Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Wielerseizoen 2019

Gebruikersavatar
Theo V
Forum-lid HC
Berichten: 5732
Lid geworden op: 14 mar 2008 18:47
Locatie: In de kop van ....

Gebruikersavatar Theo V 15 apr 2019 08:36

Of het een blunder is weet ik niet maar met Gent-Wevelgem in het achterhoofd begrijp ik de actie van de ploegleiding wel.
Daar waren ze ook in één keer twee renners kwijt uit de kopgroep door pech en 'wachten'.
Plus weten wij niet hoe de ploegleiding en WvA hierover gecommuniceerd hebben.

gede
Forum-lid
Berichten: 1037
Lid geworden op: 21 mar 2010 01:38

gede 15 apr 2019 09:00

amclassic-fan schreef: 15 apr 2019 07:38 Lekker makkelijk dat achteraf praten. Met nog 2,5 uur koers te gaan wisten jullie al dat Teunissen 7e zou worden?

Wat was de bijdrage van Teunissen geweest als hij z'n benen stil gehouden had? Zorgen dat er nog een renner extra door die achteruit was gevlogen? Het laatste beeld dat we daar van Van Aert zien is dat hij aan het einde van de strook Benoot bijna te pakken heeft. Even later vliegt Benoot door de achteruit van de auto van Jumbo-Visma. Wout zat tussen de auto's en regel één is zo'n beetje dat je als ploegmaat niet aflaat zakken tussen de auto's, want dat werkt niet. Wijnants doet het gewoon volgens het boekje om achterin het peloton te blijven wachten.

Wat ik raar vind is hoe het kan dat Wout na die fietswissel kansloos onderuit glijdt, terwijl hij rustig door die bocht gaat. Lag daar olie op de weg? Zat er iets op die band?
Helemaal niet lekker praten achteraf. Ik zei dat live al. Als je niet minimum één ploegmaat laat wachten als je kopman pech heeft in zo'n grote koers, dan ben je gewoon een stelletje sukkels.

Jij bent schijnbaar voor een geheel nieuwe koerstactiek waarin we voortaan niet meer gaan wachten op de kopman.

gede
Forum-lid
Berichten: 1037
Lid geworden op: 21 mar 2010 01:38

gede 15 apr 2019 09:01

Theo V schreef: 15 apr 2019 08:36 Of het een blunder is weet ik niet maar met Gent-Wevelgem in het achterhoofd begrijp ik de actie van de ploegleiding wel.
Daar waren ze ook in één keer twee renners kwijt uit de kopgroep door pech en 'wachten'.
Plus weten wij niet hoe de ploegleiding en WvA hierover gecommuniceerd hebben.
Ja, soms heb je pech, maar dan maar bewust kiezen om je kopman alleen te laten spartelen, kan niet het alternatief zijn.

Ik zeg niet dat ze beiden moesten wachten, maar één van de twee had sowieso bij hem moeten blijven.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 15 apr 2019 09:14

gede schreef: 15 apr 2019 09:00
amclassic-fan schreef: 15 apr 2019 07:38 Lekker makkelijk dat achteraf praten. Met nog 2,5 uur koers te gaan wisten jullie al dat Teunissen 7e zou worden?

Wat was de bijdrage van Teunissen geweest als hij z'n benen stil gehouden had? Zorgen dat er nog een renner extra door die achteruit was gevlogen? Het laatste beeld dat we daar van Van Aert zien is dat hij aan het einde van de strook Benoot bijna te pakken heeft. Even later vliegt Benoot door de achteruit van de auto van Jumbo-Visma. Wout zat tussen de auto's en regel één is zo'n beetje dat je als ploegmaat niet aflaat zakken tussen de auto's, want dat werkt niet. Wijnants doet het gewoon volgens het boekje om achterin het peloton te blijven wachten.

Wat ik raar vind is hoe het kan dat Wout na die fietswissel kansloos onderuit glijdt, terwijl hij rustig door die bocht gaat. Lag daar olie op de weg? Zat er iets op die band?
Helemaal niet lekker praten achteraf. Ik zei dat live al. Als je niet minimum één ploegmaat laat wachten als je kopman pech heeft in zo'n grote koers, dan ben je gewoon een stelletje sukkels.

Jij bent schijnbaar voor een geheel nieuwe koerstactiek waarin we voortaan niet meer gaan wachten op de kopman.
Je wacht op je kopman als die niet tussen de auto's kan terugkeren. Maar alle auto's zaten gewoon achter het peloton en er is geen barrage gemaakt.

