Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Grote rondes zonder oortjes?

Gebruikersavatar
De Tukker
Forum-lid
Berichten: 1422
Lid geworden op: 18 mei 2017 21:22
Locatie: Enschede

Gebruikersavatar De Tukker 05 dec 2018 21:12

Karl66 schreef: 05 dec 2018 20:54 ...
En jij denkt dat ze zonder oortjes opeens heel aanvallend gaan koersen in zo'n etappe? Het is niet meer dan een communicatiemiddel en zonder oortjes gaan ze wel op een andere manier communiceren. Als er al iets gaat veranderen, dan is het dat ze waarschijnlijk nog behoudender gaan koersen om op zeker geen risico's te lopen dat er iets geks gebeurt.
Help me even ... als er geen oortjes zijn en er alleen neutrale matariaalwagens achter het peloton rijden, hoe kunnen rijders dan communiceren met hun ploegleiders?

Ik denk dat als er geen communicatie met ploegleiders (in auto's vol met computers) mogelijk is, je alleen maar weet wie de eerste in de koers is als je er zelf hard achteraan rijdt.
Zoals het nu gaat, op de meter precies weten hoe ver de koploper vooruit is en je op 60km voor de meet weet hoeveel harder je per minuut moet gaan fietsen om hem alsnog in te halen … ik vind dat niks met sport te maken hebben,
Merckx Sallanches64
Cube Reaction Pro 2018

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37360
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 05 dec 2018 21:22

Dat is ook mijn idee. Dat Sky gewoon uitrekent hoe hard ze moeten trappen om renner X (die zus en zoveel vermogen trapt) weer terug te hengelen.
En laat renners zelf weer eens beslissen, hun kopman piepelen, geen correctie uit de auto.
Less is bore

Karl66
Forum-lid
Berichten: 2362
Lid geworden op: 23 apr 2012 00:19
Locatie: Emmen

Karl66 05 dec 2018 22:08

Dat er geen auto's meer achter mogen rijden is, buiten een oprisping op dit forum, helemaal geen kwestie. Maar stel dat ze die auto's met ploegleiders achter het peloton ook weghalen. Dan heb je nog steeds de motorrijder met het bord dat de verschillen aangeeft. En als je die verschillen weet als peloton, dan is er altijd wel een wegkapitein bij een ploeg met belangen in die etappe, die bepaalt dat er gereden moet gaan worden. Het enige verschil is dat ze dan wat minder risico kunnen nemen, het verschil minder groot laten worden en de kopgroep wat eerder binnen hengelen. Het enige wat verandert is dat het nog wat saaier wordt. De etappes worden namelijk niet saaier omdat er meer communicatie is, de etappes worden saaier omdat de belangen steeds groter worden.

De ploegleiders die nu in de auto zitten, dat waren vroegers renners in het peloton. En het is echt niet zo dat ze pas tactische beslissingen kunnen nemen als ze van de fiets afgestapt zijn...
Fietsen is gezond, dus eet meer fiets

rovar
Forum-lid
Berichten: 300
Lid geworden op: 20 jun 2018 14:17

rovar 05 dec 2018 22:16

in voetbal, de bestbetaalde doch meest conservatieve sport, communiceren ze tegenwoordig met briefjes. oortjes zijn voor pubers die naar K-3 luisteren.

Gebruikersavatar
De Tukker
Forum-lid
Berichten: 1422
Lid geworden op: 18 mei 2017 21:22
Locatie: Enschede

Gebruikersavatar De Tukker 05 dec 2018 22:17

Ernie schreef al:
… alleen mogen van mij de ploegleiderswagens helemaal afgeschaft worden. Een paar cameramotoren en een paar neutrale servicewagens moet voldoende zijn.

Dus ook geen brommers in het peloton met bordjes waarop tijden/verschillen staan!

