Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Wielerseizoen 2019

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5228
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 20 okt 2019 15:20

Enzzo schreef: 20 okt 2019 15:01
walter- schreef: 20 okt 2019 11:27 Hoeveel doden vielen er bij het voetballen dit jaar?
Ironisch genoeg in 2018 meer dan in het wielrennen, veel meer zelfs!

..
Zijn er profvoetballers overleden dit jaar?

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7959
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 20 okt 2019 15:25

Ja
'K ga niet ontgoochel'n, 'k ga der staan
…"

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5228
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 20 okt 2019 15:27

Enzzo schreef: 20 okt 2019 15:01
In België zitten we aan een 50 doden per miljoen inwoners per jaar in het verkeer.
In de beloften leeftijd stierven er 2 Vlaamse renners in wedstrijd dit jaar op een totaal van een 1.000 renners. Dat zijn er 2.000 per miljoen (toegegeven het is een slecht jaar).
Die vergelijking gaat niet op want je vergelijkt totaal verschillende dingen en grootheden met elkaar en voegt die vervolgens samen..
In het verkeer sterven jaarlijks vele malen meer mensen dan in om het even welke wielerwedstrijd of categorie dan ook.
Ik maakte de vergelijking met het verkeer niet eerst; je mag zelfs voorstellen hoe verkeer en wielrennen vergeleken mogen worden.
Ik vergelijk wel degelijk dezelfde grootheden. Aantal afgelegde weg, aantal doden per aantal deelnemers. Je mag nog andere grootheden bedenken maar ik denk dat je het statistische verschil telkens gigantisch is.

Walter
Laatst gewijzigd door walter- op 20 okt 2019 15:31, 1 keer totaal gewijzigd.

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5228
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 20 okt 2019 15:29

Enzzo schreef: 20 okt 2019 15:25Ja
Ok; ik vond geen referenties op https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Lijst_v ... _hun_sport.

Mag ik weten in welke wedstrijd in België of Nederland iemand overleed?

Walter

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 20 okt 2019 15:52

Met beroepen of verkeer vergelijken heeft weinig zin IMO....
Vergelijk het eens met andere (duur)sporten.
En ja, dan is het een relatief gevaarlijke sport.
Elke beoefenaar moet zich realiseren dat hij of zij een klein, maar reeel risico loopt op zwaar letsel of dood.
Geldt ook voor hobbysporters, al gaat het daarbij toch meestal om verkeergerelateerde incidenten..
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5683
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 20 okt 2019 16:39

walter- schreef: 20 okt 2019 15:29
Enzzo schreef: 20 okt 2019 15:25Ja
Ok; ik vond geen referenties op https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Lijst_v ... _hun_sport.

Mag ik weten in welke wedstrijd in België of Nederland iemand overleed?

Walter
ik kan ook niet zeggen welke wedstrijd(en) (wie onthoud dat nu?) maar er zijn er toch wel regelmatig jonge mensen die overlijden in een voetbalwedstrijdof basketbalwedstrijd.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5228
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 20 okt 2019 16:52

Met verschil dat er in Vlaanderen misschien 2.000 jeugdrenners zijn, ergens tussen 200.000 en 300.000 jeugdvoetballers; verhouding 1 op 100 minstens.

In ieder geval heb ik geen weet doden tijdens een profvoetbal wedstrijd.

Walter

Karl66
Forum-lid
Berichten: 2362
Lid geworden op: 23 apr 2012 00:19
Locatie: Emmen

Karl66 20 okt 2019 18:02

Enzzo schreef: 20 okt 2019 15:19 Ok, In de sector bouw vallen in België per jaar 10 doden. In de sector profrenner vallen er per jaar in België 2 doden.
In welke van de twee sectoren loop je statistisch gezien het grootste risico op een dodelijk arbeidsongeval?
In het wielrennen, dat had Walter al voorgerekend.

Jij komt met de claim dat er veel meer doden bij het voetbal vallen, dan is het ook aan jou om met de bijbehorende feiten te komen. Jouw mening dat het wel regelmatig voor moet komen is nou niet bepaald een feit.
Fietsen is gezond, dus eet meer fiets

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6086
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 20 okt 2019 18:13

Moet het per se tijdens een wedstrijd zijn om mee te tellen?
Hartfalen bij jonge mensen (of specifiek sporters), gebeurd natuurlijk veel vaker buiten een wedstrijd dan binnen een wedstrijd. Je maakt namelijk veel meer uren buiten een wedstrijd dan binnen een wedstrijd.

