Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Op zoek naar een u23 team

Lewis2001
Forum-lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 01 okt 2018 16:26

Lewis2001 12 aug 2019 17:31

Ik ben 18 jaar en 2de jaars junior. Volgend jaar betekent dit dus dat ik moet overstappen naar een nieuwe categorie: de beloften/u23. Dit is toch een heuse stap ook omdat ik volgend jaar ga studeren. Mijn vraag is nu of iemand toevallig een goede u23 ploeg kent die renners zoekt en hun renners begeleidt in de combinatie wielrennen/hogere studies?
Laatst gewijzigd door Lewis2001 op 12 aug 2019 19:17, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15946
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 12 aug 2019 17:46

Kunnen de trainers in je huidige ploeg je geen goed advies geven?
Als je huidige ploeg geen beloften/U23 ploeg heeft zijn er je waarschijnlijk toch al velen voorgegaan.
Vraag eens of zij je niet willen helpen bij je keuze.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Lewis2001
Forum-lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 01 okt 2018 16:26

Lewis2001 12 aug 2019 17:51

Mijn huidige ploeg heeft wel een u23 afdeling maar qua begeleiding moet je het toch allemaal zelf doen. Ik zou toch graag wat advies krijgen op gebied van training en voeding want alleen lukt het mij niet

Najieto
Forum-lid
Berichten: 363
Lid geworden op: 06 mei 2016 11:05

Najieto 12 aug 2019 20:56

Welke omgeving? Lijkt me wel handig dat je een club in de buurt zoekt die je daarin kan ondersteunen.
BMC Roadmachine 02 2019
BMC Teamelite 02 2020

Lewis2001
Forum-lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 01 okt 2018 16:26

Lewis2001 12 aug 2019 22:55

Najieto schreef: 12 aug 2019 20:56 Welke omgeving? Lijkt me wel handig dat je een club in de buurt zoekt die je daarin kan ondersteunen.
Ofwel omgeving Vlaamse Ardennen ofwel de omgeving waar ik ga studeren nl. Brussel

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5228
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 13 aug 2019 09:05

In Vlaanderen zal je maar bij een beperkt aantal belofte ploegen een eigen 'goede begeleiding' krijgen (EFC en Lotto en ik moet passen?). Veelal biedt de ploeg in de eerste plaats aan om samen met hen wedstrijden te rijden, eventueel een stage en eventueel kan je materiaal krijgen.

Een persoonlijke begeleiding moet je veelal zelf verzorgen. Je zal daarom veelal zelf een trainer moeten zoeken.

Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat veel Vlaamse -junioren- ploegen naar begeleiding toch te kort schieten. Niet zozeer omdat ze de begeleiding niet aanbieden (wat een keuze kan zijn). Maar omdat ze niet goed duiden wat wel een goede begeleiding is. Je weet dus gewoon niet wat je moet zoeken.

Maar kaart het zeker eens aan bij je huidige ploeg. Je kent de mensen daar, je hebt er misschien heel wat vrienden -wat ook belangrijk is. Misschien is het niet nodig om weg te gaan.

Omgekeerd is het zeker eens de moeite om contact op te nemen met de ploegen uit je regio. Ben je geen topper zal je de ploeg zelf moeten zoeken en je hen eens moet uithoren wat ze aanbieden. Soms zorgen ze voor een trainer maar moet je zelf betalen voor materiaal, soms zorg je zelf voor een trainer en krijg je materiaal. Voor een topper willen de ploegen wel eens zelf alles verzorgen. Maar voor de meeste renners is het een standaard aanbieding waar ze tevreden mee mogen zijn.

De beloften ploegen uit je regio ken ik niet.

Walter

Gebruikersavatar
mao
Forum-lid HC
Berichten: 4526
Lid geworden op: 22 jul 2007 02:47

Gebruikersavatar mao 13 aug 2019 09:35

Ik heb weinig nog toe te voegen aan Walter zn uitleg, meestal zijn het de ouders die alles verzorgen.
Zorg dat je bij een ploeg komt waar de sfeer goed is, je bent veel met elkaar op pad. Van de resultaten ga je het niet hebben, tenzij je Evenepoel heet ;-).
Het nivo is vele malen hoger dan bij junioren., bereid je er maar op voor.

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5228
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 13 aug 2019 11:40

Ps; de kleinere ploegen zoeken altijd renners. Echt niet bang zijn je te presenteren. Als je nu je meeste koersen kan uitrijden kom je wel ergens terecht.

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5228
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 13 aug 2019 11:43

Ps bis: en kijk ook eens over de taalgrens. Ook daar kan je een ploeg vinden.

Lewis2001
Forum-lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 01 okt 2018 16:26

Lewis2001 13 aug 2019 14:42

Bedankt voor jullie uitleg. Ik kan zeker niks slecht zeggen over mijn huidige ploeg. Het is een zeer familiale groep met een goede sfeer en waar niks moet. Maar trainingsschema’s of materiaal is er niet. Dit maakt het niet makkelijk als je ouders verwachten dat je alles zelf betaald. Ik heb mezelf al gepresenteerd aan een (kleinere) ploeg die zich toelegt op studenten die op niveau willen koersen maar heb nooit een antwoord gekregen...

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5228
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 13 aug 2019 15:29

Lewis2001 schreef: 13 aug 2019 14:42 ...Ik heb mezelf al gepresenteerd aan een (kleinere) ploeg die zich toelegt op studenten die op niveau willen koersen maar heb nooit een antwoord gekregen...
Niet opgeven en nog eens gaan horen ;-). Ze zijn idd niet altijd snel met antwoorden en het seizoen is nog niet voorbij. Uiteindelijk hebben ze maar een beperkt aantal plaatsen en kijken ploegen ook wel eens de kat uit de boom.

Van wat ik rond mij zie; buiten een top 3 tot top 5 van renners in België moet de rest echt wel zijn eigen ploeg zoeken en staan ze er ook voor om alles zowat zelf te betalen.

Zelfs belgische juniors die Nation Cup mogen rijden en die niet tot die absolute top horen, moeten zelf hun plieg zoeken en heel hun hobby bekostigen -door hun ouders.... En U23 ploegen zijn nauwelijks op de hoogte van wat goede U19 renners zijn (op die 3 tot 5 beste na dan).

Als je zelf denkt wel een redelijke niveau te halen kan het helpen om met een inspanningstest aan te tonen wat je waard ben. Maar ook daar ben je dan weer rap 200 euro kwijt.

Helaas is fietsen een zeer dure hobby.
Daarnaast zie ik idd dat heel wat U23 jongens op kosten van hun ouders leven en zelfs niet meer studeren.
Die ene renner die ik goed ken die dus idd als junior Nation Cup reed, is nu in zijn U23 ploeg de enige die studeert.

Omgekeerd ken ik er ook die zowat jouw pad -studeren en als 18 jarige niet tot een top horen- volgen en op 23 jaar wel prof worden. Maar zonder steun van ouders dus zeer moeilijk.

Op zich zou mijn advies zijn bij je ploeg te blijven als je je er goed voelt en als hun wedstrijdprogramma je interesseert.

Walter

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 13 aug 2019 18:09

Je kan beter zelf naar een trainer op zoek gaan, dan verwachten dat het via een team komt. Overal hetzelfde verhaal, veel praatjes, volgend jaar wordt 't allemaal fantastisch, maar meestal valt het allemaal ieder jaar weer tegen.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Plaats reactie