Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Wielerseizoen 2019

timo2.0
Forum-lid HC
Berichten: 7631
Lid geworden op: 21 jan 2008 15:59

timo2.0 19 mei 2019 20:20

Wat een zever. De infrastructuur is er die dag sowieso al ivm de mannenkoers dus het is geen enorme investering om tijdens de vrouwenkoers ook een paar motoren en helikopters in te zetten. Dat lukt de NOS tijdens de AGR, de VRT tijden de Ronde en een heel cyclocrossseizoen, de BBC in Yorkshire en Londen en zelfs de RAI tijden de Alfredo Binda. Met de kijkcijfers lijkt ook weinig mis. Dat het de RTBF niet lukt voor de Pijl en LBL heeft dan een andere achtergrond en dat lijkt naar het zelfde vastgeroeste conservatieve mannendenken te neigen wat ook bij meerdere deelnemers in dit topic te bespeuren is.
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof

Karl66
Forum-lid
Berichten: 2362
Lid geworden op: 23 apr 2012 00:19
Locatie: Emmen

Karl66 19 mei 2019 20:32

Jans schreef: 19 mei 2019 20:09 @Karl, en als de ASO belachelijke bedragen vraagt om de uitzendrechten te verkrijgen? Volgens mij was dat het geval. (Tell me if I'm wrong)
Waarom is het bij andere wedstrijden dan wel mogelijk?
Wat ik begrepen heb is dat de ASO niet garant wil staan voor de kosten van het uitzenden. Maar ik laat me graag verbeteren, dus als je een linkje hebt naar het verhaal over die belachelijke bedragen, dan graag.
Fietsen is gezond, dus eet meer fiets

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8346
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 19 mei 2019 20:38

Karl66 schreef: 19 mei 2019 20:32
Jans schreef: 19 mei 2019 20:09 @Karl, en als de ASO belachelijke bedragen vraagt om de uitzendrechten te verkrijgen? Volgens mij was dat het geval. (Tell me if I'm wrong)
Waarom is het bij andere wedstrijden dan wel mogelijk?
Wat ik begrepen heb is dat de ASO niet garant wil staan voor de kosten van het uitzenden. Maar ik laat me graag verbeteren, dus als je een linkje hebt naar het verhaal over die belachelijke bedragen, dan graag.
Lekker makkelijk, jij denkt dat die zo maar ergens te vinden zijn. Ik heb ze in ieder geval niet.
Maar stel, dat wat jij schrijft wel klopt, waarom zouden veel kleinere organisaties wel garant kunnen staan voor de kosten en een organisatie als de ASO niet. Laten we het vooral onwil noemen als het om die garanties gaat.

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5683
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 19 mei 2019 20:55

jumbo-visma domineert nu ook de 4-daagse van duinkerke met 5 overwinningen op 6 en de eindzege. Mike teunissen eindwinnaar.
Is dat ook geen (ex-) veldrijder?
Laatst gewijzigd door fiedoo op 20 mei 2019 00:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16216
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 19 mei 2019 21:05

Jumbo Visma, het Astana van Nederland... :mrgreen:

Theunissen was ook al erg goed in het voorjaar, in P-R zelfs één van de besten in koers. Mooi om te zien dat hij het nu ook kan verzilveren. Als hij volgend seizoen nog een beetje doorgroeit heeft TJV een mooi duo voor het voorjaar.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
EmPeHa
Forum-lid
Berichten: 3107
Lid geworden op: 30 jun 2014 22:35
Locatie: Achterhoek

Gebruikersavatar EmPeHa 19 mei 2019 22:02

Inderdaad is Teunissen (zonder h) wereldkampioen bij de belofte geweest in het veldrijden. Tijdens de presentatie van het programma van het voorjaar gaf hij aan daarmee te zijn gestopt door de opkomst van Van Aert en M vdP.
Overigens werd Joris Nieuwenhuis vierde in de vijfde etappe in Californië. Tot zover de veldrijders. Mooie overwinning gisteren van Cees Bol in Californië.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16216
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 19 mei 2019 22:37

