Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Werelduurrecordpoging Victor Campenaerts

vermeulen
Forum-lid
Berichten: 1259
Lid geworden op: 14 sep 2008 12:58

vermeulen 17 apr 2019 10:36

Hartstikke mooi dat hij het geflikt heeft!
En ook wel mooi dat dat verdomde record van Wiggo eindelijk gesneuveld is.
Ik ben benieuwd hoe lang deze blijft staan, ik vermoed heel lang.

bve
Forum-lid
Berichten: 1170
Lid geworden op: 13 jan 2011 18:09

bve 17 apr 2019 10:39

Ik had liever gezien dat Cancellara, Wiggins of Tony Martin het record (nog) zou hebben. Dat neemt niet weg dat Campenaerts een geweldige prestatie heeft neergezet en terecht het WUR op zijn naam heeft staan. Dit heeft trouwens verder niks met nationalistisch denken te maken want Dion Beukeboom staat niet in mijn lijstje, maar puur met het feit dat Campenaert (nog) geen grote naam is in het wielrennen. Verder heb ik in mijn leven 2 keer een trainingskoers gewonnen en heeft mijn oma 6 maanden in België gewoond, daarmee ben ik naar goede Belgische gewoonte een halve Belg. Dit onofficiële 'Belgschap' is officieel bevestigd door Michel Wuyts. Daarmee is Campenaerts ook mijn nationale held.

Wiggins reed natuurlijk in Londen omdat hij van de show hield (6000 toeschouwers) en zeker was van het WUR. Campenaerts reed op hoogte omdat hij volledig professioneel is en voor het hoogst haalbare ging.

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7823
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 17 apr 2019 10:53

Gisteren een prachtige prestatie van Ajax gezien. Alleen dat negatieve gezever van Johan Derksen daarna nam voor mij iets van de euforie weg.
Gisteren een prachtige prestatie van Campenearts mogen volgen Alleen toen ik daarna hier op het forum keek....
Do or don’t, there is no try

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16063
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 17 apr 2019 10:58

...Speelde Tom de Groot voor Johan Derksen en was de rest wel positief?
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
raven14
Forum-lid
Berichten: 3340
Lid geworden op: 13 dec 2013 18:25

Gebruikersavatar raven14 17 apr 2019 11:10

Prachtig uurrecord, historisch ook: +55km binnen het uur. Dit moment en zijn naam op de lijst van recordhouders: dat pakken ze hem nooit meer af.

Er zijn misschien wel renners die de benen hebben om in potentie sneller te gaan dan Vocsnor, maar het is de verdienste van Campenaerts dat hij alles aan zichzelf, materiaal en omgeving rondom hem optimaliseerde en perfectioneerde, om tot dit resultaat te komen. Klakske af!

En inderdaad, hopelijk kan deze prestatie die anderen (ook de zogenaamde toppers dan) aansporen om de uitdaging van het Uur aan te gaan. Zo eenvoudig zal het niet zijn om dit van de tabellen te rijden.
Afbeelding

Roelants
Forum-lid
Berichten: 236
Lid geworden op: 25 jul 2015 13:14

Roelants 17 apr 2019 11:13

Enzzo schreef: 17 apr 2019 10:53 Gisteren een prachtige prestatie van Ajax gezien..
Gisteren een prachtige prestatie van Campenearts mogen volgen ...
+1

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5650
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 17 apr 2019 16:36

Kiekeboe schreef: 17 apr 2019 09:00 Beste Tom,
indien Wiggens in dezelfde omstandigheden had moeten fietsen zoals Merckx in 1972 (zelfde fiets en fietshouding) dan zou Wiggens notabene slechts 44km gereden hebben.
Dus stop met zeuren over de prestatie van Wiggens.
Waarmee ik wil zeggen, de omstandigheden zullen nooit dezelfde zijn.
Het blijven sterke prestaties, zowel van Eddy, Brad en Victor.
eerlijk gezegd, geloof ik niks van. Zelfs op Lucien Van Impe ( toch geen uitzonderlijk tijdrijder :-( ) en al zeker niet op een zoetemelk kon merckx op een uur tijdrijden uitzonderlijk eens meer dan 3 minuten nemen.
Wat zou hij dan 5 kms/u sneller dan Wiggins rijden?
( alhoewel, wie zei er weer tijdens de RVV: hij rijdt 5 kms rapper dan wij) ...:-)
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

Gebruikersavatar
robbebopper
Forum-lid HC
Berichten: 5713
Lid geworden op: 09 aug 2006 16:32

Gebruikersavatar robbebopper 17 apr 2019 16:41

Van der Poel was niet negatief toen ze hem voor de start van de Brabantse pijl vroegen of zo’n uurrecord iets voor hem zou kunnen zijn.

