Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Grote rondes zonder oortjes?

Karl66
Forum-lid
Berichten: 2362
Lid geworden op: 23 apr 2012 00:19
Locatie: Emmen

Karl66 13 dec 2018 20:50

Denk je dat het veel verschil maakt als een plan in de auto bedenken en het niet per oortje vertellen, maar aan de renner die terug komt zakken naar de auto?

Of denk je dat het veel nut heeft als ze vanuit de auto vertellen dat je nu op kop moet gaan rijden met een vermogen van 413.5 Watt, een cadans van 108 omwentelingen met een hartslag van 163, terwijl ze precies 21 keer per minuut moeten ademhalen en dat ze hun piemel vandaag links moeten dragen, terwijl die renner die dag maar 411 en 3/8e Watt kan trappen?
Het gaat uiteindelijk altijd nog steeds om wat een renner die dag kan presteren en veel minder om wat er in de auto uit wordt gedacht.
Fietsen is gezond, dus eet meer fiets

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37614
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 13 dec 2018 20:55

Ik denk van wel ja.
De kopman gaat zich niet af laten zakken, de knecht kan er niet altijd bij komen. Er moeten meer eigen beslissingen worden genomen.
Less is bore

Gebruikersavatar
mao
Forum-lid HC
Berichten: 4522
Lid geworden op: 22 jul 2007 02:47

Gebruikersavatar mao 13 dec 2018 21:23

Er is echt (naar mijn mening) te veel data ter beschikking in de volg auto.
Tijd om af te zakken naar de auto in de volle finale?... ja om je af te melden.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37614
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 13 dec 2018 22:27

+1
Less is bore

PassoEira
Forum-lid
Berichten: 266
Lid geworden op: 10 sep 2018 10:49

PassoEira 13 dec 2018 22:29

Karl66 schreef: 13 dec 2018 20:50 Denk je dat het veel verschil maakt als een plan in de auto bedenken en het niet per oortje vertellen, maar aan de renner die terug komt zakken naar de auto?

Of denk je dat het veel nut heeft als ze vanuit de auto vertellen dat je nu op kop moet gaan rijden met een vermogen van 413.5 Watt, een cadans van 108 omwentelingen met een hartslag van 163, terwijl ze precies 21 keer per minuut moeten ademhalen en dat ze hun piemel vandaag links moeten dragen, terwijl die renner die dag maar 411 en 3/8e Watt kan trappen?
Het gaat uiteindelijk altijd nog steeds om wat een renner die dag kan presteren en veel minder om wat er in de auto uit wordt gedacht.
+1 :winkthumb:

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6082
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 13 dec 2018 22:31

Maar als het probleem teveel data is... Dan moet je daar wat aan doen, niet aan de oortjes ;).
En dat hele sky verhaal hier terecht komt, geeft eigenlijk wel aan dat de perceptie is dat de controle nemen van een ploeg het echte probleem is.
De oorzaak is dan echt niet de oortjes, maar het budget, en daarmee de renners. Zoals al vaker naar voren is gekomen. Plus, nu is het sky, vroeger was 't us postal en daarvoor 't mobile. Simpelweg de meest dominante ploeg van het moment voor de grote rondes. Ongeacht welke technologie er al dan niet is.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 13 dec 2018 22:58

daniel1975 schreef: 13 dec 2018 20:55 Ik denk van wel ja.
De kopman gaat zich niet af laten zakken, de knecht kan er niet altijd bij komen. Er moeten meer eigen beslissingen worden genomen.
En wat doet Sky als er iemand in een lastige etappe vroeg weg springt? Keep calm and just follow the plan. Gewoon hetzelfde als wat ze altijd doen, tempo rijden.

9 van de 10 etappes verlopen ook exact hetzelfde zonder oortjes, als het niet nog vaker is.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
mao
Forum-lid HC
Berichten: 4522
Lid geworden op: 22 jul 2007 02:47

Gebruikersavatar mao 14 dec 2018 00:10

Dat zal vast wel, maar waarom zit oa Froome dan constant naar achter te bellen? echt niet om het avond menu door te nemen.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37614
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 14 dec 2018 07:20

Precies; als die oortjes dan zo weinig invloed hebben, waarom zoveel gebruiken? Wat wordt er dan besproken?
Dat strak op kop rijden klopt, kennen we al 20jr op deze wijze. Maar nu wordt alles tijdens koers door gegeven.
Less is bore

Gebruikersavatar
Theo V
Forum-lid HC
Berichten: 5730
Lid geworden op: 14 mar 2008 18:47
Locatie: In de kop van ....

Gebruikersavatar Theo V 14 dec 2018 07:52

Dat geregisseer vanuit de auto zal altijd blijven.
Met of zonder oortjes
Mooi voorbeeld een aantal jaar geleden van de Cervelo-ploeg toen van Poppel Serge Pauwels even kwam vertellen, vanuit de auto, dat hij zich moest laten lossen uit de kopgroep om Sastre te helpen.

Ook als ik de beruchte Sky-trein zie rijden is er altijd wel één die nog even voordat hij moet lossen nog eventjes bidons en gelletjes gaat halen bij de ploegauto.
Zonder oortjes zou hij ook de tactiek mee krijgen.
(Desnoods op een papiertje ala Koeman. ;) )

remmiedepemmie
Forum-lid
Berichten: 815
Lid geworden op: 01 feb 2011 14:40

remmiedepemmie 14 dec 2018 10:50

Naar mijn mening is het voordeel van geen oortjes dat je als kijker meekrijgt dat er wordt gecommuniceerd (en kan genieten van het schouwspel wanneer de renner en ploegleider het niet eens zijn :) ) plus dat de renner naar de ploegleider toe moet voor informatie.

Nu zie je opeens vier renners hun rug rechten en eensgezind naar voren rijden, dat ziet er onnatuurlijk uit.

Karl66
Forum-lid
Berichten: 2362
Lid geworden op: 23 apr 2012 00:19
Locatie: Emmen

Karl66 14 dec 2018 11:54

daniel1975 schreef: 13 dec 2018 20:55 Ik denk van wel ja.
De kopman gaat zich niet af laten zakken, de knecht kan er niet altijd bij komen. Er moeten meer eigen beslissingen worden genomen.
Dus dan komt de volgauto straks weer naar voren gereden...

Die data-overload valt ook wel mee, het gaat om een concurrent die op achterstand staat of een renner die vooruit is. Laten we nou niet gaan doen alsof wielrennen hogere wiskunde is. Dat Froome de zenuwen van een oud wijf heeft, verandert daar niet zoveel aan.
Fietsen is gezond, dus eet meer fiets

Plaats reactie