Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Aero frames in het peloton?

tommeke14
Forum-lid
Berichten: 1994
Lid geworden op: 24 okt 2008 22:57

tommeke14 04 feb 2019 19:21

Hayman won Roubaix op een Foil... Dus zo beroerd zullen ze niet fietsen.

Wanneer de geometrie hetzelfde is en het is een grotendeels vlakke etappe, dan snap ik wel dat iemand voor een aeroframe gaat. Alle kleine beetjes helpen.

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 05 feb 2019 07:09

wasbeer2006 schreef: 04 feb 2019 15:18 Bij scott en Canyon mag je volgens mij rijden wat je wilt, je ziet het daar al jaren door elkaar heen.
Met name de zwaardere op aero en de lichtere op de normale.

Wat nu weer meespeelt is schijven, veel aero frames wordne alleen nog al schijfrem versie anageboden, die zijn toch voor een prof wel echt een stuk te zwaar. De gemiddelde prof fiets met schijven is gewoon 7.8 kg, ze kunnen niet voor het lichste materiaal kiezen wat wij wel kunnen en dan nog zal je extreme je best moeten doen om ze onder de 7 a 7.2 te krijgen.

Een kilo is heel veel voor een klimmer!

Zijwind misschien?? als je Quintana op een aero fiets zet in zijn maat heb je ongeveer een dicht frame, zeker als ik voor C'dale of Trek zou rijden.
Quintana zijn Aeroad:
Afbeelding

Ziet er toch nog steeds meer dan OK uit vind ik.

Foto uit 2014:
https://www.velonews.com/2014/01/news/p ... -cf_314619
Afbeelding

vermeulen
Forum-lid
Berichten: 1259
Lid geworden op: 14 sep 2008 12:58

vermeulen 05 feb 2019 11:54

Afbeelding

Dit viel mij dan weer op; dan neem je genoegen met alle (aangenomen) nadelen van een aeroframe voor de verminderde luchtweerstand.
En vervolgens:

- installeer je hele dikke kabelbiners over je kabels
-Laat je daar een stickertje aan hangen.
-Monteer je een fietscomputertje bovenop je stuur, in plaats van er voor

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5230
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 05 feb 2019 11:56

Misschien maar enkel de trainingsfiets ;-)....

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 05 feb 2019 13:37

Was de fiets van dienst in de Tour de San Luis.

Spanjaarden zijn al bijna even nonchalant als Fransen hé. Persoonlijk zou ik er niet op willen fietsen zo, is ook maar een uurtje werk om het mooi in orde te krijgen.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16241
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 05 feb 2019 16:27

Die paar frutsels maken echt het verschil niet. Een aero frame is voor al aero vanwege de diepere zit. Daarom ziet zo'n fiets met een spacertoren er ook totaal niet uit.
Campagnolo Ultra Dork

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5069
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 06 feb 2019 12:10

Ernie C. schreef: 05 feb 2019 16:27 Die paar frutsels maken echt het verschil niet. Een aero frame is voor al aero vanwege de diepere zit. Daarom ziet zo'n fiets met een spacertoren er ook totaal niet uit.
Precies, genoeg toeristen die een aero frame willen, maar wel 2cm spacers moeten plaatsen en een stuurpen van 8cm. :lol:

Gebruikersavatar
Desertstorm
Forum-lid
Berichten: 489
Lid geworden op: 19 apr 2016 17:44
Locatie: Gld

Gebruikersavatar Desertstorm 13 feb 2019 16:15

Ik hoor vaak dat klimmers kiezen voor een klim-, in tegenstelling tot een aeroframe vanwege het gewicht.

Als ik dan bv. het gewicht van een Canyon Aeroad CF SLX disc 9.0 SL bekijk, maat m op 7,2 kg. (èchte klimmers zullen misschien wel een S nodig hebben?).
Hoe moeilijk is het dan om nog eens 400 gram te besparen zodat je zelfs met aeroframe op de 6.8 kg zit?
Het feit dat Canyon zelfs een (oke, vrij exclusieve) (klim)fiets van 5,1kg in het assortiment heeft. Hoe kan het dan dat het lijkt alsof gewicht de beperkende factor is?

Of zit hem dat vooral in het verplicht afnemen van afmontage/wielen/etc. van leveranciers? (Bij mijn weten rijden er geen WT-ploegen met THM)
"Van wat aanrotzooien leer je vaak het meest."

Pallieter
Forum-lid
Berichten: 160
Lid geworden op: 21 mar 2017 22:15

Pallieter 13 feb 2019 18:53

Een aero frame heeft voor een klimmer quasi geen voordeel. Die heeft liever wat meer comfort.

Gebruikersavatar
Desertstorm
Forum-lid
Berichten: 489
Lid geworden op: 19 apr 2016 17:44
Locatie: Gld

Gebruikersavatar Desertstorm 13 feb 2019 20:32

Dat is ook weer zo. Dan is er alleen nog de overweging disc-/velgrem.
"Van wat aanrotzooien leer je vaak het meest."

jantjuh
Forum-lid
Berichten: 153
Lid geworden op: 13 mei 2011 14:34

jantjuh 14 feb 2019 08:56

Vergeet niet dat bij de 7.2 kg ook nog het gewicht van de pedalen, bidonhouders, Garmin-mount en kaderplaatje opgeteld moeten worden. Zoals hij bij de UCI-commissarissen op de weegschaal staat lijkt het me heel moeilijk om die Canyon onder de 7,5 kg te houden.
Giant TCR Advanced 1 LTD / Empella Bonfire / no-name TT

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6100
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 14 feb 2019 09:50

Setje klikpedalen, 220 gr (dura ace).., en een viertal houdertjes.., die gaan samen misschien nog een 100 of 150 gram toevoegen (ben ik royaal). Dan zit je ipv 7.2 op een 7.5 a 7.6kg.

Wissel dan even die 62mm wielset a 1750gr. voor een normaal klimsetje van een 1400 gr. En je bent weer terug op je 7.2. Dan zijn er vast ook nog wat andere trucs mogelijk met zadel, banden, type schijven etc. Als ze het echt willen, komen ze dan ook echt wel weer onder de 7kg.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Plaats reactie