Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Wielerseizoen 2019

Gebruikersavatar
marcuse
Forum-lid
Berichten: 467
Lid geworden op: 13 aug 2006 18:16

Gebruikersavatar marcuse 16 mei 2019 22:33

Lees net dit op het AD:

“WorldTour schrapt klassiekers voor vrouwen

De wielerwedstrijden Waalse Pijl en Luik-Bastenaken-Luik voor vrouwen staan komend seizoen niet meer op de kalender van de WorldTour.

Beide klassiekers voldeden dit jaar niet aan de eisen van de WorldTour, die voorschrijven dat een koers minimaal 45 minuten live op televisie te volgen moet zijn. Organisator ASO en de Belgische televisiezender RTBF hebben al laten weten dat ze volgend jaar ook geen rechtstreekse uitzending gaan verzorgen.

,,Ik vind het heel jammer dat ASO, RTBF en de politiek hier niet voor kunnen zorgen", vertelde Tom Van Damme, de voorzitter van de Belgische wielerbond aan Direct Vélo. ,,Ik begrijp niet waarom niemand hierin wil investeren. Dit is betreurenswaardig voor de sponsors van het vrouwenwielrennen.”

Anna van der Breggen won dit seizoen voor de vijfde keer de Waalse Pijl. Annemiek van Vleuten schreef Luik-Bastenaken-Luik op haar naam.”

Dit slaat toch nergens op.

kxlight
Forum-lid HC
Berichten: 4506
Lid geworden op: 16 nov 2005 22:05

kxlight 17 mei 2019 09:34

Tja de UCI zou in feite de organisatie van de vrouwenwedstrijd moeten koppelen aan mannenwedstrijd. Dus je organiseert beide en zendt beide uit of helemaal niets. Kijken of de organisaties en tv-zenders dan bereid zijn om dan maar helemaal niks uit te zenden.

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 4691
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 17 mei 2019 15:24

kxlight schreef: 17 mei 2019 09:34 Tja de UCI zou in feite de organisatie van de vrouwenwedstrijd moeten koppelen aan mannenwedstrijd. Dus je organiseert beide en zendt beide uit of helemaal niets. Kijken of de organisaties en tv-zenders dan bereid zijn om dan maar helemaal niks uit te zenden.
Waarom zou je dat doen? Er kijkt gewoon geen kat naar die vrouwenwedstrijden (zie bijvoorbeeld live uitzending RVV op Canvas), het is dan gewoon een economische conclusie om die niet meer uit te zenden. In tegenstelling tot het damesveldrijden, daar wordt wel massaal naar gekeken; dus daarvan worden nagenoeg alle wedstrijden live uitgezonden. Nu ja, in Vlaanderen toch.

Gebruikersavatar
marcuse
Forum-lid
Berichten: 467
Lid geworden op: 13 aug 2006 18:16

Gebruikersavatar marcuse 17 mei 2019 15:55

Om de ongelijkheid in media aandacht te bestrijden, zou wat mij betreft de publieke omroep moeten worden verplicht de zendtijd 50/50 te verdelen tussen heren en dames sporten. Krijgen de dames de aandacht die ze verdienen en komt er misschien een einde aan dat oeverloze heren voetbal geklets.

jorisb
Forum-lid
Berichten: 1279
Lid geworden op: 21 mar 2008 10:56

jorisb 17 mei 2019 17:56

RVV is een slecht voorbeeld, daar reden de vrouwen de finale tijdens de finale van de mannen. Als je kijkt naar de Amstel Gold race (vrouwen mannen niet overlappend) bijvoorbeeld waren de kijcijfers al heel veel beter en zaten ze heel dicht bij de kijcijfers voor de mannen.

Gebruikersavatar
robbebopper
Forum-lid HC
Berichten: 5713
Lid geworden op: 09 aug 2006 16:32

Gebruikersavatar robbebopper 19 mei 2019 18:42

Jumbo Visma doet goede zaken in Duinkerken.