:lol:

Gebruikersavatar
robbebopper
Forum-lid HC
Berichten: 5713
Lid geworden op: 09 aug 2006 16:32

Gebruikersavatar robbebopper 17 apr 2019 16:42

Oh ja, nog iets. Ik ben op en top Nederlander, en ik heb dit topic geopend, en niet een Belg!

Dus.

bve
Forum-lid
Berichten: 1170
Lid geworden op: 13 jan 2011 18:09

bve 17 apr 2019 17:04

fiedoo schreef: 17 apr 2019 16:36
Kiekeboe schreef: 17 apr 2019 09:00 Beste Tom,
indien Wiggens in dezelfde omstandigheden had moeten fietsen zoals Merckx in 1972 (zelfde fiets en fietshouding) dan zou Wiggens notabene slechts 44km gereden hebben.
Dus stop met zeuren over de prestatie van Wiggens.
Waarmee ik wil zeggen, de omstandigheden zullen nooit dezelfde zijn.
Het blijven sterke prestaties, zowel van Eddy, Brad en Victor.
eerlijk gezegd, geloof ik niks van. Zelfs op Lucien Van Impe ( toch geen uitzonderlijk tijdrijder :-( ) en al zeker niet op een zoetemelk kon merckx op een uur tijdrijden uitzonderlijk eens meer dan 3 minuten nemen.
Wat zou hij dan 5 kms/u sneller dan Wiggins rijden?
( alhoewel, wie zei er weer tijdens de RVV: hij rijdt 5 kms rapper dan wij) ...:-)
Dat is met 2 maten meten, Wiggins wint 10 km/h door de aerodynamica op Merckx, door die zelfde aerodynamische houding verliest Wiggins weer 5 km/h aan vermogen. Nu zet je het vermogen van opgevouwen Wiggins op de fiets van Merkcx en hij rijdt plots nog maar 44 km/h.

Gebruikersavatar
Kiekeboe
Forum-lid
Berichten: 2426
Lid geworden op: 31 mar 2010 11:03
Locatie: West-Vlaanderen (B)

Gebruikersavatar Kiekeboe 17 apr 2019 17:18

Ik heb dit niet uitgevonden. Hebben ze verteld tijdens de documentaire "wereldrecord" onlangs uitgezonden op canvas. Of het waar is? Geen idee.
Link: https://sporza.be/nl/2018/02/06/in-de-f ... 1-3139358/

Klein_Verzet
Forum-lid
Berichten: 759
Lid geworden op: 20 okt 2018 10:53

Klein_Verzet 17 apr 2019 18:13

Kiekeboe schreef: 17 apr 2019 09:00 Beste Tom,
indien Wiggens in dezelfde omstandigheden had moeten fietsen zoals Merckx in 1972 (zelfde fiets en fietshouding) dan zou Wiggens notabene slechts 44km gereden hebben.
Dus stop met zeuren over de prestatie van Wiggens.
Waarmee ik wil zeggen, de omstandigheden zullen nooit dezelfde zijn.
Het blijven sterke prestaties, zowel van Eddy, Brad en Victor.
Wiggins zou gem. zo'n 460w hebben gereden met een massa (gewicht) van ca. 77kg. Op 'n hoogte van ca. 2000m boven de zeespiegel is de zuurstofopname met een factor 0,92 verminderd. De CdA van Merckx zal rond de o,300 (smal stuurtje, diep in de beugels) zijn geweest.

Voer ik deze data hier in dan zou Wiggins 49,54km hebben gereden bij nagenoeg dezelfde omstandigheden als Merckx.

Plaats reactie