Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Afval weggooien tijdens koers? -> VAR

Gebruikersavatar
Erik1.0
Forum-lid
Berichten: 351
Lid geworden op: 27 jan 2013 09:49
Locatie: Nijmegen

Gebruikersavatar Erik1.0 14 mar 2019 11:06

Die bio-bidonnen van tacx zijn toch helemaal biologisch afbreekbaar? Na paar maanden opgelost?

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8359
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 14 mar 2019 11:17

Erik1.0 schreef: 14 mar 2019 11:06 Die bio-bidonnen van tacx zijn toch helemaal biologisch afbreekbaar? Na paar maanden opgelost?
1 tot 5 jaar, als het in een omgeving terecht komt waar al afbraak is, vuilstort ed. Dus als dat in de kant lang een weg ligt, duurt het nog wel even.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 14 mar 2019 11:21

Laat ik voorop stellen dat er belachelijke gewoontes zijn zoals het weggooien van bidons voor een vlakke aankomst, vaak ook nog lege bidons. Dat is gewoon nergens goed voor, zonde van de energie om die bidon weg te gooien.

Maar genoeg situaties waar het in de praktijk toch niet zo makkelijk is om een lege bidon om te ruilen voor een volle. Als een ploeggenoot naar de auto gaat om bidons te halen, dan zijn er veel koersen in Nederland waar het een serieuze uitdaging is om de bidons aan het de voorkant van het peloton te krijgen. Als je dan voordat je ze gaat halen eerst al een rondje moet doen om lege bidons op te halen, dan komen die nieuwe helemaal niet meer aan.
Ook als je aanpakt van een verzorger wil je soms de 'oude' bidon nog leeg drinken voor je 'm weggooit.

Als ik ze kwijt moet dan probeer ik het altijd te doen waar mensen staan te kijken. Kinderen zijn er altijd blij mee (ouders misschien niet ;)). Officieel mochten ze volgens mij in de meeste Nederlandse koersen afgelopen jaar ook niet weggegooid worden, behalve in de "waste zone". Maar er werd totaal niet gehandhaafd, enkel in Voerendaal weet ik dat mijn ploeggenoot een boete kreeg omdat hij een bidon weggooide in de laatste ronde.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Noorderkracht
Forum-lid
Berichten: 113
Lid geworden op: 26 jan 2016 06:36

Noorderkracht 14 mar 2019 11:49

Amen AM-fan.

Volgens mij begrijpen velen niet dat het niet simpel is in een Nederlandse (waaier)koers om naar de auto te gaan.

Als je bij de auto bent met lege bidons, natuurlijk gooi je die in de auto, maar als je ploegmaat komt met volle bidons, dan moet je die lege toch gewoon kwijt. Dan het liefst bij een huis ;)

Er werd inderdaad overal weggegooid. Jammer.
In de Ster was er zelfs een idioot die op de snelweg zijn bidon weggegooide en terugkaatst via het gigantische afslagenbord.... Ik fietste er naast, kon er om lachen, maar menigeen die hem verrot schold. Was een mooi moment haha.

Maar ook genoeg gasten die hun lege bidons nog weggooien in de weide op de smalle dijk, vlak voor we terug in Zwolle kwamen.... Dat vind ik dus echt onnodig.

Deleted_User
Forum-lid
Berichten: 3564
Lid geworden op: 03 nov 2009 01:25

Deleted_User 14 mar 2019 12:49

Noorderkracht schreef: 14 mar 2019 11:49 Amen AM-fan.

Volgens mij begrijpen velen niet dat het niet simpel is in een Nederlandse (waaier)koers om naar de auto te gaan.

Als je bij de auto bent met lege bidons, natuurlijk gooi je die in de auto, maar als je ploegmaat komt met volle bidons, dan moet je die lege toch gewoon kwijt. Dan het liefst bij een huis ;)
Ik snap het probleem wel, maar waarom ligt JOUW probleem in MIJN tuin...?

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 14 mar 2019 12:58

Tja, dat vraag ik me ook af van de confetti en andere zooi nadat ze hier onder de rivieren een weekendje feest hebben gehad. Scheelt één ding, een bidon ruimt een stuk makkelijker op dan confetti.

Hoe vaak komt er nu bij een gemiddeld huis koers voorbij? Dat zal in 99,9% van gevallen minder dan 1 keer per jaar zijn, Dus het is nu niet alsof je er een weektaak bij hebt om bidons in de voortuin op te ruimen.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
edwin01
Forum-lid
Berichten: 1777
Lid geworden op: 25 mei 2006 17:02

Gebruikersavatar edwin01 14 mar 2019 13:05

Je mag best bidonnetjes in mijn tuin mikken hoor. Die dingen komen altijd wel van pas..........

Noorderkracht
Forum-lid
Berichten: 113
Lid geworden op: 26 jan 2016 06:36

Noorderkracht 14 mar 2019 13:24

afrit13 schreef: 14 mar 2019 12:49 Ik snap het probleem wel, maar waarom ligt JOUW probleem in MIJN tuin...?
Zodat jij hier gefrustreerd kan klagen over bidons in je tuin en ik van mijn probleem af ben om elkaar vervolgens hier tegen te komen!

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 14 mar 2019 15:24

afrit13 schreef: 14 mar 2019 12:49 ...

Ik snap het probleem wel, maar waarom ligt JOUW probleem in MIJN tuin...?
Het probleem met de maatschappij vandaag :roll:


Bij mij in de tuin mag je ze gerust achterlaten, komt altijd wel van pas (de koers passeert hier trouwens ongeveer 5 dagen per jaar, altijd jonge kerels wel, altijd rondjes)
Afbeelding

Deleted_User
Forum-lid
Berichten: 3564
Lid geworden op: 03 nov 2009 01:25

Deleted_User 14 mar 2019 18:45

Noorderkracht schreef: 14 mar 2019 13:24
afrit13 schreef: 14 mar 2019 12:49 Ik snap het probleem wel, maar waarom ligt JOUW probleem in MIJN tuin...?
Zodat jij hier gefrustreerd kan klagen over bidons in je tuin en ik van mijn probleem af ben om elkaar vervolgens hier tegen te komen!
Gefrustreerd? Klagen? Op een discussieforum mag je toch met een andere mening komen om een discussie scherp te krijgen?

Overigens laat ik mijn hond altijd bij mensen in de tuin poepen (hooguit 1x per jaar per tuin).

Noorderkracht
Forum-lid
Berichten: 113
Lid geworden op: 26 jan 2016 06:36

Noorderkracht 14 mar 2019 21:13

Het was een grapje.......

ottorongo
Forum-lid
Berichten: 2514
Lid geworden op: 27 aug 2011 00:58
Locatie: België

ottorongo 15 mar 2019 00:16

Ik heb al een zestal bidons uit mijn voortuin opgevist en ik maak mij daar niet druk over.(als het gebeurt door renners in een voorbijkomende koers)

Plaats reactie