Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Veldrijden 2019-2020

hayes

hayes 03 feb 2020 16:01

Op zo(n parcours kon je als team niet veel uithalen. Door de lastigheidsgraad viel iedereen op de plek die hem toekwam.

Het enig wat zou gekund hebben, is zorgen dat je eerst het veld induikt en dan VDP zo veel mogelijk blokkeren. En het is maar goed dat dat niet gebeurd is.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37638
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 03 feb 2020 16:08

vermeulen schreef: 03 feb 2020 14:49
lugosi schreef: 03 feb 2020 09:08
daniel1975 schreef: 02 feb 2020 15:51 Zo, zit er weer op.
Collectief falen van de belgen helaas.
Niet mee akkoord. De Belgen hebben binnen hun mogelijkheden een verwachte wedstrijd gereden. Dat dat gebeurt op grote achterstand van VdP ligt aan zijn intrinsieke capaciteiten. Dat betekent als tegenstander niet dat je gefaald hebt.
Dat Van Der Poel bij ze wegfietst konden ze inderdaad niet veel aan doen, maar Pidcock onstnapte ook wel erg makkelijk aan de blauwe trein. Die steekt normaalgesproken niet met kop en schouders boven Iserbyt en Aerts uit.
Dit dus.
Alleen TA haalde zijn niveau, als was het maar goed voor hem dat WVA een afloper had. Anders had ik het nog moeten zien.
Less is bore

Gebruikersavatar
Kiekeboe
Forum-lid
Berichten: 2436
Lid geworden op: 31 mar 2010 11:03
Locatie: West-Vlaanderen (B)

Gebruikersavatar Kiekeboe 03 feb 2020 18:06

Die Pidcock was veruit de sterkste na Mathieu.
Die zilveren medaille heeft hij dubbel en dik verdiend.
Schitterend hoe Ysertrut zijn motor opblaast in de achtervolging!
Wout had ik ook graag op het podium gezien, maar Toon heeft het ook verdiend.

Gebruikersavatar
robbebopper
Forum-lid HC
Berichten: 5713
Lid geworden op: 09 aug 2006 16:32

Gebruikersavatar robbebopper 03 feb 2020 18:54

lugosi schreef: 03 feb 2020 08:53
robbebopper schreef: 02 feb 2020 21:03 Wat. Een. Onzin.
Want....
Dat Van der Poel een extreem zeldzaam talent is, wil niet zeggen dat renners als Corné van Kessel, Lars van der Haar en Joris Nieuwenhuis geen talenten zijn. Die hebben gisteren wat onder hun normale niveau gepresteerd, maar hebben stuk voor stuk in het verleden bewezen mee te kunnen doe voor de podiumplaatsen.

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 4691
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 04 feb 2020 14:06

Lars was vroeger een renner die grote koersen kon winnen, de laatste paar jaren gebeurt dit winnen niet meer tenzij in derde-rangscrossen. Spijtig voor de sympathieke Lars, maar na gezondheidsproblemen en blessures ziet het er niet zo goed uit voor Lars die toch ook al de dertig nadert.

Corne is ook niet meer piepjong en heeft eigenlijk nog nooit een grote cross gewonnen.

Nieuwenhuis is absoluut een talent, welk niveau hij uiteindelijk zal behalen bij de grote jongens is een vraagteken. Het is ook nog de vraag of hij veldrijden als hoofdzaak zal blijven beschouwen daar hij toch andere kwaliteiten heeft.

Betreffende de vergelijkende stelling met Belgen lijkt het me dus toch dat VanAert, Aerts, Iserbyt, Sweeck naar de toekomst toe toch meer troeven hebben.

Pelep
Forum-lid
Berichten: 1041
Lid geworden op: 08 okt 2013 21:05

Pelep 04 feb 2020 14:10

Dat falen van de belgen valt ook nog best mee met 7 in de top 10, en ernaast nog een kempenaar, een 'hollander' en een br(ex)it.

Ernstige vraag: is MVDP met z'n kempense tongval te begrijpen in Nederland of meet die zich een ander accent aan voor de nederlandse pers?

codex
Forum-lid
Berichten: 1057
Lid geworden op: 04 jul 2012 09:40

codex 04 feb 2020 14:51

MvdP spreekt duidelijk met een belgische tongval(voor mij als Noorderling).

Ik vind hem persoonlijk ook iemand die beide landen goed kan vertegenwoordigen. Meer als bv een Max Verstappen.
Jackie Groenen heeft dat ook wel in zich.


Het is ook volgens mij typisch belgisch om echt alles wat maar een beetje aan Belgie kan worden gelinkt.....te claimen als Belgisch succes!
Wint Shirin van Anrooy dan komt dat doordat ze een belgische trainer heeft.Wint een andere Nedelandse dan komt dat uiteraard door de tips ter plaatse op het parcours....van veldrijkoning Nys. Ja ja. Die Chinese tafeltennissers winnen hier in Nederland ook alles, door die geweldige Nederlandse trainers. ;)

Ik zie/herken als Fries wel paralellen met dat "kleinland-denken" van de Belgen in het algemeen.