Drie keer Groenewegen, twee keer Teunissen. En natuurlijk het eindklassement van Mike Teunissen.
Bijzondere tactiek in de eindsprint vandaag. Teunissen leek de sprint voor Groenewegen aan te trekken, maar die liet meteen een gat vallen, waardoor Teunissen los kwam van het peloton.

Die is wel in de vorm van zijn leven trouwens.

Gebruikersavatar
robbebopper
Forum-lid HC
Berichten: 5713
Lid geworden op: 09 aug 2006 16:32

Gebruikersavatar robbebopper 19 mei 2019 18:46

Oh, het was geen tactiek, maar een afloper bij Groenewegen lees ik net bij Wielerflits.

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 4691
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 19 mei 2019 18:51

jorisb schreef: 17 mei 2019 17:56 RVV is een slecht voorbeeld, daar reden de vrouwen de finale tijdens de finale van de mannen. Als je kijkt naar de Amstel Gold race (vrouwen mannen niet overlappend) bijvoorbeeld waren de kijcijfers al heel veel beter en zaten ze heel dicht bij de kijcijfers voor de mannen.
Interessant, heb je daar ook cijfermateriaal van, of komt het uit de losse pols.

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 4691
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 19 mei 2019 18:55

marcuse schreef: 17 mei 2019 15:55 Om de ongelijkheid in media aandacht te bestrijden, zou wat mij betreft de publieke omroep moeten worden verplicht de zendtijd 50/50 te verdelen tussen heren en dames sporten. Krijgen de dames de aandacht die ze verdienen en komt er misschien een einde aan dat oeverloze heren voetbal geklets.
En als dan blijkt dat de aandacht minimaal is voor de dames, wat gaan de sponsors daar van vinden? Wie gaat het verschil betalen denk je.

In se zijn er maar twee manieren om ermee om te gaan; of je laat de markt haar gang gaan, of je gelooft in (opgelegde) maakbaarheid. Op langere termijn zijn er meer mogelijke (en betere) scenario's.

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8346
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 19 mei 2019 19:00

Vertel, welke manieren er nog meer zijn? Zolang mannen de macht nog steeds hebben bij het wielrennen, zal het een lange moeizame weg zijn. Maar goed, er komen vast betere tijden.

En van een eerdere bijdrage van @lugosi, waar heb je de wetenschap vandaan dat er geen kat kijkt naar het dameswielrennen?

Karl66
Forum-lid
Berichten: 2362
Lid geworden op: 23 apr 2012 00:19
Locatie: Emmen

Karl66 19 mei 2019 19:18

Volgens mij zijn er volop vrouwensporten op tv, kijk maar naar tennis, atletiek, skiën, hockey of sinds de vrouwen succes krijgen het vrouwenvoetbal. Het verschil zit hem volgens mij niet in het aantal mannen of mannelijke bobo's in een sport maar in de vraag hoeveel reclamezendtijd je rond een uitzending kan verkopen. Op het moment dat er een uitzendgerechtigde is die vrouwenwielrennen als een mooi vehikel zien om reclamezendtijd te verkopen, dan staan die vandaag nog met een zak geld bij de ASO op de stoep om de uitzendrechten te kopen.
Daar zal zeker ook in meespelen dat wielrennen een hele dure sport is om uit te zenden en dat wielrennen door veel kijkers als langdradig wordt beschouwd. Als je daardoor geen uitzendgerechtigde hebt die erin wil investeren, dan wordt het voor een organisator van wedstrijden, wat de ASO ook is, toch behoorlijk moeilijk om die wedstrijden uitgezonden te krijgen.
Fietsen is gezond, dus eet meer fiets

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8346
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 19 mei 2019 20:09

@Karl, en als de ASO belachelijke bedragen vraagt om de uitzendrechten te verkrijgen? Volgens mij was dat het geval. (Tell me if I'm wrong)
Waarom is het bij andere wedstrijden dan wel mogelijk?

Plaats reactie