Dat is ook meteen het manko met vergelijkingen. Een voetballer traint een paar keer week een uurtje of wat op een afgesloten terrein. Een wielrenner traint een 20+ uren + zijn wedstrijden, veelal op de openbare weg. En autokilometers vergelijken met fietskilometers van een prof is ook niet eerlijk... Je zou dan de fietskilometers moeten vergelijken met dat van totaal gefietst. Dan blijkt dat al het niet sport en recreatief sport gerelateerde fietskilometers behoorlijk tegen valt (ritjes van en naar werk/school en van/naar de stad).

Als we het hebben over gevaarlijke sporten, moet je mijns inziens kijken naar boksen, waar het doel van de sport direct gerelateerd is aan hersenletsel, al dan niet op de langere termijn. Waarin ook recent 2 doden zijn gevallen ten gevolge van een knock out tijdens een wedstrijd (meestal overlijden ze een paar dagen later).
Freediven, waarbij je ongezond lang onder water blijft (wereldrecord staat op een minuut of 22).., Weinig beoefenaar, af en toe een overlijden. Maar zwaar letsel zul je minder meemaken, terwijl een wielrenner bij een val een goede kans heeft op letsel. Motorcross, waar menig rijder vele fracturen heeft gekend. De overlijdens lijken daar dan echter weer goed mee te vallen. Bergsporten (klimmen), waar veiligheid en zekeren een belangrijke rol speelt, maar áls het fout gaat, dan heb je ook direct een serieus groot probleem.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7959
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 20 okt 2019 19:36

Karl66 schreef: 20 okt 2019 18:02
Enzzo schreef: 20 okt 2019 15:19 Ok, In de sector bouw vallen in België per jaar 10 doden. In de sector profrenner vallen er per jaar in België 2 doden.
In welke van de twee sectoren loop je statistisch gezien het grootste risico op een dodelijk arbeidsongeval?
In het wielrennen, dat had Walter al voorgerekend.

Jij komt met de claim dat er veel meer doden bij het voetbal vallen, dan is het ook aan jou om met de bijbehorende feiten te komen. Jouw mening dat het wel regelmatig voor moet komen is nou niet bepaald een feit.
:lol: Ben je daar weer :lol:
Je leest en rekent precies even goed.
Appels en peren zijn gewoon verschillende vruchten. Als je iets wilt berekenen met appels dan moet je de peren eenvoudigweg daar buiten laten

@Walter; je vraag was of ik wist of er dit jaar voetballers zijn overleden.
Het antwoord daarop is ja. Veel amateurverenigingen hebben jaarlijks enkele doden te betreuren. Hetzij door ongelukkige botsingen dan wel onderliggende aandoeningen, meestal hartfalen.
Als je bedoelt "hoeveel Prof voetballers dan kan ik alleen die zuid-Amerikaan bedenken die in de Noordzee gestort is. En als je bedoelt "op het veld" dan telt die helemaal niet mee voor de cijfers.
Waarmee ik alleen wil zeggen: je kunt niet zomaar wat gegevens bijeen zetten en dat concluderen dat wielrennen de meest dodelijke sport en het meest dodelijke beroep is.

Je moet in dit soort vergelijkingen heel zorgvuldig zijn anders ontstaat er een heel scheef beeld.
En ik zal de laatste zijn die ontkent dat wielrennen een hele, soms belachelijk, gevaarlijke sport is.
'K ga niet ontgoochel'n, 'k ga der staan
…"

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5228
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 20 okt 2019 19:48

Als ik de amateurs/toeristen moet beginnen tellen die sterven tijdens hun toertocht wordt het ook niet beter.
Daar kent iedereen wel verhalen van fietsers die tijdens hun sport voorvallen (zie de bedroevende statistiek jaarlijks op de mont-ventoux of bv een RVV voor toeristen). Maar dan zit je met een redelijke massa en wordt de statistiek al vriendelijker (zoals bij de voetballers).
Beperken tot profs of beloften (de bijna profs) en de statistiek wordt weer zeer slecht.

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7959
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 20 okt 2019 20:24

Het is inderdaad gewoon een zeer gevaarlijke sport. En voetbal is dat natuurlijk veel minder, voetballers duiken niet aan 95km/u van een berg af op dunne wieltjes met slicks. En qua botbreuken en andere heftige kwetsuren is wielrennen eveneens een sport die meer slachtoffers eist dan voetbal of iets dergelijks.

Maar je Zoe het daarom ook beter gaan vergelijken met alpine skiën. Of motorracen misschien.
'K ga niet ontgoochel'n, 'k ga der staan
…"

Plaats reactie