Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Veldrijden 2019-2020

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37663
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 04 feb 2020 18:13

Nu ben ik wel nieuwsgierig wat die verschillen dan zijn en wat er dan zo typisch Nederlands/vlaams aan is?
Less is bore

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5683
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 04 feb 2020 18:25

lugosi schreef: 04 feb 2020 18:08
codex schreef: 04 feb 2020 14:51 MvdP spreekt duidelijk met een belgische tongval(voor mij als Noorderling).

Ik vind hem persoonlijk ook iemand die beide landen goed kan vertegenwoordigen. Meer als bv een Max Verstappen.
Jackie Groenen heeft dat ook wel in zich.


Het is ook volgens mij typisch belgisch om echt alles wat maar een beetje aan Belgie kan worden gelinkt.....te claimen als Belgisch succes!
Wint Shirin van Anrooy dan komt dat doordat ze een belgische trainer heeft.Wint een andere Nedelandse dan komt dat uiteraard door de tips ter plaatse op het parcours....van veldrijkoning Nys. Ja ja. Die Chinese tafeltennissers winnen hier in Nederland ook alles, door die geweldige Nederlandse trainers. ;)

Ik zie/herken als Fries wel paralellen met dat "kleinland-denken" van de Belgen in het algemeen.

Bv met de schaatsers die hier in Heerenveen komen te wonen.(Thialf)
Werkelijk alle successen worden dan ook geclaimd als zijn de friese successen.Dat is niet alleen met de sport zo,maar ook op ander gebied> ook culturele en economisch successen worden letterlijk of spreekwoordelijk toegejuicht als Friese successen.
Ja je kan het ook trots noemen. Doen we dan ook hier.

Maar er is een scheidslijn wat je nog onder trots kan scharen en wat eerder "wel erg doorzichtelige pogingen zijn "om succes naar je toe te trekken".
en daar zijn de Belgen... heel goed in.


Nederlanders kijken alleen(over het algemeen) naar zichzelf en gebruiken veel minder het "naar zich-toe-trekken-compensatiegedrag".
Ik heb, als vlaming, nooit begrepen dat je pakweg een VdP of Stybar als één van jezelf kan gaan beschouwen. Zeker VdP vertoont, ondanks dat zijn taaltje wat kenmerken van het Zuid-Nederlands heeft, weinig tekenen die verwijzen naar een Vlaamse aard. Dat werd heel erg duidelijk in het vrt-programma enkele jaren geleden waarin jonge sporters werden gevolgd. Het verschil met VanAert kon niet duidelijker zijn.
Hoewel supporteren bij mij niet afhankelijk is van de nationaliteit heb ik bij Stybar het gedacht van naar een vlaming te luisteren en te kijken, bij VDPoel zie ik toch meer "nen ollander" voor mij :cry: maar dan wel een sympathieke :lol: :winkthumb:
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

Gebruikersavatar
Joseba
Forum-lid
Berichten: 2609
Lid geworden op: 19 jan 2007 21:19

Gebruikersavatar Joseba 04 feb 2020 18:35

daniel1975 schreef: 04 feb 2020 18:13 Nu ben ik wel nieuwsgierig wat die verschillen dan zijn en wat er dan zo typisch Nederlands/vlaams aan is?
Die verschillen zie je denk ik ook al terug op dit forum sinds het ter ziele gaan van wielertoerist.be? Maar lastig om de vinger op te leggen. En wil er dit topic niet mee vervuilen en of je er een apart topic aan moet gaan wijden... dat wordt mogelijk hommeles..

Afbeelding

Gebruikersavatar
EmPeHa
Forum-lid
Berichten: 3107
Lid geworden op: 30 jun 2014 22:35
Locatie: Achterhoek

Gebruikersavatar EmPeHa 04 feb 2020 21:20

lugosi schreef: 04 feb 2020 18:08
Ik heb, als vlaming, nooit begrepen dat je pakweg een VdP of Stybar als één van jezelf kan gaan beschouwen. Zeker VdP vertoont, ondanks dat zijn taaltje wat kenmerken van het Zuid-Nederlands heeft, weinig tekenen die verwijzen naar een Vlaamse aard. Dat werd heel erg duidelijk in het vrt-programma enkele jaren geleden waarin jonge sporters werden gevolgd. Het verschil met VanAert kon niet duidelijker zijn.
Van Aert, met zijn van oorsprong Nederlandse vader, die België zo ongeveer ontvlucht om zich thuis te voelen bij een Nederlandse World tour ploeg.
Die meldt dat Belgische supporters op het WK pas weer in de gaten hebben dat MvdP in een oranje trui rijdt en dat Wout dan weer wat support krijgt.

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 4691
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 04 feb 2020 21:31

daniel1975 schreef: 04 feb 2020 18:13 Nu ben ik wel nieuwsgierig wat die verschillen dan zijn en wat er dan zo typisch Nederlands/vlaams aan is?
Heb je dan nooit de reeks "De vier kroonprinsen" gezien (naar aanleiding van het stoppen van Nys). De reeks betrof VanAert, VdP, Sweeck en Iserbyt. Er werd ook wat ingezoomd op het leven buiten het crossparcours van deze jonge (denk 3 of 4 jaar geleden) renners. Het verschil was overduidelijk.
Voor alle duidelijkheid; ik hang daar geen waardeoordeel aan vast.