Als je zo tekeer had willen gaan, dan had je het een week geleden moeten doen toen Van der Poel een gat dicht moest rijden (na z'n bloembak incident), omdat hij in een groep achtervolgers terecht kwam en er wel barrage was gemaakt. Die had 2 ploeggenoten voor zich zitten die toen een verschil hadden kunnen maken. Terwijl als je tussen de auto's rijdt je enkel last hebt van ploeggenoten, zeker als je zo stuurvaardig bent als Wout.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

gede
Forum-lid
Berichten: 1037
Lid geworden op: 21 mar 2010 01:38

gede 15 apr 2019 09:18

amclassic-fan schreef: 15 apr 2019 09:14
gede schreef: 15 apr 2019 09:00
amclassic-fan schreef: 15 apr 2019 07:38 Lekker makkelijk dat achteraf praten. Met nog 2,5 uur koers te gaan wisten jullie al dat Teunissen 7e zou worden?

Wat was de bijdrage van Teunissen geweest als hij z'n benen stil gehouden had? Zorgen dat er nog een renner extra door die achteruit was gevlogen? Het laatste beeld dat we daar van Van Aert zien is dat hij aan het einde van de strook Benoot bijna te pakken heeft. Even later vliegt Benoot door de achteruit van de auto van Jumbo-Visma. Wout zat tussen de auto's en regel één is zo'n beetje dat je als ploegmaat niet aflaat zakken tussen de auto's, want dat werkt niet. Wijnants doet het gewoon volgens het boekje om achterin het peloton te blijven wachten.

Wat ik raar vind is hoe het kan dat Wout na die fietswissel kansloos onderuit glijdt, terwijl hij rustig door die bocht gaat. Lag daar olie op de weg? Zat er iets op die band?
Helemaal niet lekker praten achteraf. Ik zei dat live al. Als je niet minimum één ploegmaat laat wachten als je kopman pech heeft in zo'n grote koers, dan ben je gewoon een stelletje sukkels.

Jij bent schijnbaar voor een geheel nieuwe koerstactiek waarin we voortaan niet meer gaan wachten op de kopman.


Je wacht op je kopman als die niet tussen de auto's kan terugkeren. Maar alle auto's zaten gewoon achter het peloton en er is geen barrage gemaakt.

Als je zo tekeer had willen gaan, dan had je het een week geleden moeten doen toen Van der Poel een gat dicht moest rijden (na z'n bloembak incident), omdat hij in een groep achtervolgers terecht kwam en er wel barrage was gemaakt. Die had 2 ploeggenoten voor zich zitten die toen een verschil hadden kunnen maken. Terwijl als je tussen de auto's rijdt je enkel last hebt van ploeggenoten, zeker als je zo stuurvaardig bent als Wout.
Als je denkt dat Wout alleen maar wat achter de auto's moest rijden, heb je een andere race gezien. Bovendien kan hij tijdens het terugkomen nog vanalles tegenkomen waarmee je hem als ploegmakker kan ondersteunen.

Ik sluit de discussie af en noteer dat u voor het principe bent dat we voortaan niet meer op kopmannen wachten omdat dat niets brengt.

El Pistolero
Forum-lid
Berichten: 1671
Lid geworden op: 21 dec 2012 18:50

El Pistolero 15 apr 2019 09:20

Het kan ook zijn dat van Aert zelf heeft aangegeven alleen wel te kunnen terugkeren.
Bianchi Oltre xr3 Ultegra di2/Scope R4D/Deda Alanera Dcr.
Factor Ostro VAM Dura-Ace di2/Black Inc.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 15 apr 2019 09:23

@Gede, je laatste zin maak je het weer lekker zwart-wit mee en dat is de koers nu eenmaal niet.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

gede
Forum-lid
Berichten: 1037
Lid geworden op: 21 mar 2010 01:38

gede 15 apr 2019 09:29

amclassic-fan schreef: 15 apr 2019 09:23 @Gede, je laatste zin maak je het weer lekker zwart-wit mee en dat is de koers nu eenmaal niet.
Het is ook lekker zwart-wit. Ofwel beslis je om in een pechsituatie onmiddellijk te wachten, ofwel blijf je wat achter de feiten aanhollen. In een professionele ploeg wordt in een grote klassieker de kopman zo lang mogelijk beschermd door 1 of 2 ploegmakkers die altijd bij hem blijven. Zo is het altijd geweest en in mijn ogen is dat ook de enige methode als je voor winst wil gaan.