De Weelde op het gebied van sprinter in NL is ook opvallend. Je zou bijna blij kunnen worden van een vlak WK parcours.
Campagnolo Ultra Dork

Karl66
Forum-lid
Berichten: 2362
Lid geworden op: 23 apr 2012 00:19
Locatie: Emmen

Karl66 19 mei 2019 23:13

Jans, weet je wat lekker gemakkelijk is? Met beschuldigingen komen maar dan niet thuis geven als er om onderbouwing gevraagd wordt.

Teunissen denkt er ook weer over om in voorbereiding op het voorjaar toch weer wat aan veldrijden te gaan doen. Dat kan nog een leuk team voor TJV worden samen met van Aert.
Fietsen is gezond, dus eet meer fiets

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7966
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 19 mei 2019 23:21

Hmm. Ook als een Nederlander kans maakt blijft zo’n sprint koers/etappe bere saai om naar te kijken.
'K ga niet ontgoochel'n, 'k ga der staan
…"

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8346
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 20 mei 2019 08:37

Karl66 schreef: 19 mei 2019 23:13 Jans, weet je wat lekker gemakkelijk is? Met beschuldigingen komen maar dan niet thuis geven als er om onderbouwing gevraagd wordt.
Kun jij mij/ons dan vertellen over welke kosten de ASO garant zou moeten staan met betrekking tot de uitzendingen? Ik heb er geen idee van. En waarom die kosten dan door de vrouwen uit te zenden zoveel hoger zijn?
En waarom zouden kleinere organisaties die kosten wel kunnen/willen lopen? Terwijl het machtige ASO dat risico te groot vindt?

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 4691
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 20 mei 2019 09:29

@Jans. Cijfers zeggen meer dan woorden. In Vlaanderen (dat kleine stukje van Belgie) keken 1.2miljoen mensen naar RVV voor heren (dat is ca. één op vijf Vlamingen). De damesfinale bekoorde een goeie honderduizend kijkers (dat is ca. één op zestig).

De aankomst van de uitzending van de vrouwenfinale valt voor 15 uur, dus er is weinig conflict met de herenfinale die pas twee uur later aankomen.

Oplossingen op lange termijn liggen erin om de sport attractief te maken, en dit al vanaf zeer jonge leeftijd. Dochters haken nu eenmaal vlugger af dan zonen (spreek uit ervaring). Dat de attractiviteit van de wielersport voor jonge dames onder andere kan gestimuleerd worden door nevenactiviteiten die jongeren aanspreken wil je niet geweten hebben (zie ander topic). Het maakt nochtans deel uit van een broodnodig fase, om voldoende geïnteresseerden aan het fietsen te krijgen (en vooral te houden). Ik ga vaak kijken naar jongerenwedstrijden (zowel op weg als in het veld) en het valt steeds weer op hoe klein het aandeel dames is bij de deelnemers, en hoe ouder hoe minder.

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8346
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 20 mei 2019 09:55

@Lugosi, dat onderdeel dat meisjes veel eerder afhaken kan ik niet ontkennen. Dat is van alle tijden. Toen ik "jong" was, zo'n kleine 50 jaar geleden hielden meisjes ook op met bijvoorbeeld gymnastiek als ze een vriendje kregen. Het vriendje ging gewoon door met zijn sporten.
Er is nog een hele lange weg te gaan. Als je ziet dat dameswedstrijden vaak een samenraapsel is meisjes van 16 jaren tot aan dames met een contract, dan begrijp ik ook dat die jonge meisjes afhaken. Met als resultaat een cirkel waar je nog lang niet uit bent.
Maar de waardering voor het vrouwenwielrennen is er terdege, alleen de top is voorlopig nog heel erg smal. En je zou hopen dat de ASO er wel toe zou willen bijdragen om daar verandering in te brengen. Juist zij hebben het geld en de "macht".

Plaats reactie