Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Schijfrem UCI Koers

hagi
Forum-lid
Berichten: 366
Lid geworden op: 12 aug 2009 20:45

hagi 09 aug 2019 20:10

Men moet zelf weten waarmee men rijdt maar ik rij velgrem ook in zwitserland en sauerland met latex binnenbanden.
Net nieuwe prorace met di2 gekocht.
Kan toch geen hoge carbon velgen rijden met mijn 60 kilo.
Waai ik weg bij een windvlaag en met klimmen telt elke gram.
Ben overtuigd dat schijfremmen als ze nare bijgeluiden kunnen verhelpen en betaalbare fietsen komen die aan het gewicht komen van mijn velgrem fiets ik overstap.
Maar kan me geen 12000 euro voor lichtgewicht schijfrem fiets permitteren.

ccc
Forum-lid
Berichten: 142
Lid geworden op: 24 feb 2011 21:24

ccc 13 aug 2020 13:13

1 jaar later : foto van de 1ste rij uit de 1ste rit van de Dauphine : waar zijn de schijfremmen gebleven ? Blijkbaar wordt er in de profrangen stilaan meer en meer teruggegrepen naar de ' klassieke' fiets ? weg schijven , weg laag aangezette achtervorken , weg volledige integratie kabels .

https://sporza.be/nl/2020/08/13/tom-dum ... me=DM57260
ccc

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37377
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 13 aug 2020 13:18

Grappige foto inderdaad: niet 1 schijfrem te zien.
Less is bore

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6058
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 13 aug 2020 13:25

Jups.,

Ik las een soort column hierover op cycling tips (na de strade bianchi zege van van Aart).
Behalve dat ze de extra remkracht niet nodig hebben, en velgremmen dus gewoon nog altijd best voldoen. Was de stellingname dat het toch met gewicht te maken heeft.

En dan vooral dat het alternatief voor, bijvoorbeeld Lotto Jumbo, een schijfremfiets van een kleine kg zwaarder is. De keuze zou dan niet zo zeer zijn omdat velgremmen beter voldoen, maar omdat het alternatief nog niet op gewicht is.
Terwijl de specialized fietsen met schijven en tubes rond de 7kg zullen hangen. Haalt Bianchi dat nog lang niet. Ze haalden ook de zware pinarello's aan, die in de tour vorig jaar et lightweight wielen gingen rijden in de bergen ondanks de matige aerodynamica van die willen. En het feit dat Lotto Jumbo vorig jaar al eens een ander voorwiel stak dan van hun eigen leverancier.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37377
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 13 aug 2020 13:38

Ja maaarrrrr....... aero is toch veel belangrijker dan gewicht!?
Less is bore

barverme
Forum-lid
Berichten: 377
Lid geworden op: 25 jun 2019 10:34

barverme 13 aug 2020 13:40

Die foto is wel maar een momentopname he. De meerderheid van de profploegen rijdt inmiddels met schijfremmen. Je ziet bijvoorbeeld AG2R, die volgend seizoen ook overschakelen op schijfremmen (BMC). Bij Sunweb krijgen de renners de keuze, maar als Cervélo beslist zich uitsluitend op schrijfremmen te richten, valt die keuze ook weg. Eigenlijk zijn Bianchi (Jumbo) en Ineos (Pinarello) de enigen die nog blijven vasthouden aan velgremmen. Niet dat ik zo'n fan van schijfremmen ben hoor. Het is vooral een kwestie van marketing imho.
Alleen: stel je eens voor dat het tijdens de beklimming van de Poggio vorige week zwaar begint te regenen. Dan zou Alaphilippe in de afdaling misschien wel zijn weggereden van Van Aert en had Van Aert zijn velgremfiets vervloekt. Of denk maar aan die alpenrit vorig jaar in de Tour die stopgezet werd. Als die niet stopgezet wordt, zitten Ineos en Jumbo met een groot probleem...

