Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Veldrijden 2019-2020

jappiex
Forum-lid
Berichten: 620
Lid geworden op: 20 mei 2007 12:44

jappiex 05 dec 2019 16:08

Gelukkig leeft veldrijden in de UK en in de USA. Ook heef Red Bull TV het opgepikt en die doen grondig verslag, waarbij ze ook heel veel over de sport uitleggen aan de mensen die het nog niet begrijpen. Het oppikken door Red Bull is denk ik het Matthieu en Wout effect.

Deleted_User
Forum-lid
Berichten: 3564
Lid geworden op: 03 nov 2009 01:25

Deleted_User 05 dec 2019 18:38

jappiex schreef: 05 dec 2019 16:08 ... waarbij ze ook heel veel over de sport uitleggen aan de mensen die het nog niet begrijpen...
Uitleggen...??? wat valt er uit te leggen? "Ze moeten zo hard mogelijk rondjes fietsen en als de stront te hoog is moeten ze lopen"....?

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 05 dec 2019 19:54

Zelfs mijn vrouw, die wegrennen vaak niet snapt, begrijpt crossen wel.....
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7823
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 05 dec 2019 22:02

Bwoa... er valt behoorlijk wat meer te beleven aan een veldrit dan aan een vlakke springetappe in de tour hoor. Techniek, wel of niet rennend naar boven, hoe vaak wisselen van fiets, welke tubes, hoe snel klik je weer in, de ideale lijn, waar liggen de recuperatiestroken, etc.
leukere info dan uit welk jaar die ruïne komt die ze "chateau" noemen...
Do or don’t, there is no try

jappiex
Forum-lid
Berichten: 620
Lid geworden op: 20 mei 2007 12:44

jappiex 05 dec 2019 22:05

Het is leuk om Katie Compton te horen uitleggen aan Amerikanen dat bandjes max 33mm zijn, welk profiel ze steken, wat de uitdaging is, ook ten opzicht van Mountainbiken, en wie de belangrijkste rijders zijn. Het is een introductie aan het veldrijden op Red Bull TV en ik denk dat de sport daar blij mee mag zijn.

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 4612
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 06 dec 2019 13:24

Golazo (waar ook Nys een vinger in de pap heeft) stapt met z'n 17 crossen niet mee in de vernieuwde wereldbeker.

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20191206_04754341

De vraag is of bij samenvallende crossen op de kalender de renners gaan kiezen voor hun startgeld in de golazo-crossen of liever voor de eer in het buitenland een wereldbekercross gaan rijden.

jappiex
Forum-lid
Berichten: 620
Lid geworden op: 20 mei 2007 12:44

jappiex 06 dec 2019 13:32

De Belg wil het vooral een Belgische Nationale wintersport houden. Hun goed recht, maar als je niet kunt delen, kun je ook niet vermenigvuldigen. Ze zullen er dus weinig mee op schieten, anders dan dat ze de grootste in deze sport blijven.

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 4612
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 06 dec 2019 16:01

Je mist het punt.
Het is een financiële keuze.

jappiex
Forum-lid
Berichten: 620
Lid geworden op: 20 mei 2007 12:44

jappiex 06 dec 2019 16:23

Ik zal het punt wel missen, maar ik lees in de reactie: F*ck you UCI, wij gaan niet de wereld rond met alle kosten van dien, wij blijven lekker lucratief Belgische kermiskoersjes organiseren, met een mooi startgeld en dus de beste rijders. Denk dat de sport daarmee niet de noodzakelijke slag gaat maken.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15822
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 06 dec 2019 20:17

jappiex schreef: 06 dec 2019 16:23 Ik zal het punt wel missen, maar ik lees in de reactie: F*ck you UCI, wij gaan niet de wereld rond met alle kosten van dien, wij blijven lekker lucratief Belgische kermiskoersjes organiseren, met een mooi startgeld en dus de beste rijders. Denk dat de sport daarmee niet de noodzakelijke slag gaat maken.
Ze stappen niet mee in de geldmachine van de UCI.
De UCI mag dan van het veldrijden een "wereldsport" willen maken maar als dat op kosten van de ploegen/rijders moet gebeuren dan is het deze laatsten hun goed recht om niet mee te stappen in dit verhaal.

Kijk naar de reclame op en langs het parcours in de WB crossen in Tsjechië, Duitsland en nog wel wat andere landen, die is in hoge mate afkomstig van sponsors uit de lage landen.
De meeste Belgische sponsors hebben weinig tot geen belangen in deze landen zodat de meeste ook niet zo happig zijn om nog meer te betalen.

In de colum van Niels Albert werd deze week ook al gewag gemaakt van het feit dat MvdP een nieuwe tendens in gang zette door niet meer voor de klassementen te gaan maar voor het startgeld in de crossen die het hem wel willen/kunnen betalen.
I know myself like no one else
Nothing to defend

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 4612
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 06 dec 2019 20:32

jappiex schreef: 06 dec 2019 16:23 Ik zal het punt wel missen, maar ik lees in de reactie: F*ck you UCI, wij gaan niet de wereld rond met alle kosten van dien, wij blijven lekker lucratief Belgische kermiskoersjes organiseren, met een mooi startgeld en dus de beste rijders. Denk dat de sport daarmee niet de noodzakelijke slag gaat maken.
Als golazo zegt dat het niet in de nieuwe wereldbeker wil stappen dan heeft dat niets te maken met de wereld rond gaan, dan heeft dat te maken met 'wij willen niet het dubbel betalen om deel uit te maken van een competitie'.
Of de renners de wereld willen rond gaan is hun vrije keuze. Alleen zal daar een financieel gevolg aan zijn.
De uci wil nu (met Vandenhautte) het groot zien en alles spreiden over landen waar het geen bal opbrengt. De organisatoren van de Vlaamse crossen zouden hier dan mogen voor opdraaien. Ik denk dat balonnetje niet gaat opgaan.
Ik denk dat Nys gelijk heeft dat hij dit een bedreiging voor de cyclocross noemt. Als het de bedoeling is om de populariteit van het veldrijden in Vlaanderen op het niveau van pakweg italie of duitsland te brengen dan is men goed bezig.

Zoals hierboven beweerd wordt zou VdP wel eens voor het startgeld kunnen kiezen en niet voor klassementscrossen.

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 07 dec 2019 09:13

De crossen in de VS waren/zijn altijd populair bij de fans ginder maar toch waren de renners zelf ook niet happig op het tripje omwille van het kostenplaatje. Nu gaan ze nog meer van die reisjes moeten maken, toch begrijpelijk dat ze niet staan te springen.

Ook zijn de crossers niet gewoon om veel van huis weg te zijn, ze crossen bijna altijd rond de kerktoren en slapen (bijna) altijd in hun eigen bed.

Het is dus een stap in het onbekende en daar zijn er veel wat huiverig voor (wat de boer niet kent, vreet ie niet)

Er zijn wel degelijk landen waar de cross ook populair is (Engeland, Zwitserland, Tsjechië), daar zouden ze dus zeker moeten beginnen met de 'modialisering'

Of het een goed idee is, zal binnen een paar jaar moeten blijken.

Dat VdP niet voor klassementscrossen kiest, is gewoon een gevolg van zijn overvolle programma op de weg en de MTB. Ik denk niet dat hij doelbewust voor veel startgeld kiest, maar wel correct verloond wil worden (lees: meer startgeld dan een ander, wat hij trouwens absoluut verdient)
Afbeelding

Plaats reactie