Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Wielerseizoen 2019

pizzi
Forum-lid
Berichten: 475
Lid geworden op: 06 feb 2009 16:03

pizzi 03 nov 2019 14:05

Kilometer 1: 1:06.784
Kilometer 2: 59,199
Kilometer 3: 58.371
Kilometer 4: 57.293

Best rap :lol:

Gebruikersavatar
mao
Forum-lid HC
Berichten: 4526
Lid geworden op: 22 jul 2007 02:47

Gebruikersavatar mao 03 nov 2019 15:14

Wat ik van de week zat te denken, volgens mij zijn er geen ongevallen voor gekomen van het jaar dat de ene helft van het peloton met velgremmen rijdt en de andere helft met schijfremmen die dus veel beter zouden kunnen remmen..

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7956
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 03 nov 2019 18:20

Bedoel je dat er ondanks dat feit geen ongevallen zijn geweest of dat er gewoon geen ongevallen waren dit seizoen? Dat laatste is namelijk niet juist dus zal het de eerste zijn neem ik aan.
Wel een interessante ja. Maar hoe vaak moet het hele peloton vol in de remmen?
'K ga niet ontgoochel'n, 'k ga der staan
…"

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5683
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 03 nov 2019 18:30

mao schreef: 03 nov 2019 15:14 Wat ik van de week zat te denken, volgens mij zijn er geen ongevallen voor gekomen van het jaar dat de ene helft van het peloton met velgremmen rijdt en de andere helft met schijfremmen die dus veel beter zouden kunnen remmen..
hoe weet je of er ongevallen gebeurd of niet gebeurd zijn ten gevolge van het gebruik van schijfremmen?
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

Gebruikersavatar
mao
Forum-lid HC
Berichten: 4526
Lid geworden op: 22 jul 2007 02:47

Gebruikersavatar mao 03 nov 2019 19:41

@enzzo valpartijen helaas meer dan genoeg.
Het lijkt mij als er problemen zouden zijn door de verschillende remvermogen we wel er van hadden gelezen.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6086
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 03 nov 2019 20:04

Men remt toch op basis van de wielen voor je. Niet wat jouw max vertraging is en de bocht die genomen moet worden.

Remvermogen is er voldoende bij beide systemen. Rubber met het wegdek bepaald hoe hard er geremd kan worden.

Het parcours en de weersomstandigheden van het wk, was wel hij uitstek in het voordeel van de schijfremmen. Dus 1 tegen 1 zou dat een verschil kunnen maken. Maar in een groep moet men alsnog remmen met de meute mee.

Dus ik vind het niet gek dat verschil in remvermogen niet tot (bekende) ongelukken heeft geleid.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7956
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 04 nov 2019 00:07

Maar even hypothetisch: als er ooit een flinke rempartij nodig mocht zijn in een peloton/groep -een hond of kind steekt over o.i.d.- dan staan de schijfremmers wel eerder stil dan de veldremmers toch?
Volgens mij is dat wat Mao bedoelt. Ik heb het allen nog niet gezien dit seizoen. Ook dat was de observatie van Mao als ik het goed begrepen heb.
Maar op zich is het wel een interessante vraag. Want stel dat je met een jagend peloton in de afdaling zit dan is de remvertraging wel een ding om rekening mee gehouden lijkt me (even los van de vraag of schijfremmen wel op klimmersfietsen gemonteerd worden tot op heden)
'K ga niet ontgoochel'n, 'k ga der staan
…"

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6086
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 04 nov 2019 08:02

Als je schijfremmen combineert met bredere banden.,. ga je wel eerder stil kunnen staan (en die bredere banden kunnen makkelijker met schijfremmen dan met velgremmen). In slecht weer ga je ook net wat eerder je schijf drooggeremd hebben. Grootste voordeel is het hydraulische waarbij je met minder moeite beter gedosseerd kan remmen. Echter kan je daarvoor ook hydraulische velgremmen monteren, het is geen eigenschap van de schijfrem, maar van het gebruik van oliedruk.
En ten slotte, uiteindelijk is een velgrem ook gewoon een rem die van 2 kanten op een schijf aangrijpt.., alleen is je velg de schijf.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

japiecarbon
Forum-lid HC
Berichten: 5230
Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05

japiecarbon 04 nov 2019 08:31

MarkVeenstra schreef: 04 nov 2019 08:02 En ten slotte, uiteindelijk is een velgrem ook gewoon een rem die van 2 kanten op een schijf aangrijpt.., alleen is je velg de schijf.
Maar wel 1 met een veel zwakkere caliper/remconstructie

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6086
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 04 nov 2019 09:13

True, al is de vraag of de constructie een beperkende factor was. Zeker direct mount remmen viel dat wel mee toch? Maar remklauw aan je vork is zeker stabieler.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16202
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 04 nov 2019 10:26

Stijfheid van de caliper is niet de beperkende factor, anders hadden we wel wat andere ontwerpen gezien om de remhoef stijver te maken.

Het is vooral het materiaal van de remschijf en de grootte die bepalend zijn.
Een velg is primair een onderdeel van een licht en stijf wiel. Aluminium en carbon zij daar prima materialen voor maar voor een remschijf zijn ze te zacht. Daar moeten de blokken ook weer op aangepast worden.

Een fietswiel is ook te groot om droog en warm te kunnen remmen. Bovendien houden banden er niet zo van om om een heetgeremde schijfrem te zitten.
Campagnolo Ultra Dork

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 04 nov 2019 12:54

japiecarbon schreef: 04 nov 2019 08:31
MarkVeenstra schreef: 04 nov 2019 08:02 En ten slotte, uiteindelijk is een velgrem ook gewoon een rem die van 2 kanten op een schijf aangrijpt.., alleen is je velg de schijf.
Maar wel 1 met een veel zwakkere caliper/remconstructie
De erop werkende krachten zijn ook maar pakweg 180/700=25% van de krachten op een schijfremklauw...
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Plaats reactie