Als je de verschillen tussen Nederlanders en Vlamingen niet kan duiden kan het helpen om hier eens over te praten met mensen met een andere nationaliteit die beide in hun vriendenkring hebben. Zij kunnen je best op de verschillen wijzen.

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 4691
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 04 feb 2020 21:36

EmPeHa schreef: 04 feb 2020 21:20 [

Van Aert, met zijn van oorsprong Nederlandse vader, die België zo ongeveer ontvlucht om zich thuis te voelen bij een Nederlandse World tour ploeg.
Die meldt dat Belgische supporters op het WK pas weer in de gaten hebben dat MvdP in een oranje trui rijdt en dat Wout dan weer wat support krijgt.
Prachtig hoe je hier (onbedoeld) het onderscheid tussen een Vlaming en Nederlander beschrijft, ik zou het zelf niet kunnen.
Dat je het onderscheid tussen een Vlaming en een Belg niet duidt, toont aan dat er nog wat werk is. (tip: Lees de Bourgondiers, ik heb gezien dat er ook in de Nederlandse media veel reclame voor gemaakt is).

Gebruikersavatar
Kiekeboe
Forum-lid
Berichten: 2439
Lid geworden op: 31 mar 2010 11:03
Locatie: West-Vlaanderen (B)

Gebruikersavatar Kiekeboe 04 feb 2020 21:47

daniel1975 schreef: 04 feb 2020 18:13 Nu ben ik wel nieuwsgierig wat die verschillen dan zijn en wat er dan zo typisch Nederlands/vlaams aan is?
Daar zijn hele webpagina's aan gewijd.
Ask Google;
https://www.google.com/search?q=verschi ... e&ie=UTF-8

ottorongo
Forum-lid
Berichten: 2514
Lid geworden op: 27 aug 2011 00:58
Locatie: België

ottorongo 04 feb 2020 23:18

Het is niet mijn bedoeling olie op het vuur te gooien, maar wil wel graag mijn mening (ervaring?) kwijt. Alles wat in het zuiden van Nederland ligt, Zeeuwen, N-babanders en Limburgers hebben volgens mij een meer Vlaamse benaderende mentaliteit en ingesteldheid dan de meer noordelijk gelegen streken. (midden Holland) De echt noordelijke mentaliteit ken ik niet al denk ik dat de Friesen ook weer anders zijn.Deze reactie is in geen enkele zin een kritische beoordeling, ik neem aan dat de Nederlanders dit zelf beter kunnen beoordelen.

ottorongo
Forum-lid
Berichten: 2514
Lid geworden op: 27 aug 2011 00:58
Locatie: België

ottorongo 05 feb 2020 00:12

Even aanvullende verduidelijking bij de vorige post. Wat ik hier bedoelde is , als ik in de drie genoemde provincies ben heb ik niet het gevoel dat ik in Nederland ben want het voelt zo vertrouwt aan.Anders dan wanneer ik ik R'dam of A'dam ben.

kxlight
Forum-lid HC
Berichten: 4506
Lid geworden op: 16 nov 2005 22:05

kxlight 05 feb 2020 07:41

dat is het verschil tussen stad en platteland wat je nu opmerkt... ;-)

Gebruikersavatar
Kiekeboe
Forum-lid
Berichten: 2439
Lid geworden op: 31 mar 2010 11:03
Locatie: West-Vlaanderen (B)

Gebruikersavatar Kiekeboe 05 feb 2020 07:59

Is ook een beetje historisch.
Neem nu Zeeuws Vlaanderen.
Was een onderdeel van het Graafschap Vlaanderen destijds.
De mensen uit die regio, spreken ook wel een dialect dat aanleunt bij het West-Vlaams van de Belgen.
Het is niet omdat je de grens overstapt, dat je plotseling een andere wereld binnenstapt ;-)

Zelf heb ik als West-Vlaming zes jaar gewerkt en gewoond in de provincie Noord-Holland. Niet te vergelijken met de Zeeuwen vind ik.

Ik ga stoppen met zagen, wat heeft dit eigenlijk met veldrijden te maken? :o

codex
Forum-lid
Berichten: 1057
Lid geworden op: 04 jul 2012 09:40

codex 05 feb 2020 09:14

Eigenlijk heeft iedereen die wat opmerkt over dit onderwerp, daar een genuanceerde en voorzichtige opmerking over.Dat is mooi natuurlijk.


Vanmiddag weer veldrijden(woensdagmiddag).
Ben benieuwd naar wat Betsema doet en zonder VDP en Pidcock(heb ik begrepen) kunnen de Belgische mannen onderling weer strijden.

Op Eurosport tv Maldegem cross
vrouwen om 13.45 en mannen 16.30 uur (uitzending)

Plaats reactie