@Karl66: je zegt:
De ploegleiders die nu in de auto zitten, dat waren vroegers renners in het peloton. En het is echt niet zo dat ze pas tactische beslissingen kunnen nemen als ze van de fiets afgestapt zijn...
Die ploegleiders zijn feitelijk de enigen die een compleet overzicht hebben en op basis daarvan, en van hun laptops, hun tactische beslissingen nemen. Dat kunnen de individuele rijders nooit zonder een ploegleider.
Merckx Sallanches64
Cube Reaction Pro 2018

Tijanus
Forum-lid
Berichten: 307
Lid geworden op: 18 mar 2016 11:29

Tijanus 05 dec 2018 22:59

De Tukker schreef: 05 dec 2018 22:17
Die ploegleiders zijn feitelijk de enigen die een compleet overzicht hebben en op basis daarvan, en van hun laptops, hun tactische beslissingen nemen. Dat kunnen de individuele rijders nooit zonder een ploegleider.
Grote renners (Contador bijvoobeeld) kunnen dat prima zelf, Sky-nheilig boontje Froome heeft in de Vuelta wel eens uitmuntend gedemonstreerd dat niet te kunnen.

Dat laatste is toch wel een verleidelijk argument voor afschaffing...

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6054
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 06 dec 2018 09:16

Is de discussie hier nu tussen:
- laten zoals het is
- oortjes, ploegleiders, en alles afschaffen op wat cameramotoren na

Zo gaan de argumenten nu namelijk over tafel.

Mijn mening, die dingen staan compleet los van elkaar.
Ga je oortjes afschaffen, ben je echt nog niet van de ploegleiders af. Zitten ze niet in de auto? Dan toch zeker langs het parcours.
Wat ga je doen als je minder zeker bent van de uitkomst? Inderdaad, de koers nog beter in de hand houden, minder ver laten wegrijden en eerder binnenhengelen.

Afgelopen jaar nou juist een aantal verrassingen gezien dat een kopgroep wél wegbleef omdat het peloton zich misrekent had (ik meen ronde van spanje vooral, maar kan het mis hebben). Als de kopgroep voldoende kwaliteit heeft en tactisch spel speelt (niet te hard trappen in het begin, en versnellen naar het einde toe), dan is juist dat op de meter uitrekenen wanneer ze ingerekend moeten worden een risico!. Ik zeg, met oortjes is de koers spannender!
Dat laatste voorbeeld kan natuurlijk nog al eens geholpen worden door schermutselingen in het peloton in de laatste 15km, een valpartij oid. Dat geef ik direct toe. Gelukkig heb je die kans altijd.

Vlakke etappes, en etappes met 1 bult (aan het begin of aan het einde), in een grote ronde, zijn inherent saai. De toppers verschieten echt niet hun kruit. Van hen wordt verwacht de ronde te winnen. Alles wordt defensief gereden. En dat is niet van de oortjes, lees de interviews van Hinault uit begin jaren 80 er maar op na, wanneer hem door de pers werd verweten niet attractief te koersen maar alleen berekenend!.

Als je spanning wilt, moet je niet naar de grote rondes kijken. Kortere etappe koersen zijn dan veel interessanter. En eendagswedstrijden helemaal. Wel of geen oortjes doen daar geen fluit aan af, het is de opzet van de etappe, of de opzet van de ronde, die het globale gedrag van het peloton doen bepalen!
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
Theo V
Forum-lid HC
Berichten: 5698
Lid geworden op: 14 mar 2008 18:47
Locatie: In de kop van ....

Gebruikersavatar Theo V 06 dec 2018 09:35

Tijanus schreef: 05 dec 2018 22:59
De Tukker schreef: 05 dec 2018 22:17
Die ploegleiders zijn feitelijk de enigen die een compleet overzicht hebben en op basis daarvan, en van hun laptops, hun tactische beslissingen nemen. Dat kunnen de individuele rijders nooit zonder een ploegleider.
Grote renners (Contador bijvoobeeld) kunnen dat prima zelf, Sky-nheilig boontje Froome heeft in de Vuelta wel eens uitmuntend gedemonstreerd dat niet te kunnen.

