Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Grote rondes zonder oortjes?

Gebruikersavatar
De Tukker
Forum-lid
Berichten: 1422
Lid geworden op: 18 mei 2017 21:22
Locatie: Enschede

Gebruikersavatar De Tukker 14 dec 2018 12:07

Karl66 schreef: 14 dec 2018 11:54 ...
Dus dan komt de volgauto straks weer naar voren gereden...
...
Vandaar dat ik later als aanvulling ook aangaf dat w.m.b. de ploegleiderswagen in ieder geval altijd achter het peloton moet blijven of liever nog helemaal moet verdwijnen.
Alleen een paar brommers met camerapiepels op het parcours en neutrale materiaalwagens.
Als iedereen dan ook nog met een 'gestandaardiseerde' fiets rijdt (nodig om compatibiliteit met de materiaalwagen te waarborgen) dan zitten de prestaties dus niet meer in het materiaal maar in de renners. En daar was 't mij in dit topic om te doen. ;)
Merckx Sallanches64
Cube Reaction Pro 2018

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7823
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 14 dec 2018 13:40

De mooiste tour uit mijn leven was die van 1989. Lemond verslaat op de laatste dag Fignon in de tijdrit en pakt met 8 seconden verschil de gele trui en de eindwinst.
En de verhitte discussie onder vooral de Franse renners en pers ging over het feit dat Lemond een triatlonstuur gebruikte. technologische innovatie dus.

Wat jij hierboven beschrijft is terug naar een eenheidsworst en spartaanse omstandigheden. Dat haalt juist alle jus er uit denk ik
Do or don’t, there is no try

remmiedepemmie
Forum-lid
Berichten: 815
Lid geworden op: 01 feb 2011 14:40

remmiedepemmie 14 dec 2018 14:10

Tja, een E-bike is ook technologische vooruitgang.

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5873
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 14 dec 2018 15:05

Die voorwaarde van 'gestandariseerde' fiets gaat helaas niet werken, vrees ik. De fietsenindustrie is groot sponsor van het wielercircus. Zonder de sponsoring van fietsenmerken, vallen er veel ploegen financieel om. En die fietsen industrie investeert massaal in de wielrennerij om nieuwe fietsen te verkopen. Nieuwe technologie introduceren; of we er nu op zitten te achten of niet en of het een vooruitgang is of niet, boeit even niet. Maar als ze zich moeten houden aan een boel standaarden, dan kappen ze met sponsoring
Live fast; die young. mijn blog

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6056
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 14 dec 2018 16:18

Dan kijk je maar naar de Japanse keirin school/competitie. YouTube ff op Theo bos die daar een seizoen zijn heil gezocht heeft.

Maar oortjes verbieden is het onderwerp van discussie. Niet oortjes verbieden icm ploegleiderwagens, materiaalstandaardisatie etc. Je kunt het een keer benoemen, past bij de mening. Maar je hebt het dan over een heel veel bredere discussie. Waaruit direct blijkt dat oortjes alleen niet de oorzaak van het "probleem" zijn (saaiheid, regiseerbaarheid). En dat verbod dus ook niet de oplossing gaat brengen.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
Erik1.0
Forum-lid
Berichten: 351
Lid geworden op: 27 jan 2013 09:49
Locatie: Nijmegen

Gebruikersavatar Erik1.0 14 dec 2018 16:25

De prestaties zitten hem echt niet in het materiaal... In de pro-tour is het gewoon allemaal in orde en pak je daar de winst echt niet. Ook het verschil in TT-bikes is marginaal... investeren in windtunneltesten en de renner aerodynamisch op de fiets zetten maakt een groter verschil.

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 14 dec 2018 16:32

Tenzij 3T je fietssponsor was :D


Ik denk niet dat oortjes verbieden veel gaat uitmaken. Er zijn de afgelopen jaren zat koersen geweest zonder oortjes, dat gaf ook niet zoveel verschil. En zelfs met oortjes misrekenen de ploegen zich toch geregeld (kijk maar naar afgelopen Vuelta)
Afbeelding

Karl66
Forum-lid
Berichten: 2362
Lid geworden op: 23 apr 2012 00:19
Locatie: Emmen

Karl66 14 dec 2018 16:33

De Tukker schreef: 14 dec 2018 12:07
Karl66 schreef: 14 dec 2018 11:54 ...
Dus dan komt de volgauto straks weer naar voren gereden...
...
Vandaar dat ik later als aanvulling ook aangaf dat w.m.b. de ploegleiderswagen in ieder geval altijd achter het peloton moet blijven of liever nog helemaal moet verdwijnen.
Alleen een paar brommers met camerapiepels op het parcours en neutrale materiaalwagens.
Als iedereen dan ook nog met een 'gestandaardiseerde' fiets rijdt (nodig om compatibiliteit met de materiaalwagen te waarborgen) dan zitten de prestaties dus niet meer in het materiaal maar in de renners. En daar was 't mij in dit topic om te doen. ;)
Ja, zo ken ik er nog wel een paar. Dat zijn ideeën waarvoor geen enkele grond in het wielrennen is en waar ook geen enkele discussie over is. Het laat wel zien dat de discussie over de oortjes niet zoveel grond heeft. Want wat men wil is terug naar de tijd van voor de oortjes, maar dat heeft volgens jou dus alleen maar zin als je de situatie van voor de oortjes helemaal afschaft. Want anders verandert er nog steeds niks...
Fietsen is gezond, dus eet meer fiets

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7823
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 14 dec 2018 17:20

remmiedepemmie schreef: 14 dec 2018 14:10 Tja, een E-bike is ook technologische vooruitgang.
Goed argument… Een E-bike is geen fiets maar een gemotoriseerd voertuig, ergo; niet toegestaan
Do or don’t, there is no try

Plaats reactie