Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Schijfrem UCI Koers

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8288
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 09 aug 2019 09:40

@Squeezer, jij durft over die molshoop.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6053
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 09 aug 2019 10:21

japiecarbon schreef: 09 aug 2019 09:37
MarkVeenstra schreef: 09 aug 2019 09:16 Joh, dat er een voorkeur is voor rijden met schijven dat is prima en snap ik. Maar elke keer komt het argument naar voren dat je later kunt remmen en dat profs er sneller mee fietsen (dalen). Dat is - natuurkundig gezien - pertinent niet waar... dat kan gewoon niet. Meer remkracht heb je niets aan als je grip met het wegdek niet verbeterd
Maar heb je dan te weinig grip?? Ik heb nog nooit, maar dan ook nooit een slippend voorwiel gehad tijdens het remmen in een afdaling. En ik durf toch wel te stellen dat ik aardig kan afdalen. Dus ik zit niet aan de limiet van de grip van mijn voorband… Dus ik zou nog wat meer remkracht kunnen hebben.

Met schijven kan je echt harder remmen dan met velg remmen. Maar voor mij nog niet genoeg reden om over te stappen, ik vind de herrie van schijven toch nog wel een vervelend puntje.
Met fatsoenlijke velgremmen lukt het toch wel om je voorwiel te laten blokkeren. Je zoekt het liever niet op in volle afdaling uiteraard, dus geen "last van" gehad.}
In jouw geval geloof ik dan wel in schijfremmen, die met hun dosseerbaarheid je dichter bij de limiet van je banden durven laten komen.

@TL. Ik ben het mee eens dat mechanische schijfremmen niet wezenlijk anders zijn dan velgremmen. Zelfde techniek, grotere remblokken, maar kleinere schijf (velgrem is je velg de schijfdiameter). Daarom zou ik dat, met de tijd, nog wel naar hydraulisch willen upgraden... want daar zit in mijn ogen het voordeel in. (maar dan zouden hydraulische velgremmen ook prima kunnen).
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8288
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 09 aug 2019 10:50

SqueeZer schreef: 09 aug 2019 10:34
Jans schreef: 09 aug 2019 09:40 @Squeezer, jij durft over die molshoop.
Tegenover de meesten op het forum leef ik toch wel in een regio waar er wat meer dan een molshoop ligt :roll: :lol: :mrgreen:
Maar niet iedereen fietst het hele jaar in zijn eigen regio. Ik wel voornamelijk, maar dan maak ik weer veel meer hoogtemeters dan jij.

Gebruikersavatar
sloeren
Forum-lid
Berichten: 1860
Lid geworden op: 04 mei 2012 10:43
Locatie: Krimpenerwaard

Gebruikersavatar sloeren 09 aug 2019 11:10

Het wordt wel heel lastig om net zoveel hoogtemeters als Jans te maken als je in West-Vlaanderen woont.
In door je neus, uit door je mond. Vanuit je middenrif..

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8288
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 09 aug 2019 11:35

SqueeZer schreef: 09 aug 2019 11:13
sloeren schreef: 09 aug 2019 11:10 Het wordt wel heel lastig om net zoveel hoogtemeters als Jans te maken als je in West-Vlaanderen woont.
In door je neus, uit door je mond. Vanuit je middenrif..
Kuch Zuid West Vlaanderen tussen Kemmelberg ('heuvelland) - Noord Frankrijk en de Vlaamse Ardennen in wat dus ook mijn voornaamste speelterrein is, blijft mijn vraag hoeveel van die hoogtemeters Jans gemaakt heeft met een schijfrem fiets.
Als jij meer gegevens achterlaat dan dat je nog weet, weet ik redelijk nauwkeurig hoeveel hoogtemeters je gemaakt hebt. ;)
Ik hoef niets over een schijfremfiets te weten, daar zeg ik ook niets over. Maar met mijn gewichtje lukt het prima om in berggebied zonder problemen beneden te komen. (tot nu toe).

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6053
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 09 aug 2019 11:49

Het is wel altijd zo'n lekkere dooddoener: "Je mag pas een mening hebben, als je het zelf hebt ervaren." Terwijl technische feitelijkheden gewoon naast elkaar gelegd kunnen worden. Een velgrem is ook een schijfrem, maar met een hele grote diameter ;). Om af te remmen heb je remkracht nodig, en weerstand met het wegdek. Hoe meer weerstand met het wegdek, hoe minder remkracht je nodig hebt. Dosseerbaarheid komt voort uit hydraulic, niet uit de schijf. Als je schijfremmen rijdt, heb je vaak ruimte voor bredere banden --> Dus kan je meer remkracht overbrengen op het wegdek, mits je die bredere (28mm of meer) banden ook daadwerkelijk monteert. Een versleten schijf vervangen is minder kostbaar dan een versleten velg. Een schijf bij een schijfrem is in natte omstandigheden veel snelle schoon/droog geremd dan een velg. Onder warme omstandigheden in lange afdalingen waar je ongewild slepend moet remmen is het risico op ontploffende banden tgv remmen bij schijfremmen 0, en bij velgremmen ..tsja, aanwezig.