Dat laatste is toch wel een verleidelijk argument voor afschaffing...
En in de afgelopen Giro heeft hij uitmuntend gedemonstreerd dat wel te kunnen. :mrgreen: :twisted:

bve
Forum-lid
Berichten: 1170
Lid geworden op: 13 jan 2011 18:09

bve 06 dec 2018 11:48

Tijanus schreef: 05 dec 2018 22:59
De Tukker schreef: 05 dec 2018 22:17
Die ploegleiders zijn feitelijk de enigen die een compleet overzicht hebben en op basis daarvan, en van hun laptops, hun tactische beslissingen nemen. Dat kunnen de individuele rijders nooit zonder een ploegleider.
Grote renners (Contador bijvoobeeld) kunnen dat prima zelf, Sky-nheilig boontje Froome heeft in de Vuelta wel eens uitmuntend gedemonstreerd dat niet te kunnen.

Dat laatste is toch wel een verleidelijk argument voor afschaffing...
Dit soort reacties zie ik graag toch meer onderbouwd. Contador heeft minder gewonnen en is geschorst geweest. Froome is nooit geschorst, wint heel veel en doet dat heel spectaculair. Zijn eerste tour was misschien saai, maar als ik aan Froome denk dan denk ik aan idiote afdalingen, waaier etappes met Sagan, aanvallen op 80km van de streep.

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5650
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 06 dec 2018 16:34

bve schreef: 06 dec 2018 11:48
Tijanus schreef: 05 dec 2018 22:59
De Tukker schreef: 05 dec 2018 22:17
Die ploegleiders zijn feitelijk de enigen die een compleet overzicht hebben en op basis daarvan, en van hun laptops, hun tactische beslissingen nemen. Dat kunnen de individuele rijders nooit zonder een ploegleider.
Grote renners (Contador bijvoobeeld) kunnen dat prima zelf, Sky-nheilig boontje Froome heeft in de Vuelta wel eens uitmuntend gedemonstreerd dat niet te kunnen.

Dat laatste is toch wel een verleidelijk argument voor afschaffing...
Dit soort reacties zie ik graag toch meer onderbouwd. Contador heeft minder gewonnen en is geschorst geweest. Froome is nooit geschorst, wint heel veel en doet dat heel spectaculair. Zijn eerste tour was misschien saai, maar als ik aan Froome denk dan denk ik aan idiote afdalingen, waaier etappes met Sagan, aanvallen op 80km van de streep.
en ik denk dan aan 150 kms in het wiel van 7 of 8 ploegmaats rijden en in de finale op zijn vermogenmetertje kijken.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

Karl66
Forum-lid
Berichten: 2362
Lid geworden op: 23 apr 2012 00:19
Locatie: Emmen

Karl66 06 dec 2018 16:45

Het grootste verschil met zijn tegenstrevers is dat zij allemaal in zijn wiel blijven zitten en dus een nog groter treintje voor zich hebben, terwijl Froome nog wel eens de boel in de finale op de kant trekt met Sagan, wegrijdt in een afdaling of een belachelijke solo in de Giro begint. Ik heb niks met Froome en nog minder met Sky, hij komt vaak onzeker op de fiets over en zijn fietsstijl is om te huilen, maar om te doen of hij alleen maar in een wiel naar de finish gebracht kan worden is niet bepaald de waarheid.
Fietsen is gezond, dus eet meer fiets

Gebruikersavatar
mao
Forum-lid HC
Berichten: 4467
Lid geworden op: 22 jul 2007 02:47

Gebruikersavatar mao 06 dec 2018 17:27

Niemand kan toch voor zijn dat er een medewerker van Sky achterin de auto zit met een iPad op zn schoot die precies in de gaten houdt hoeveel watt voor welke periode en met welke hartslag is gereden, en dan vervolgens aangeeft wat het meest efficiënte wattage is voor de komende 5 (klim) kilometer.
Hierboven is geen toekomst voorspelling maar gewoon de realiteit in 2018.

Plaats reactie