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37377
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 13 aug 2020 13:46

Leuk verhaal, maar op de “momentopname” zie ik 6 verschillende ploegen met velgremmen rijden.....
Less is bore

ippe
Forum-lid
Berichten: 148
Lid geworden op: 12 jan 2014 18:36

ippe 13 aug 2020 13:58

Voor een prof is het gewicht belangrijk. Je kan toch niet harder remmen dan de banden grip hebben.
En een renner die als een dwijl daalt zal dat met schijven ook doen.
Voor de gemiddelde wielertoerist zijn schijven nuttig wanneer ze de bergen opzoeken.
Canyon Ultimate CF sl Movistar.
Gios Torino Professional '84.
Colner Strada '74.

BartNL
Forum-lid
Berichten: 526
Lid geworden op: 22 jun 2014 13:01

BartNL 13 aug 2020 14:02

barverme schreef: 13 aug 2020 13:40 Alleen: stel je eens voor dat het tijdens de beklimming van de Poggio vorige week zwaar begint te regenen. Dan zou Alaphilippe in de afdaling misschien wel zijn weggereden van Van Aert en had Van Aert zijn velgremfiets vervloekt. Of denk maar aan die alpenrit vorig jaar in de Tour die stopgezet werd. Als die niet stopgezet wordt, zitten Ineos en Jumbo met een groot probleem...
wel een grappige vergelijking van Alaphilippe en Van Aert. Wanneer je nu naar de afdaling keek leek Van Aert de superieur remmende fiets te hebben d.w.z. Alaphilippe leek zich een paar keer te veremmen waardoor Van Aert er bij kwam.
Argument voor de schijfremmen is 6.8kg UCI minimum gewicht en dat je dat met schijfremmen ook haalt. Stel; dat die limiet er niet op zou zitten dan zou geen enkele prof in een wedstrijd schijfremmen gebruiken.

barverme
Forum-lid
Berichten: 377
Lid geworden op: 25 jun 2019 10:34

barverme 13 aug 2020 14:06

Klopt, ook bij Colnago nog velgremmen. Maar het klopt gewoon niet dat er 'teruggegrepen' wordt naar de velgrem. Er is geen tendens om terug over te schakelen op velgremmen. Die 6 ploegen reden vorig jaar ook met velgremmen he.
Kijk, een renner wil vooral een fiets die zo licht en aerodynamisch mogelijk is. Als dat niet kan met schijfremmen, bijvoorbeeld omdat hun fiets dan meer dan een halve kilo zwaarder zou zijn dan de versie met velgremmen, dan kiezen ze uiteraard voor velgremmen. Logisch ook, zo'n halve kilo kan echt wel een verschil maken in een zware alpenrit.
Bij Specialized (en anderen) beweren ze nu dat ze met de nieuwe tarmac een fiets hebben gemaakt die met schijfremmen toch licht (6.8 kg) en bijna even aerodynamisch als de Venge hebben gemaakt, maar ik zie vooral veel marketingblabla en gegoochel met cijfers (zoveel percent lichter, zoveel percent stijver, zoveel percent minder 'drag' ...).

barverme
Forum-lid
Berichten: 377
Lid geworden op: 25 jun 2019 10:34

barverme 13 aug 2020 14:10

Ik denk dat Van Aert die dag eerder de superieur remmende renner was ipv de superieur remmende fiets had. Dat viel inderdaad op. Normaal is Alaphilippe een zeer goede daler, maar die dag heeft hij zich inderdaad een paar keer verslikt in een bocht.
Vergeet niet dat Van Aert een veldrijder is he, die mannen hebben een controle over de fiets waar andere renners alleen maar van kunnen dromen.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12477
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 13 aug 2020 14:14

Het is 100% een gewichtsding. Van veel merken zitten de schijfremfietsen met sponsor onderdelen op 7.5 of meer.

Dat kan je toch nooit aan een klimmer verkopen. de laatste 100gram afvallen en dan een fiets meegeven van 6 a 700 gram zwaarder.

Ook de reden dat een aantal schijfrem only merken nu lichte klimfietsen gaan maken SL7, addict etc en die krijg je als particulier mits shimano (campa weet ik niet) makkelijk onder de 6.8 ook met 50mm wielen.

Plaats reactie