Karl66
Forum-lid
Berichten: 2362
Lid geworden op: 23 apr 2012 00:19
Locatie: Emmen

Karl66 15 apr 2019 10:37

Waarom denk je dat er geen beelden zijn van de valpartij van Benoot? Omdat ze achter de wagen, buiten het zicht van de camera's, teruggebracht werden. Hij had een fiets gewisseld, dus de ploegleiderswagen zat direct bij hem en heeft hem teruggebracht. Op dat moment heeft een wachtende ploeggenoot gewoon geen zin. Achter de auto wordt je veel sneller en beter uit de wind teruggebracht. En als je eenmaal tussen de auto's zit, dan heeft die ploeggenoot ook weinig toegevoegde waarde. Hij had veel meer aan Wijnands die in het peloton op hem wacht en hem nadat hij teruggekomen is door het peloton kan loodsen en hem uit de wind kan houden.

Van Aert gaf zelf ook aan dat hij te weinig gegeten had, oftewel het was een ordinaire hongerklop waardoor hij wegviel. De stress van de pech en de valpartij zal vast hebben meegespeeld als reden voor die hongerklop, maar het naar het peloton terug moeten rijden op zich was niet de reden waardoor hij uit de kopgroep wegviel, dat was een hongerklop.
Fietsen is gezond, dus eet meer fiets

gede
Forum-lid
Berichten: 1037
Lid geworden op: 21 mar 2010 01:38

gede 15 apr 2019 11:06

Karl66 schreef: 15 apr 2019 10:37 Waarom denk je dat er geen beelden zijn van de valpartij van Benoot? Omdat ze achter de wagen, buiten het zicht van de camera's, teruggebracht werden. Hij had een fiets gewisseld, dus de ploegleiderswagen zat direct bij hem en heeft hem teruggebracht. Op dat moment heeft een wachtende ploeggenoot gewoon geen zin. Achter de auto wordt je veel sneller en beter uit de wind teruggebracht. En als je eenmaal tussen de auto's zit, dan heeft die ploeggenoot ook weinig toegevoegde waarde. Hij had veel meer aan Wijnands die in het peloton op hem wacht en hem nadat hij teruggekomen is door het peloton kan loodsen en hem uit de wind kan houden.

Van Aert gaf zelf ook aan dat hij te weinig gegeten had, oftewel het was een ordinaire hongerklop waardoor hij wegviel. De stress van de pech en de valpartij zal vast hebben meegespeeld als reden voor die hongerklop, maar het naar het peloton terug moeten rijden op zich was niet de reden waardoor hij uit de kopgroep wegviel, dat was een hongerklop.
"Hij had veel meer aan Wijnants..." Is dat een grap ofzo? Wijnants heeft hem 300 meter uit de wind gezet door hem even van achter naar vooraan in het groepje te rijden. Dat is alles wat hij aan hem gehad heeft. Wauw.

Hebben jullie ooit zelf gekoerst? Je kan hier en daar van auto naar auto rijden, maar vele tussenstukken moet je zelf doen. Op zo'n wegen als in P-R kan je eigen auto je niet eens helemaal naar voor brengen omdat deze zelf continu wordt gehinderd.

Van Aert had van fiets gewisseld, dus zijn wagen zat achter hem. Benoot was aan het terugkomen uit de achtergrond toen hij op de wagen van Jumbo inreed. Op dat moment reed Van Aert dus niet eens achter z'n eigen wagen.

Ik blijf vaststellen: Jullie vinden dat we op kopmannen niet meer gaan wachten. Ze moeten het zelf maar oplossen. Ben wel is een keertje benieuwd hier naar de reacties wanneer ze Dumoulin in de Giro is een keertje op een minuut alleen laten rijden...

Oppbogga
Forum-lid
Berichten: 1263
Lid geworden op: 23 feb 2012 14:14

Oppbogga 15 apr 2019 11:18

Toen WvA eenmaal terug was aan het front heeft hij naar mijn mening te vaak nog de kop over genomen ipv even achteraan te blijven om te kunnen recupereren.
Tot de finale om dan weer "fris" te kunnen zijn voor het slotstuk.
...

gede
Forum-lid
Berichten: 1037
Lid geworden op: 21 mar 2010 01:38

gede 15 apr 2019 11:21

Oppbogga schreef: 15 apr 2019 11:18 Toen WvA eenmaal terug was aan het front heeft hij naar mijn mening te vaak nog de kop over genomen ipv even achteraan te blijven om te kunnen recupereren.
Tot de finale om dan weer "fris" te kunnen zijn voor het slotstuk.
Met achteraan blijven rijd je niet weg hoor. In het elitegroepje waarin hij zat, zouden ze zeker niet accepteren dat eentje zijn werk niet ging doen. Ik snap uw punt echt wel, maar de ontsnapping kwam tot stand vrij snel nadat hij was teruggekomen en dan is beurten overslaan geen optie. Ervaren ratten als Gilbert zullen dat nooit toelaten.

Plaats reactie