoedige Veldrijder) een pak meer volk aanwezig is dan bijvoorbeeld in Kruibeke of Boom, dan toont dat hoe belangrijk die traditie is (in Vlaanderen).
Een overheersend model is geen goede zaak, verschillende competities moeten naast elkaar kunnen bestaan, dat komt de sport ten goede.

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5208
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 22 okt 2019 18:54

lugosi schreef: 22 okt 2019 18:49 ...
Een overheersend model is geen goede zaak, verschillende competities moeten naast elkaar kunnen bestaan, dat komt de sport ten goede.
Aan welke sport denk je dan als voorbeeld?
Ik zie bij de sporten veelal ofwel 1 grote organisatie waar geld te verdienen valt, danwel sporten waar weinig te verdienen valt (bv tafeltennis). Maar misschien zie een sport met vele structuren en toch redelijk geld over het hoofd.

Walter

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15825
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 22 okt 2019 19:26

lugosi schreef: 22 okt 2019 18:49 ..............
Het financieel model dat Vandenhaute hier probeert te realiseren is begrijpelijk maar nefast voor de sport. .....................
Vandenhaute is in de eerste plaats zakenman.
Hij heeft met Flanders Classics nu al de belangrijkste wegkoersen in Vlaanderen.
Hij heeft ook de Superprestige in het veldrijden en dus nu ook de wereldbeker in het veldrijden.
Voorts is hij ook bestuurder in mediagroep "De Vijver"
De wereldbeker veldrijden zit in Vlaanderen nu al achter de decoder.

Nog even en dan zitten alle koersen achter een of andere betaalzender en is het uit met de populariteit van de koers in Vlaanderen.
Of de shirtsponsors van zowel de weg- als crossploegen blij worden van veel kleinere kijkcijfersaantallen is dan weer een heel andere zaak.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Karl66
Forum-lid
Berichten: 2362
Lid geworden op: 23 apr 2012 00:19
Locatie: Emmen

Karl66 22 okt 2019 20:21

lugosi schreef: 22 okt 2019 18:49 Als je ziet hoe teleurstellend de opkomst tegenwoordig is zeker bij veel buitenlandse crossen moet ik bijtreden dat dit wel eens de doodsteek zou kunnen zijn voor de populariteit van de cross in Vlaanderen.
Ik zag dit weekend in Bern toch heel wat meer mensen bij de cross staan dan bij de crossen in België, die ik tot nu toe gezien heb. Ik betwijfel ook of deze nieuwe opzet een vooruitgang is. Ik ben bang dat het vooral een vooruitgang voor Vanderhaute is. Maar op dit moment, zonder de nieuwe opzet, zijn de bezoekersaantallen ook om te huilen.
Fietsen is gezond, dus eet meer fiets

Tarkin
Forum-lid
Berichten: 220
Lid geworden op: 22 nov 2016 08:17

Tarkin 22 okt 2019 20:25

Iedereen sprak moord en brand toen ze veranderden aan de ronde van Vlaanderen en alle andere Vlaamse voorjaarskoersen in Vlaanderen.

Hij is er echter wel in geslaagd om gedurende 2-3 weken alle renners in België te houden en zo alle koersen een deftige status te geven.

Ik gok zo dat binnen 10 jaar op dezelfde manier naar het veldrijden gaat gekeken worden. Van hoe amateuristisch het er nu aan toe gaat tot de proffesionalisering van de sport

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16063
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 22 okt 2019 21:17

walter- schreef: 22 okt 2019 18:54
lugosi schreef: 22 okt 2019 18:49 ...
Een overheersend model is geen goede zaak, verschillende competities moeten naast elkaar kunnen bestaan, dat komt de sport ten goede.
Aan welke sport denk je dan als voorbeeld?
Ik zie bij de sporten veelal ofwel 1 grote organisatie waar geld te verdienen valt, danwel sporten waar weinig te verdienen valt (bv tafeltennis). Maar misschien zie een sport met vele structuren en toch redelijk geld over het hoofd.

Walter
Er zijn genoeg sporten met meerdere competities, bonden en organisatoren van wedstrijden waar veel geld aan wordt verdiend. Je moet ook niet teveel kijken naar wat andere sporten doen maar vooral kijken wat de sterke punten zijn van je eigen sport.
Bij veldrijden was dat met een broodje hamburger in de ene hand en met een plastic beker bier in de andere hand Nederlanders uitschelden. Na het vertrek van Nys en het huidige respect voor vd Poel zal dat niet snel meer terug komen.
Of er voldoende echte wielerfans over te halen zijn om 's winters naar de cross te komen hangt vooral van hoeveel renners die ook op de weg actief zijn ze naar de cross kunnen lokken en niet van hoe de competitie is ingericht.
Campagnolo Ultra Dork

Plaats reactie