Bv met de schaatsers die hier in Heerenveen komen te wonen.(Thialf)
Werkelijk alle successen worden dan ook geclaimd als zijn de friese successen.Dat is niet alleen met de sport zo,maar ook op ander gebied> ook culturele en economisch successen worden letterlijk of spreekwoordelijk toegejuicht als Friese successen.
Ja je kan het ook trots noemen. Doen we dan ook hier.

Maar er is een scheidslijn wat je nog onder trots kan scharen en wat eerder "wel erg doorzichtelige pogingen zijn "om succes naar je toe te trekken".
en daar zijn de Belgen... heel goed in.


Nederlanders kijken alleen(over het algemeen) naar zichzelf en gebruiken veel minder het "naar zich-toe-trekken-compensatiegedrag".

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6086
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 04 feb 2020 15:08

Och.., wij hebben toch 1 van de grootste apline skieërs aller tijden gehad. Marcel Hirscher!
Ok, hij skiede voor Oostenrijk, Máár een Nederlandse moeder, dus in feite net zo goed van ons ;)
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Roelants
Forum-lid
Berichten: 236
Lid geworden op: 25 jul 2015 13:14

Roelants 04 feb 2020 15:59

codex schreef: 04 feb 2020 14:51 Maar er is een scheidslijn wat je nog onder trots kan scharen en wat eerder "wel erg doorzichtelige pogingen zijn "om succes naar je toe te trekken".
en daar zijn de Belgen... heel goed in.
Klopt. Stamboomgewijs gaat we terug tot de overgrootmoeder (van Beethoven).

Pelep
Forum-lid
Berichten: 1041
Lid geworden op: 08 okt 2013 21:05

Pelep 04 feb 2020 16:04

@Codex - heb veel meer gelezen en gehoord over de lessen die kunnen geleerd worden van de nederlandse dames en opleiding. Wat wel gezegd wordt, en dat is niet onterecht, is hoe het mogelijk is dat er geen belgisch talent is terwijl veel van de nederlandse dames in belgische ploegen rijden dus op zich een goede basis zou moeten aanwezig zijn.

Het is ook altijd iets met de ollanders. Vieren we mee het succes, dan zijn is het "naar zich-toe-trekken-compensatiegedrag", doen we dat niet dan zijn we teveel egocentrisch & kijken we enkel naar de belgen.

(neem dat laatste niet te ernstig hé) :lol:

Gebruikersavatar
Kiekeboe
Forum-lid
Berichten: 2436
Lid geworden op: 31 mar 2010 11:03
Locatie: West-Vlaanderen (B)

Gebruikersavatar Kiekeboe 04 feb 2020 16:13

Ik dacht dat hij al geclaimd was door de franzosen ;-)

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 4691
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 04 feb 2020 18:08

codex schreef: 04 feb 2020 14:51 MvdP spreekt duidelijk met een belgische tongval(voor mij als Noorderling).

Ik vind hem persoonlijk ook iemand die beide landen goed kan vertegenwoordigen. Meer als bv een Max Verstappen.
Jackie Groenen heeft dat ook wel in zich.


Het is ook volgens mij typisch belgisch om echt alles wat maar een beetje aan Belgie kan worden gelinkt.....te claimen als Belgisch succes!
Wint Shirin van Anrooy dan komt dat doordat ze een belgische trainer heeft.Wint een andere Nedelandse dan komt dat uiteraard door de tips ter plaatse op het parcours....van veldrijkoning Nys. Ja ja. Die Chinese tafeltennissers winnen hier in Nederland ook alles, door die geweldige Nederlandse trainers. ;)

Ik zie/herken als Fries wel paralellen met dat "kleinland-denken" van de Belgen in het algemeen.

Bv met de schaatsers die hier in Heerenveen komen te wonen.(Thialf)
Werkelijk alle successen worden dan ook geclaimd als zijn de friese successen.Dat is niet alleen met de sport zo,maar ook op ander gebied> ook culturele en economisch successen worden letterlijk of spreekwoordelijk toegejuicht als Friese successen.
Ja je kan het ook trots noemen. Doen we dan ook hier.

Maar er is een scheidslijn wat je nog onder trots kan scharen en wat eerder "wel erg doorzichtelige pogingen zijn "om succes naar je toe te trekken".
en daar zijn de Belgen... heel goed in.


Nederlanders kijken alleen(over het algemeen) naar zichzelf en gebruiken veel minder het "naar zich-toe-trekken-compensatiegedrag".
Ik heb, als vlaming, nooit begrepen dat je pakweg een VdP of Stybar als één van jezelf kan gaan beschouwen. Zeker VdP vertoont, ondanks dat zijn taaltje wat kenmerken van het Zuid-Nederlands heeft, weinig tekenen die verwijzen naar een Vlaamse aard. Dat werd heel erg duidelijk in het vrt-programma enkele jaren geleden waarin jonge sporters werden gevolgd. Het verschil met VanAert kon niet duidelijker zijn.

Plaats reactie