Maar kennelijk kan/mag ik dit allemaal niet benoemen of opschrijven, omdat ik geen ervaring heb met hydraulische schijfremmen op racefietsen. En technisch inzicht en wetenschap is ook slechts een mening uiteraard :lol:
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 09 aug 2019 13:34

Pffff (ik weet weer waarom ik niet meer in het schijfrem topic kom)
Afbeelding

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 09 aug 2019 13:43

Natuurlijk mag je dat noemen Mark, maar je hebt hier op het forum ook een stroming die mordicus tegen schijfremmen zijn en ook alles uit de kast halen om hun gelijk te bewijzen/halen.
Alles moet bij het oude blijven zoals vroeger, dat gevoel...
Ik heb zelf op dit moment een racer met velgremmen en 1 met schijfremmen en rij met beide met evenveel plezier, grootste nadeel vind ik het meergewicht van de fiets met schijfremmen, verder alleen maar voordelen.

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8288
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 09 aug 2019 13:55

@scottpitch, je hebt gelijk, maar er is ook een stroming die mordicus tegen velgremmen is. Die doen niet onder voor elkaar.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15821
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 09 aug 2019 17:44

Pff.
Vinden jullie dit niet vermoeiend?
Iedereen doet wat hij/zij zelf wil.
Dikwijls hoor je als anti het gewicht en de kosten van de schijfremfiets voorbijkomen.

Bij mij gaat het hem er vooral om dat ik,
- Behoudens bij extreem veel wind, het ganse jaar met mijn hoge carbon velgen kan rijden.
- Bij langere afdalingen of rijden in groep met veel minder kracht kan afremmen. Ik ben nu eenmaal een erg voorzichtige daler.

Mijn huidige schijfremfiets weegt ongeveer 500 gram meer dan mijn vorige velgremfiets maar met mijn eigen gewicht van iets onder de 90 kg is dat een verwaarloosbaar percentage. :)
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8288
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 09 aug 2019 17:47

Lcsmet schreef: 09 aug 2019 17:44 Pff.
Vinden jullie dit niet vermoeiend?
Iedereen doet wat hij/zij zelf wil.
Dikwijls hoor je als anti het gewicht en de kosten van de schijfremfiets voorbijkomen.

Bij mij gaat het hem er vooral om dat ik,
- Behoudens bij extreem veel wind, het ganse jaar met mijn hoge carbon velgen kan rijden.
- Bij langere afdalingen of rijden in groep met veel minder kracht kan afremmen. Ik ben nu eenmaal een erg voorzichtige daler.

Mijn huidige schijfremfiets weegt ongeveer 500 gram meer dan mijn vorige velgremfiets maar met mijn eigen gewicht van iets onder de 90 kg is dat een verwaarloosbaar percentage. :)
En omdat je het vermoeiend vindt van anderen doe je er ook nog maar een schepje bovenop?

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15821
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 09 aug 2019 19:51

Jans schreef: 09 aug 2019 17:47
Lcsmet schreef: 09 aug 2019 17:44 Pff.
Vinden jullie dit niet vermoeiend?
Iedereen doet wat hij/zij zelf wil.
Dikwijls hoor je als anti het gewicht en de kosten van de schijfremfiets voorbijkomen.

Bij mij gaat het hem er vooral om dat ik,
- Behoudens bij extreem veel wind, het ganse jaar met mijn hoge carbon velgen kan rijden.
- Bij langere afdalingen of rijden in groep met veel minder kracht kan afremmen. Ik ben nu eenmaal een erg voorzichtige daler.

Mijn huidige schijfremfiets weegt ongeveer 500 gram meer dan mijn vorige velgremfiets maar met mijn eigen gewicht van iets onder de 90 kg is dat een verwaarloosbaar percentage. :)
En omdat je het vermoeiend vindt van anderen doe je er ook nog maar een schepje bovenop?
Ik schreef toch dat remmen met schijfremmen minder vermoeiend is. :mrgreen: :mrgreen:
I know myself like no one else
Nothing to defend

Plaats reactie